با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه‌گری تئوری ذهن بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه1 شهر ایلام در سال تحصیلی 401-1400 بودند که از بین آن ها 380 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران (1397)، پرسشنامه تئوری ذهن بارون- کوهن و همکاران (2001)، پرسشنامه سوگیری انگیزشی پنتریج و همکاران (2002)، پرسشنامه ادراک شخصی شوستروم (1992) و پرسشنامه باورهای کاذب کاتلین و اپستاین (2003) بودند. پایایی و روایی پرسشنامه های مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرم افزار لیزرل و مقدار CR و AVE مورد بررسی قرار گرفت و آزمون فرضیه های تحقیق براساس مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد شاخص‌های برازش مدل پیش بینی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر مستقیم بین متغیرهای باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با شناخت اجتماعی در مدل نهایی بود. همچنین بین تئوری ذهن و شناخت اجتماعی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری دارد. در نهایت باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی از طریق متغیر میانجی بر شناخت اجتماعی اثر غیرمستقیم و معنی داری دارد. نتیجه گیری: بنابراین به کارگیری راهکارهای کاهش باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی و افزایش تئوری ذهن می تواند به افزایش شناخت اجتماعی در افراد منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Formulation of a Model of Predicting Social Cognition based on False Beliefs, Personal Perception and Motivational bias with the Mediation of Theory of Mind

نویسندگان [English]

  • Ali Mostafaie 1
  • Sadegh Sadegh Shirbigipour 2

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, tehran, Iran.

2 Master of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: the aim of the present study was to investigate the structural model of Predicting social cognition based on False beliefs, personal perception and motivational bias with the Mediation of Theory of Mind. Method:Research method was descriptive ,correlational and structural equation modeling.The statistical population included all high school students of Ilam city in the academic year 2020-2021, which Among them 380 people were selected by Cluster sampling method. The instruments was include Nejati et al.'s Social Cognition scale (2017), Baron-Cohen et al.'s Theory of Mind Questionnaire (2001), Pentridge et al.'s Motivational Bias Questionnaire (2002), Shostrom's Personal Perception Questionnaire (1992), and Catlin and Epstein's False Beliefs Questionnaire (2003). Reliability and validity of the questionnaires were verified by first and second rank confirmatory factor analysis with LISREL software and CR and AVE values. Analysis of data was performed by using Structural Equation Modeling (SEM) in two parts, the measurement model and structural section. Results: The results showed that the conceptual model developed had a good fit with the data. The results of the structural equation analysis indicated the significance of the coefficients of the direct path between the variables of false beliefs, personal perception and motivational bias with social cognition in the final model. Also, theory of mind has a direct, positive and significant effect on social cognition. Finally, false beliefs, personal perception and motivational bias has a negative and significant indirect effect through the mediating variable of Theory of Mind on social cognition. Conclusion:Therefore, applying strategies to reduce false beliefs, personal perception and motivational bias and increasing theory of mind can lead to increasing social cognition in students

کلیدواژه‌ها [English]

  • social cognition
  • False beliefs
  • personal perception
  • motivational bias
  • Theory of Mind
آبادی، فاطمه؛ مرادی، علیرضا؛ زرافشان، هادی؛ محمدی، محمدرضا؛ صادقی، میثم، نژادی، جواد و منصوری سپهر، روح­الله (1402)، ارزیابی نظریه ذهن در طول دوران کودکی: ساخت و بررسی ویژگی­های روانسنجی سیاهه شناخت اجتماعی. فصلنامة علمی-پژوهشی روان­شناسی کاربردی، 17 (2) پیاپی 66: 165-141
احمدی فارسانی، فرشید و خواجوی، شکراله (1400)، بررسی و ارزیابی سوگیری انگیزشی کارایی در حسابرسان تحت فشار بودجه زمانی، دو فصلنامه علمی حسابداری دولتی، سال هشتم، شماره 1 (پیاپی 15)، 96-81
اصغری، آرزو (1402)، تدوین مدل علی گرایش به تقلب در امتحان براساس باورهای غیرمنطقی و خودکنترلی با میانجی­­گری اضطراب، پژوهش­های روان­شناختی اجتماعی، شماره 51، 47-33
الوندی، حمیرا و صدیق، هلن (1399)، پیش­بینی بهزیستی اجتماعی و اعتماد اجتماعی از طریق باور به دنیای عادلانه در مراجعین به مراکز مشاوره. پژوهش­های روان­شناسی اجتماعی. 10 (37): 12-1
حجازی، الهه؛ صادقی، ناهید و شیرازی فرد، میثم (1392)، رابطه باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانش­آموزان. مجله روان­شناسی مدرسه، 2 (4)، 61-43
حمزوی عابدی، فاطمه، باقریان، فاطمه و مظاهری، محمدعلی (1394)، بررسی ادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، سال چهارم، شماره1، (پیاپی7)، 97-84
داوری، علی و رضازاده، آرش (1397)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
شیروی، الهه، متقی، شکوفه و محمدپناه، عذرا (1402)، نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین تئوری ذهن و تصمیم­گیری پرخطر در نوجوانان، فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، دوره 18، شماره 70، 142-134
صفارپور، افسانه، قمری، محمد و حسینیان، سیمین (1400)، مدل­یابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبک­های هویت با رفتارهای خود آسیب­رسان با میانجی­گری شفقت به خود در نوجوانان، دوفصلنامه علمی شناخت اجتماعی، سال دهم، شماره دوم (پیاپی20)، 138-115
صمصامی، اعظم، ذوقی، لیلا و شریعت باقری، محمدمهدی (1400)، مدل­یابی روابط ساختاری کمک­طلبی تحصیلی دانش­آموزان براساس خودتعیین­گری و شکفتگی: نقش میانجی مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی، فصلنامه سلامت و روان کودک، دوره هشتم، شماره 2، 93-78
عباسیان، مینا، بانشی، علیرضا، شیرزادی­فرد، میثم (1394)، نقش باورهای اساسی و راهبردهای مدیریت زندگی در بهزیستی ذهنی دانشجویان، فصل­نامه پژوهش­های کاربردی روانشناختی، 6 (3)، 100-87
فردوسی، سیده زهرا، سپاه منصور، مژگان، قنبری پناه، افسانه (1401)، رابطه باورهای هوشی و انعطاف­پذیری شناختی با عملکرد تحصیلی: بررسی نقش واسطه­ای حمایت اجتماعی ادراک­شده و ادراک خویشتن در دانش­آموزان، نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی، دوره 16، شماره 56، 90-76
مستشاری، الهام؛ مهریار، امیرهوشنگ؛ سهرابی، نادره و جاویدی، حجت­الله (1399). پیش­بینی خود آسیب­رسانی در دختران نوجوان براساس باورهای غیرمنطقی، دشواری در تنظیم هیجانی و حمایت اجتماعی. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 7 (26): 180- 147
نجاتی، وحید و رامش، سمیه (1394)، آزمون درک ضرب المثل: ساخت و بررسی ویژگی­های روانسنجی. مجله علمی پژوهشی توانبخشی نوین 9 (25)، 114-106
نجاتی، وحید؛ کمری، سامان و جعفری، صدیقه (1397). ساخت و بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد)، دو فصلنامه شناخت اجتماعی، 7 (14)، 144-123
Allen, MS., El-Cheikh, S., & Turner, M. J. (2017). A longitudinal investigation of irrational beliefs,
hedonic balance and academic achievement. Learning Individual Differences, 58 (1 ): 41 -45.
Andreou, M., & Skrimpa, V. (2020). Theory of mind deficits and neurophysiological operations in autism spectrum disorders: a review. Brain sciences, 10(6), 393
Bakopoulou, I. & Dockrell, J. E. (2016). "The role of social cognition and prosocial behaviour in relation to the socio-emotional functioning of primary aged children with specific language impairment". Research in Developmental Disabilities,49–50, 354– 370
Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Hill, J., Raste, Y., & Plumb, I. (2001). The “Reading the Mind in the Eyes” Test revised version: a study with normal adults, and adults with Asperger syndrome or high-functioning autism. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 42(2), 241 -251.
Baurain, C. & Grosbois, N. (2013).  Theory  of  mind, socio-emotional problem solving, , socio-emotional regulation in children with intellectual disability and in typically developing children. Journal of Autism and Development disorders,43(5), 1080-1097
Beaudoin, C., Leblanc, É., Gagner, C., & Beauchamp, M. H. (2020). Systematic review and inventory of theory of mind measures for young children. Frontiers in psychology, 10, 2905.
Bock, A. M., Gallaway, K. C., & Hund, A. M. (2015). Specifying links between executive functioning and theory of mind during middle childhood: Cognitive flexibility predicts social understanding. Journal of cognition and development. 16 (3), 509-521
Buttelman, D. (2016). The development of the explicit understanding of own versus others’ beliefs and intentions. Manuscriptin preparation
Buck, B. (2013). The Narrative Of Emotions Task: A Psychometric Study Of Social Cognition And Social Functioning In Individuals With Schizophrenia (Master dissertation). Retrieved from http:// www. unc.edu/~ dpenn/ theses.html.
Catlin, G., & Epstein, S. (1992). Unforgettable experiences: The relation of life events to basic beliefs about self and world. Social Cognition, 10, 189-209.
Cummings, M. E. (2015). The mate choice mind: studying mate preference, aversion and social cognition in the female poeciliid brain. Animal Behaviour, 103, 249-258.
Counture, S. M. (2010). How to reading and teach children and Teenager with dyslexia. Joss Ey Bass. United States: San Francisco.
Dahlgren, S.; Sandberg, A. & Larsson, M. (2010). Theory of Mind in children with severe speech and  physical impairment . Research in Development Disabilities, 31, 617-624
Daly, B. P., Nicholls, E., Aggarwal, R., & Sander, M. (2014). Promoting Social Competence and Reducing Behavior Problems in At-Risk Students: Implementation and Efficacy of Universal and Selective Prevention Programs in Schools. In Weist, N. A. Lever, C. P. Bradshaw y J. S. Owens (Eds.), Handbook of School Mental Health. Research, Training, Practice and Policy, (2a ed., pp. 131 -144). New York: Springer
Dattilio, F. M. (2010). Cognitive-behavioral therapy with couples and families: A comprehensive guide for clinicians. Guilford Press. New York.
Dodell-Feder, D., Ressler, K. J., & Germine, L. T. (2020). Social cognition or social class and culture? On the interpretation of differences in social cognitive performance. Psychological medicine, 50(1), 133-145.
DeAngelo, G. and McCannon, B. (2017). Theory of Mind Predicts Cooperative Behavior. Economic Letters, 155(16): 1-4.
Duru, E., Balkıs, M. (2021). Childhood trauma, depressive symptoms and rational /irrational beliefs. A moderated mediation model. In Curr Psychol, 96 (2): 358-66
Ellis, A. (2001). Overcoming destructive beliefs, feelings, and behaviors. Amherst, NY: Prometheus Books
Epstein, S. (2003). Cognitive-experiential self-theory of personality.In T. Millon, M. J. Lerner (Eds.), Comprehensive handbook of psychology, Personality and  Social Psychology (159-184). Hoboken, NJ: Wiley.
Ferguson, F. J. & Austin, A. J. (2010). Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on theory of mind tasks in an adult sample. Personality and Individual Differences. 49,411-418
Förster, K., Jörgens, S., Air, T. M., Bürger, C., Enneking, V. & Redlich, R. (2018). The relationship between social cognition and executive function in Major Depressive Disorder in highfunctioning adolescents and young adults. Psychiatry Research, 263, 139- 146.
Garson, G. D. (2007). Testing of assumptions. [Online monograph],
http://www2.chass.ncsu.edu/garson/pa765/assump
Garwood, Justin D. (2020). Reader Self-Perceptions of Secondary Students with and at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. Journal of Special Education, v53 n4 p206-215.
Green, M. F., & Horan, W. P. (2010). Social cognition in schizophrenia. Current Directions in Psychological Science, 19 (4), 243–248.
Grainger, Sarah A,  John D Crawford, Julia C Riches, Nicole A Kochan, Russell J Chander, Karen A Mather, Perminder S Sachdev, Julie D Henry, (2023). Aging Is Associated With Multidirectional Changes in Social Cognition: Findings From an Adult Life-Span Sample Ranging From 18 to 101 Years, The Journals of Gerontology: Series B, Volume 78, Issue 1, , Pages 62–72,
  Grisham, J. R, ; Henry, J. D. ; Williams, A. D. & Bailey, P.H.E. (2010). Sociemotional deficit associated with obsessive-compulsive symptomatology . Psychiatry Research, 175, 256-259
Güven, Y., Ayvaz, E., & Göktaş, İ. (2019). Investigation of the relationship between theory of mind and social problem solving skills of preschool children/Okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3 (1). 76-97
Happé, F., Cook, J. L. & Bird, G. (2017). The structure of social cognition: In dependence of sociocognitive processes. Annual Review of Psychology, 68(1), 243-267.
Hutchins, T. L., Prelock, P. A., & Bonazinga, L. (2012). Psychometric evaluation of the Theory of Mind Inventory (ToMI): A study of typically developing children and children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 42, 327-341.
Lerner, M, & Hutchins, T. (2011). Brief report: preliminary evaluation of the theory of mind inventory and its relationship to social skills. Journal of Autism and developmental Disorders, 41, 512-517
Leccea, S , Caputib , M,  Pagnina , A. &  Banerjeec, Robin.(2017). Theory of mind and school achievement: The mediating role of social competence.  Cognitive Development . (44) 85–97
Li, Yaoran., Sheldon, Kennon M., Rouder, Jeffrey N., Bergin, David A., Geary, David C. (2019). LongTerm Prospects and College Students' Academic Performance. Journal of Psychoeducational Assessment, v37 n3 p358-371.
Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural analysis (4th Ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Lonigro, A, ; Laghi, F ; Baiocco, R. & Baumgartner, E. (2014). Mind reading skills and empathy: evidence for nice and nasty Tom behaviors in school-aged children. Journal of child and Family Studies, 23(3), 581-590
McDonald, S., Gowland, A., Randall, R., Fisher, A., Osborne-Crowley, K. and Honan, C. (2014). Cognitive factors underpinning poor expressive communication skills after traumatic brain injury: Theory of mind or executive function?. Neuropsychology, 28(5): 801.
Meng, C., Huo, C., Ge, H., Li, Z., Hu, Y., & Meng, J. (2021). Processing of expressions by individuals with autistic traits: Empathy deficit or sensory hyper-reactivity? Plos one, 16(7), e0254207.
Nijman, S. A., Pijnenborg G H M,. Vermeer  R R,. Zandee, C E R., Zandstra, D C., van der Vorm D., Wit -de Visser., A C de., Meins, I A., Geraets, C N W., Veling W, (2023). Dynamic Interactive Social Cognition Training in Virtual Reality (DiSCoVR) versus Virtual Reality Relaxation (VRelax) for People With a Psychotic Disorder: A Single-Blind Multicenter Randomized Controlled Trial, Schizophrenia Bulletin, Volume 49, Issue 2, , Pages 518–530
Oliveira, R. F. (2013). Mind the fish: zebrafish as a model in cognitive social neuroscience. Frontiers in neural circuits, 7, 131.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F., Buck, B., Healey, K., & Harvey, P. D. (2013). The
social cognition psychometric evaluation study: results of the expert survey and RAND
panel. Schizophrenia bulletin, 40 (4), 813-823.
Pintrich PR, Zusho A.(2002). Student motivation and selfregulated learning in the college classroom. Higher education: Handbook of theory and research: Springer;p. 55-128.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F. & Harvey, P. D (2016) . Social cognition psychometric evaluation: results of the initial psychometric study. Schizophrenia Bulletin, 42(2), 494–504.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F., Buck, B., Healey, K., & Harvey, P. D. (2013). The social cognition psychometric evaluation study: results of the expert survey and RAND panel. Schizophrenia bulletin, 40(4), 813-823.
Quesque, F., & Rossetti, Y. (2020). What do theory-of-mind tasks actually measure? Theory and practice. Perspectives on Psychological Science, 15(2), 384-396
Reddy, L. (2011). The Recovery of Cognitive  And Social cognitive  Functioning In Response To Social Cognition Interaction Training Administered In Community Settings. A longitudinal study. Nebraska: lincoln
Razza, R. A., & C. Blair (2009). Association Among False-Belief Understanding, Executive Function, and Social Competence: A Longitudinal Analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 30 (3), 332-343.
Serine, A., Rosenfield, B. (2020). The Relationship between Cognitive Distortions and Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder after Accounting for Comorbidities and Personality Traits. In Cognitive therapy and research 44 (5): 967–976
Schurz, M., Radua, J., Tholen, M. G., Maliske, L., Margulies, D. S., Mars, R. B., Sallet, J., & Kanske, P. (2021). Toward a hierarchical model of social cognition: A neuroimaging meta-analysis and integrative review of empathy and theory of mind. Psychological Bulletin, 147(3), 293.
Shusterm, e .l. (1992), Self-Perception evaluation questionnaire, Santiago industrial and training evaluation services, U.S.A
Simões, J. M., Barata, E. N., Harris, R. M., O’Connell, L. A., Hofmann, H. A., & Oliveira, R. F. (2015). Social odors conveying dominance and reproductive information induce rapid physiological and neuromolecular changes in a cichlid fish. BMC genomics, 16(1), 114.
Todorov, A.; Fiske, S. T. & Prentice, D. A. (2011). Social Neuroscience: toward understanding the underpinnings of the social mind. Oxford University Press
Uekermann J, Kraemer M, Abdel-Hamid M, Schimmelmann BG, Hebebrand J, Daum I, Wiltfang J, Kis B. (2010). Social cognition in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Neuroscience & biobehavioral reviews. 1;34(5):734-43.
Winter, K., Spengler, S., Bermpohl, F., Singer, T. and Kanske, P. (2017). Social cognition in aggressive offenders: Impaired empathy, but intact theory of mind. Scientific reports, 7(1): 670.
Weston, R., & Gore, Jr. P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. Journal ofCounseling Psychology, 5, 719-751.
Weitekamp, C. A., & Hofmann, H. A. (2014). Evolutionary themes in the neurobiology of social cognition. Current opinion in neurobiology, 28, 22-27.
Wang, W. H., Shih, Y. H., Yu, H. Y., Yen, D. J., Lin, Y. Y., Kwan, S. Y and Hua, M. S. (2015). Theory of mind and social functioning in patients with temporal lobe epilepsy. Epilepsia, 56(7): 1117-1123.
Wang, Z., Devine, R. T., Wong, K. K., & Hughes, C. (2016). Theory of mind and executive function during middle childhood across cultures. Journal of experimental child psychology. 149, 6-22.
Zaki, J. & Ochsner, K. N. (2011). "Reintegrating the Study of Accuracy  into Social  Cognition Research”. (Target Article) Psychological Inquiry, 22:3, 159-182