با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/sc.2024.70561.2957

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه‌گری تئوری ذهن بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه1 شهر ایلام در سال تحصیلی 401-1400 بودند که از بین آن ها 380 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران (1397)، پرسشنامه تئوری ذهن بارون- کوهن و همکاران (2001)، پرسشنامه سوگیری انگیزشی پنتریج و همکاران (2002)، پرسشنامه ادراک شخصی شوستروم (1992) و پرسشنامه باورهای کاذب کاتلین و اپستاین (2003) بودند. پایایی و روایی پرسشنامه های مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرم افزار لیزرل و مقدار CR و AVE مورد بررسی قرار گرفت و آزمون فرضیه های تحقیق براساس مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد شاخص‌های برازش مدل پیش بینی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر مستقیم بین متغیرهای باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با شناخت اجتماعی در مدل نهایی بود. همچنین بین تئوری ذهن و شناخت اجتماعی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری دارد. در نهایت باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی از طریق متغیر میانجی بر شناخت اجتماعی اثر غیرمستقیم و معنی داری دارد. نتیجه گیری: بنابراین به کارگیری راهکارهای کاهش باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی و افزایش تئوری ذهن می تواند به افزایش شناخت اجتماعی در افراد منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Formulation of a Model of Predicting Social Cognition based on False Beliefs, Personal Perception and Motivational bias with the Mediation of Theory of Mind

نویسندگان [English]

  • Ali Mostafaie 1
  • Sadegh Sadegh Shirbigipour 2

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, tehran, Iran.

2 Master of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: the aim of the present study was to investigate the structural model of Predicting social cognition based on False beliefs, personal perception and motivational bias with the Mediation of Theory of Mind. Method:Research method was descriptive ,correlational and structural equation modeling.The statistical population included all high school students of Ilam city in the academic year 2020-2021, which Among them 380 people were selected by Cluster sampling method. The instruments was include Nejati et al.'s Social Cognition scale (2017), Baron-Cohen et al.'s Theory of Mind Questionnaire (2001), Pentridge et al.'s Motivational Bias Questionnaire (2002), Shostrom's Personal Perception Questionnaire (1992), and Catlin and Epstein's False Beliefs Questionnaire (2003). Reliability and validity of the questionnaires were verified by first and second rank confirmatory factor analysis with LISREL software and CR and AVE values. Analysis of data was performed by using Structural Equation Modeling (SEM) in two parts, the measurement model and structural section. Results: The results showed that the conceptual model developed had a good fit with the data. The results of the structural equation analysis indicated the significance of the coefficients of the direct path between the variables of false beliefs, personal perception and motivational bias with social cognition in the final model. Also, theory of mind has a direct, positive and significant effect on social cognition. Finally, false beliefs, personal perception and motivational bias has a negative and significant indirect effect through the mediating variable of Theory of Mind on social cognition. Conclusion:Therefore, applying strategies to reduce false beliefs, personal perception and motivational bias and increasing theory of mind can lead to increasing social cognition in students

کلیدواژه‌ها [English]

  • social cognition
  • False beliefs
  • personal perception
  • motivational bias
  • Theory of Mind