آبادی، فاطمه؛ مرادی، علیرضا؛ زرافشان، هادی؛ محمدی، محمدرضا؛ صادقی، میثم، نژادی، جواد و منصوری سپهر، روحالله (1402)، ارزیابی نظریه ذهن در طول دوران کودکی: ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهه شناخت اجتماعی. فصلنامة علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی، 17 (2) پیاپی 66: 165-141
احمدی فارسانی، فرشید و خواجوی، شکراله (1400)، بررسی و ارزیابی سوگیری انگیزشی کارایی در حسابرسان تحت فشار بودجه زمانی، دو فصلنامه علمی حسابداری دولتی، سال هشتم، شماره 1 (پیاپی 15)، 96-81
اصغری، آرزو (1402)، تدوین مدل علی گرایش به تقلب در امتحان براساس باورهای غیرمنطقی و خودکنترلی با میانجیگری اضطراب، پژوهشهای روانشناختی اجتماعی، شماره 51، 47-33
الوندی، حمیرا و صدیق، هلن (1399)، پیشبینی بهزیستی اجتماعی و اعتماد اجتماعی از طریق باور به دنیای عادلانه در مراجعین به مراکز مشاوره. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. 10 (37): 12-1
حجازی، الهه؛ صادقی، ناهید و شیرازی فرد، میثم (1392)، رابطه باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 2 (4)، 61-43
حمزوی عابدی، فاطمه، باقریان، فاطمه و مظاهری، محمدعلی (1394)، بررسی ادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، سال چهارم، شماره1، (پیاپی7)، 97-84
داوری، علی و رضازاده، آرش (1397)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
شیروی، الهه، متقی، شکوفه و محمدپناه، عذرا (1402)، نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین تئوری ذهن و تصمیمگیری پرخطر در نوجوانان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، دوره 18، شماره 70، 142-134
صفارپور، افسانه، قمری، محمد و حسینیان، سیمین (1400)، مدلیابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبکهای هویت با رفتارهای خود آسیبرسان با میانجیگری شفقت به خود در نوجوانان، دوفصلنامه علمی شناخت اجتماعی، سال دهم، شماره دوم (پیاپی20)، 138-115
صمصامی، اعظم، ذوقی، لیلا و شریعت باقری، محمدمهدی (1400)، مدلیابی روابط ساختاری کمکطلبی تحصیلی دانشآموزان براساس خودتعیینگری و شکفتگی: نقش میانجی مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی، فصلنامه سلامت و روان کودک، دوره هشتم، شماره 2، 93-78
عباسیان، مینا، بانشی، علیرضا، شیرزادیفرد، میثم (1394)، نقش باورهای اساسی و راهبردهای مدیریت زندگی در بهزیستی ذهنی دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 6 (3)، 100-87
فردوسی، سیده زهرا، سپاه منصور، مژگان، قنبری پناه، افسانه (1401)، رابطه باورهای هوشی و انعطافپذیری شناختی با عملکرد تحصیلی: بررسی نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراکشده و ادراک خویشتن در دانشآموزان، نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 16، شماره 56، 90-76
مستشاری، الهام؛ مهریار، امیرهوشنگ؛ سهرابی، نادره و جاویدی، حجتالله (1399). پیشبینی خود آسیبرسانی در دختران نوجوان براساس باورهای غیرمنطقی، دشواری در تنظیم هیجانی و حمایت اجتماعی. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 7 (26): 180- 147
نجاتی، وحید و رامش، سمیه (1394)، آزمون درک ضرب المثل: ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی. مجله علمی پژوهشی توانبخشی نوین 9 (25)، 114-106
نجاتی، وحید؛ کمری، سامان و جعفری، صدیقه (1397). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد)، دو فصلنامه شناخت اجتماعی، 7 (14)، 144-123
Allen, MS., El-Cheikh, S., & Turner, M. J. (2017). A longitudinal investigation of irrational beliefs,
hedonic balance and academic achievement. Learning Individual Differences, 58 (1 ): 41 -45.
Andreou, M., & Skrimpa, V. (2020). Theory of mind deficits and neurophysiological operations in autism spectrum disorders: a review. Brain sciences, 10(6), 393
Bakopoulou, I. & Dockrell, J. E. (2016). "The role of social cognition and prosocial behaviour in relation to the socio-emotional functioning of primary aged children with specific language impairment". Research in Developmental Disabilities,49–50, 354– 370
Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Hill, J., Raste, Y., & Plumb, I. (2001). The “Reading the Mind in the Eyes” Test revised version: a study with normal adults, and adults with Asperger syndrome or high-functioning autism. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 42(2), 241 -251.
Baurain, C. & Grosbois, N. (2013). Theory of mind, socio-emotional problem solving, , socio-emotional regulation in children with intellectual disability and in typically developing children. Journal of Autism and Development disorders,43(5), 1080-1097
Beaudoin, C., Leblanc, É., Gagner, C., & Beauchamp, M. H. (2020). Systematic review and inventory of theory of mind measures for young children. Frontiers in psychology, 10, 2905.
Bock, A. M., Gallaway, K. C., & Hund, A. M. (2015). Specifying links between executive functioning and theory of mind during middle childhood: Cognitive flexibility predicts social understanding. Journal of cognition and development. 16 (3), 509-521
Buttelman, D. (2016). The development of the explicit understanding of own versus others’ beliefs and intentions. Manuscriptin preparation
Buck, B. (2013). The Narrative Of Emotions Task: A Psychometric Study Of Social Cognition And Social Functioning In Individuals With Schizophrenia (Master dissertation). Retrieved from http:// www. unc.edu/~ dpenn/ theses.html.
Catlin, G., & Epstein, S. (1992). Unforgettable experiences: The relation of life events to basic beliefs about self and world. Social Cognition, 10, 189-209.
Cummings, M. E. (2015). The mate choice mind: studying mate preference, aversion and social cognition in the female poeciliid brain. Animal Behaviour, 103, 249-258.
Counture, S. M. (2010). How to reading and teach children and Teenager with dyslexia. Joss Ey Bass. United States: San Francisco.
Dahlgren, S.; Sandberg, A. & Larsson, M. (2010). Theory of Mind in children with severe speech and physical impairment . Research in Development Disabilities, 31, 617-624
Daly, B. P., Nicholls, E., Aggarwal, R., & Sander, M. (2014). Promoting Social Competence and Reducing Behavior Problems in At-Risk Students: Implementation and Efficacy of Universal and Selective Prevention Programs in Schools. In Weist, N. A. Lever, C. P. Bradshaw y J. S. Owens (Eds.), Handbook of School Mental Health. Research, Training, Practice and Policy, (2a ed., pp. 131 -144). New York: Springer
Dattilio, F. M. (2010). Cognitive-behavioral therapy with couples and families: A comprehensive guide for clinicians. Guilford Press. New York.
Dodell-Feder, D., Ressler, K. J., & Germine, L. T. (2020). Social cognition or social class and culture? On the interpretation of differences in social cognitive performance. Psychological medicine, 50(1), 133-145.
DeAngelo, G. and McCannon, B. (2017). Theory of Mind Predicts Cooperative Behavior. Economic Letters, 155(16): 1-4.
Duru, E., Balkıs, M. (2021). Childhood trauma, depressive symptoms and rational /irrational beliefs. A moderated mediation model. In Curr Psychol, 96 (2): 358-66
Ellis, A. (2001). Overcoming destructive beliefs, feelings, and behaviors. Amherst, NY: Prometheus Books
Epstein, S. (2003). Cognitive-experiential self-theory of personality.In T. Millon, M. J. Lerner (Eds.), Comprehensive handbook of psychology, Personality and Social Psychology (159-184). Hoboken, NJ: Wiley.
Ferguson, F. J. & Austin, A. J. (2010). Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on theory of mind tasks in an adult sample. Personality and Individual Differences. 49,411-418
Förster, K., Jörgens, S., Air, T. M., Bürger, C., Enneking, V. & Redlich, R. (2018). The relationship between social cognition and executive function in Major Depressive Disorder in highfunctioning adolescents and young adults. Psychiatry Research, 263, 139- 146.
Garwood, Justin D. (2020). Reader Self-Perceptions of Secondary Students with and at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. Journal of Special Education, v53 n4 p206-215.
Green, M. F., & Horan, W. P. (2010). Social cognition in schizophrenia. Current Directions in Psychological Science, 19 (4), 243–248.
Grainger, Sarah A, John D Crawford, Julia C Riches, Nicole A Kochan, Russell J Chander, Karen A Mather, Perminder S Sachdev, Julie D Henry, (2023). Aging Is Associated With Multidirectional Changes in Social Cognition: Findings From an Adult Life-Span Sample Ranging From 18 to 101 Years, The Journals of Gerontology: Series B, Volume 78, Issue 1, , Pages 62–72,
Grisham, J. R, ; Henry, J. D. ; Williams, A. D. & Bailey, P.H.E. (2010). Sociemotional deficit associated with obsessive-compulsive symptomatology . Psychiatry Research, 175, 256-259
Güven, Y., Ayvaz, E., & Göktaş, İ. (2019). Investigation of the relationship between theory of mind and social problem solving skills of preschool children/Okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3 (1). 76-97
Happé, F., Cook, J. L. & Bird, G. (2017). The structure of social cognition: In dependence of sociocognitive processes. Annual Review of Psychology, 68(1), 243-267.
Hutchins, T. L., Prelock, P. A., & Bonazinga, L. (2012). Psychometric evaluation of the Theory of Mind Inventory (ToMI): A study of typically developing children and children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 42, 327-341.
Lerner, M, & Hutchins, T. (2011). Brief report: preliminary evaluation of the theory of mind inventory and its relationship to social skills. Journal of Autism and developmental Disorders, 41, 512-517
Leccea, S , Caputib , M, Pagnina , A. & Banerjeec, Robin.(2017). Theory of mind and school achievement: The mediating role of social competence. Cognitive Development . (44) 85–97
Li, Yaoran., Sheldon, Kennon M., Rouder, Jeffrey N., Bergin, David A., Geary, David C. (2019). LongTerm Prospects and College Students' Academic Performance. Journal of Psychoeducational Assessment, v37 n3 p358-371.
Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural analysis (4th Ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Lonigro, A, ; Laghi, F ; Baiocco, R. & Baumgartner, E. (2014). Mind reading skills and empathy: evidence for nice and nasty Tom behaviors in school-aged children. Journal of child and Family Studies, 23(3), 581-590
McDonald, S., Gowland, A., Randall, R., Fisher, A., Osborne-Crowley, K. and Honan, C. (2014). Cognitive factors underpinning poor expressive communication skills after traumatic brain injury: Theory of mind or executive function?. Neuropsychology, 28(5): 801.
Meng, C., Huo, C., Ge, H., Li, Z., Hu, Y., & Meng, J. (2021). Processing of expressions by individuals with autistic traits: Empathy deficit or sensory hyper-reactivity? Plos one, 16(7), e0254207.
Nijman, S. A., Pijnenborg G H M,. Vermeer R R,. Zandee, C E R., Zandstra, D C., van der Vorm D., Wit -de Visser., A C de., Meins, I A., Geraets, C N W., Veling W, (2023). Dynamic Interactive Social Cognition Training in Virtual Reality (DiSCoVR) versus Virtual Reality Relaxation (VRelax) for People With a Psychotic Disorder: A Single-Blind Multicenter Randomized Controlled Trial, Schizophrenia Bulletin, Volume 49, Issue 2, , Pages 518–530
Oliveira, R. F. (2013). Mind the fish: zebrafish as a model in cognitive social neuroscience. Frontiers in neural circuits, 7, 131.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F., Buck, B., Healey, K., & Harvey, P. D. (2013). The
social cognition psychometric evaluation study: results of the expert survey and RAND
panel. Schizophrenia bulletin, 40 (4), 813-823.
Pintrich PR, Zusho A.(2002). Student motivation and selfregulated learning in the college classroom. Higher education: Handbook of theory and research: Springer;p. 55-128.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F. & Harvey, P. D (2016) . Social cognition psychometric evaluation: results of the initial psychometric study. Schizophrenia Bulletin, 42(2), 494–504.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F., Buck, B., Healey, K., & Harvey, P. D. (2013). The social cognition psychometric evaluation study: results of the expert survey and RAND panel. Schizophrenia bulletin, 40(4), 813-823.
Quesque, F., & Rossetti, Y. (2020). What do theory-of-mind tasks actually measure? Theory and practice. Perspectives on Psychological Science, 15(2), 384-396
Reddy, L. (2011). The Recovery of Cognitive And Social cognitive Functioning In Response To Social Cognition Interaction Training Administered In Community Settings. A longitudinal study. Nebraska: lincoln
Razza, R. A., & C. Blair (2009). Association Among False-Belief Understanding, Executive Function, and Social Competence: A Longitudinal Analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 30 (3), 332-343.
Serine, A., Rosenfield, B. (2020). The Relationship between Cognitive Distortions and Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder after Accounting for Comorbidities and Personality Traits. In Cognitive therapy and research 44 (5): 967–976
Schurz, M., Radua, J., Tholen, M. G., Maliske, L., Margulies, D. S., Mars, R. B., Sallet, J., & Kanske, P. (2021). Toward a hierarchical model of social cognition: A neuroimaging meta-analysis and integrative review of empathy and theory of mind. Psychological Bulletin, 147(3), 293.
Shusterm, e .l. (1992), Self-Perception evaluation questionnaire, Santiago industrial and training evaluation services, U.S.A
Simões, J. M., Barata, E. N., Harris, R. M., O’Connell, L. A., Hofmann, H. A., & Oliveira, R. F. (2015). Social odors conveying dominance and reproductive information induce rapid physiological and neuromolecular changes in a cichlid fish. BMC genomics, 16(1), 114.
Todorov, A.; Fiske, S. T. & Prentice, D. A. (2011). Social Neuroscience: toward understanding the underpinnings of the social mind. Oxford University Press
Uekermann J, Kraemer M, Abdel-Hamid M, Schimmelmann BG, Hebebrand J, Daum I, Wiltfang J, Kis B. (2010). Social cognition in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Neuroscience & biobehavioral reviews. 1;34(5):734-43.
Winter, K., Spengler, S., Bermpohl, F., Singer, T. and Kanske, P. (2017). Social cognition in aggressive offenders: Impaired empathy, but intact theory of mind. Scientific reports, 7(1): 670.
Weston, R., & Gore, Jr. P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. Journal ofCounseling Psychology, 5, 719-751.
Weitekamp, C. A., & Hofmann, H. A. (2014). Evolutionary themes in the neurobiology of social cognition. Current opinion in neurobiology, 28, 22-27.
Wang, W. H., Shih, Y. H., Yu, H. Y., Yen, D. J., Lin, Y. Y., Kwan, S. Y and Hua, M. S. (2015). Theory of mind and social functioning in patients with temporal lobe epilepsy. Epilepsia, 56(7): 1117-1123.
Wang, Z., Devine, R. T., Wong, K. K., & Hughes, C. (2016). Theory of mind and executive function during middle childhood across cultures. Journal of experimental child psychology. 149, 6-22.
Zaki, J. & Ochsner, K. N. (2011). "Reintegrating the Study of Accuracy into Social Cognition Research”. (Target Article) Psychological Inquiry, 22:3, 159-182