با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، نوشهر، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مفاهیم کار‌آفرینی بر تفکر خلاق و فراشناخت کودکان مقطع دبستان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از پرسشنامه‌های تفکر خلاق ولش و مک داوال (2002) و سنجش فراشناخت کودکان باکو و همکاران (2009) 30 نفر از دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی منطقه 4 شهر تهران ثبت نام کردند، به طور تصادفی ساده انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 10 جلسه (هفته ای 3 جلسه) برنامه آموزش مفاهیم کارآفرینی را به طور گروهی دریافت کردند و گروه کنترل در این زمینه آزموشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله، مجدداً تفکر خلاق و فراشناخت کودکان اعضای هر دو گروه اندازه‌گیری شد. از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. F محاسبه شده برای فرضیه اصلی و فرضیه‌های فرعی در رابطه با متغیرهای مورد مطالعه در هر دو گروه تفاوت معناداری نشان داد. این پژوهش در همگرایی با نتایج پژوهش‌های مشابه، بیان کننده این واقعیت است که آموزش مفاهیم کارآفرینی بر تفکر خلاق و فراشناخت کودکان دانش‌آموزان نقش موثری دارد.
کلید واژه‌ها: مفاهیم کار آفرینی ، تفکر خلاق ، فراشناخت کودکان

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Teaching Entrepreneurship Concepts on Creative Thinking and Meta Cognition of Primary School Children

نویسندگان [English]

  • mona saffarinia 1
  • Morteza Tarkhan 2

1 MA, General Psychology, Payam Noor University, Nowshahr, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of determining the effect of teaching entrepreneurship concepts on creative thinking and metacognition of primary school children. This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. Using Welch and McDowall's (2002) creative thinking questionnaires and Baku et al.'s (2009) children's metacognition assessment, 30 third grade students enrolled in the 4th district of Tehran in the academic year of 2014-2015. They were randomly selected and replaced voluntarily in two experimental and control groups (15 people in each group). The experimental group received 10 sessions (3 sessions per week) of the entrepreneurship concept training program as a group, and the control group did not receive any trial in this field. After the implementation of the intervention, the creative thinking and metacognition of the children of both groups were measured again. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to analyze the data. F calculated for the main hypothesis and sub-hypotheses in relation to the studied variables showed a significant difference in both groups. This research, in convergence with the results of similar researches, expresses the fact that the teaching of entrepreneurship concepts has an effective role on the creative thinking and metacognition of students' children.
Keywords: concepts of entrepreneurship, creative thinking, children's metacognition

کلیدواژه‌ها [English]

  • concepts of entrepreneurship
  • creative thinking
  • children's metacognition
بهمنی، ندا؛ آراستی، زهرا؛ حسینی، سیدرسول (1396). آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 4، دوره 10، 574-555.
جهانگرد، زینب و زین الدینی میمند، زهرا (1398). جایگاه تفکر خلاق در برنامه های درسی با هدف کارآفرینی، دومین همایش ملی تحول در برنامه درسی، لامرد.
خالقیان، بلال(1395).  کلاس درس، محیط پرورش تفکر، تهران: مهاجر.
علی مراد، هاجر، شریف، حبیب (1401). اهمیت تفکر خلاق و آموزش ارزش‌های کارآفرینی در مدارس، رضایی و جامعه، جلد 7، شماره 4، 79-84.
طغرایی، م. ت.  میرواحدی، س. وهاشمی، س.  (1398). طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدرسه، نوآوری‌های آموزشی، 18، 59-82.
کوشکی، فریبا و ناعمی، علی محمد (1397) تأثیر آموزش مدیریت زمان بر خلاقیت دانش آموزان ابتدایی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره 3، دوره 8، 1-24.
هاشم‌زاده، صبا (1396). تفکر خلاق، تهران: تیموری.
Akkasi, E. N. (2021). Investigation of Activity Designs Prepared by Pre- Service Mathematics Teachers for Aspects of Entrepreneurship Education, European Journal of Education Studies, 8 (2021) 66–87.
Antonio, T., Lanawati, S., Wiriana, T. A., & Christina, L. (2014). Correlations Creativity, Intelligence, Personality, and Entrepreneurship Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences115, 251-257.
Bello I., D. Dahuwa, A. Musa, A. Adamu and M. S. Abdu (2020). Restructuring Science, Technology and Mathematics (STM) Education for a Viable Entrepreneurship, IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 10 (2020) 22–26
Chou-Mei, C., Shen,T., Shen,C. (2023). The impact of CIE education integrated with the BIG 6 teaching strategy on students’ innovative motivation, creativity, metacognition, and self-perceived employability. Thinking Skills and Creativity Volume 48, June 2023, 101287.
Cocu, A., Pecheanu, E., & Susnea, I. (2015). Stimulating creativity through collaboration in an innovation laboratory. Procedia-Social and Behavioral Sciences182, 173-178.
Effert, B.R. & Ferrari, J.R. (1989). Decisional procrastination, examining personality correlates. Journal of Social Behaviour and Personality, (4),151-156.
Flavell, J.H. (1979). “Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry”. American Psychologist, 34, 906–911
Guliford, J.P. (2015). The nature of human intelligence. McGrahill. New.
Henriksen, D., Mishra, P., & Fisser, P. (2016). Infusing Creativity and Technology in 21st Century Education: A Systemic View for Change. Journal of Educational Technology & Society19(3).
Huber, L. R., Sloof, R., & Van Praag, M. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review72, 76-97.
Jufri, M., & Wirawan, H. (2018). Internalizing the spirit of entrepreneurship in early childhood
Mastrothanais, K., Kalianou, M., Katsifi, S. & Zouganali, A. (2018). “The use of metacognitive knowledge and regulation strategies of students with and without special learning difficulties”. International Journal of Special Education, 33, 1.
Metcalfe, J. & Shimamura, A.P. (1994). Metacognition: Knowing about knowing. Cambridge, A: MIT Press.
Michelacci, C., & Schivardi, F. (2017). Are They All Like Bill, Mark, and Steve? The Education Premium for Entrepreneurs Retrieved 1 October 2018, from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3042623
Palmér, H., & Johansson, M. (2018). Combining entrepreneurship and mathematics in primary school–what happens? Education Inquiry, 1-16.
Perry, J., Lundie, D. & Golder, G. (2019). “Metacognition in schools: what does the literature suggest about the effectiveness of teaching metacognition in schools”? Educational Review, 71, 4, 483-500.
Siegesmund, A. (2017). “Using selfassessment to develop metacognition and self-regulated learners”. Fems Microbiology Letters, 11, 364-375.
Shapira, o.Liberman, N (2009). An Easy Way to Increase Creativity. http://www.scientificamerican.com/article/an-easy-way-to-increasec/
Veenman, M. & Elshout, J.J. (1999). “Changes in the relationbetween cognitive and metacognitive skills during the acquisition of expertise”. European Journal of Psychology of Education, 14, 509–523.
Yetti, E., & Azizah, S. A. (2017). Improved Creativity in Early Childhood through Entrepreneurship Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 399-404.