با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر پاسخگویی به این پرسش است که آیا کارکردهایی مرتبط با هیجان از قبیل تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز و نظریه ذهن در همه افراد تحت تأثیر القای غم و شادی، به یک اندازه دچار تغییر می‌شود یا با توجه به سطوح مختلف پردازش‌ هیجانی، افراد بعد از تجربه این هیجان‌ها به طور متفاوتی واکنش نشان می‌دهند. روش: به منظور بررسی این پرسش تعداد 60 داوطلب، در محدوده سنی 40 – 18 سال با روش نمونه گیری در دسترس وارد شدند. پس از ارزیابی خلق با پرسشنامه افسردگی بک و سنجش پردازش هیجانی به وسیله مقیاس باکر، به طور تصادفی در یکی از گروه‌های القای شادی، القای غم و کنترل قرار گرفتند. جهت القای حالت‌های هیجانی، روش‌های پخش فیلم کوتاه و تصویر‌سازی ذهنی به کار گرفته شدند. سپس آزمون نرم افزاری آیوا (Iowa) و آزمون ذهن‌خوانی از طریق چشم اجرا شدند. یافته‌ها: نتایج به دست آمده با به کارگیری روش تحلیل واریانس تک‌ متغیره (ANOVA) نشان دادند که در این پژوهش القای هیچکدام از هیجان‌های شادی و غم تأثیر معناداری بر میزان نظریه ذهن و تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز شرکت‌کنندگان با سطوح متفاوت پردازش هیجانی نداشته است. نتیجه‌گیری: از این یافته‌ها چنین برداشت می‌شود که قرار گرفتن در معرض هیجان‌های شادی و غم با شدت متوسط تا نسبتاً زیاد در کوتاه مدت (کمتر از یک ساعت)، نمی‌تواند سطح کارکردهای نظریه ذهن و تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز را در افراد مختلف با سطوح پردازش هیجانی متفاوت به طور قابل ملاحظه‌ای در جهت بهبود یا اختلال عملکرد تغییر دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effect of Happiness and Sadness Induction on Theory of Mind and Risky Decision Making: The Moderating Role of Emotional Processing

نویسندگان [English]

  • Samila Arzeroomchilar 1
  • Zohreh Rafezi 2

1 M.Sc. in Clinical Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: The aim of the current research is to answer the question whether functions related to emotion such as risky decision-making and theory of mind change in all people under the influence of sadness and happiness induction, or according to different levels of emotional processing. People react differently after experiencing these emotions. Method: In order to investigate this question, 60 volunteers, in the age range of 18-40 years old, were included using available sampling method. After evaluating the mood with the Beck Depression Questionnaire and measuring emotional processing by the Baker scale, they were randomly placed in one of the groups of induction of happiness, induction of sadness and control. In order to induce emotional states, the methods of playing short films and mental imagery were used. Then the Iowa software test and the eye reading mind test were performed. Findings: The results obtained using univariate analysis of variance (ANOVA) showed that in this research, the induction of none of the emotions of happiness and sadness had no significant effect on the amount of theory of mind and risky decision making of participants with different levels of emotional processing. Conclusion: From these findings, it can be concluded that being exposed to emotions of happiness and sadness with moderate to relatively high intensity in the short term (less than an hour), cannot significantly alter the level of functions of theory of mind and risky decision making in the direction of improvement or dysfunction in individuals with different emotional processing levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional processing
  • happiness
  • risky decision making
  • sadness
  • theory of mind
ریو، جان. مارشال. (1393). انگیزش و هیجان (ویراست چهارم). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ویرایش.
زارع، حسین.، و عزیزی، زهره. (1397). تأثیر القای هیجانات بر تصمیم‌گیری پرخطر و بازداری رفتاری. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، (4)9، 70-57. doi: 10.22059/japr.2019.70400
Baker, R., Holloway, J., Thomas, P. W., Thomas, S., & Owens, M. (2004). Emotional processing and panic. Behaviour Research and Therapy, 42(11), 1271-1287. doi:10.1016/j.brat.2003.09.002.
Baldassarre, I., Carpentieri, M., & Matarazzo, O. (2015). Effects of mood induction and bias-inducing contextual cues on decision making in gamblers and healthy individuals. . EAPCogSci. Retrieved from http://ceur-ws.org/Vol-1419/paper0102.pdf.
Baron-Cohen, S., Leslie, A., & Frith, U. (1985). Does the Autistic Child Have a Theory of Mind? Cognition, 21, 37-46. doi:10.1016/0010-0277(85)90022-8.
Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Hill, J., Raste, Y., & Plumb, I. (2001). The “Reading the Mind in the Eyes” Test Revised Version: A Study with Normal Adults, and Adults with Asperger Syndrome or High-functioning Autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42(2), 241-251.
Bechara, A., Dolan, S., Denburg, N., Hindes, A., Anderson, S. W., & Nathan, P. E. (2001). Decision-making deficits, linked to a dysfunctional ventromedial prefrontal cortex, revealed in alcohol and stimulant abusers. Neuropsychologia, 39(4), 376-389. doi:10.1016/S0028-3932(00)00136-6.
Bora, E., & Berk, M. (2016). Theory of mind in major depressive disorder: A meta-analysis. Journal of affective disorders191, 49–55. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.023.
Buelow, M. T. & Brunell, A. B. (2020). Narcissism, the Experience of Pain, and Risky Decision Making. Frontiers in Psychology, 11, 1128. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01128.
Giovagnoli, A. R. (2014). The importance of theory of mind in epilepsy. Epilepsy & Behavior, 39, 145-153. doi:https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2014.05.021.
Heilman, R., Crisan, L., Houser, D., Miclea, M., & Miu, A. (2010). Emotion Regulation and Decision Making Under Risk and Uncertainty. Emotion (Washington, D.C.), 10, 257-265. doi:10.1037/a0018489.
Himichi, T., Fujita, H., & Nomura, M. (2015). Negative emotions impact lateral prefrontal cortex activation during theory of mind: An fNIRS study. Social Neuroscience, 10(6), 605-615. doi:10.1080/17470919.2015.1017112.
Isen, A. M., & Patrick, R. (1983). The effect of positive feelings on risk taking: When the chips are down. Organizational Behavior and Human Performance, 31(2), 194-202. doi:https://doi.org/10.1016/0030-5073(83)90120-4.
Jollant, F., Lawrence, N. S., Olie, E., O'Daly, O., Malafosse, A., Courtet, P., & Phillips, M. L. (2010). Decreased activation of lateral orbitofrontal cortex during risky choices under uncertainty is associated with disadvantageous decision-making and suicidal behavior. NeuroImage, 51(3), 1275-1281.doi:https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.03.027.
Kim, Y.-T., Sohn, H., & Jeong, J. (2011). Delayed transition from ambiguous to risky decision making in alcohol dependence during Iowa Gambling Task. Psychiatry Research, 190, 297-303. doi:10.1016/j.psychres.2011.05.003.
Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York, NY, US: Oxford University Press.
Matthies, S., Philipsen, A., & Svaldi, J. (2012). Risky decision making in adults with ADHD. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 43(3), 938-946. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2012.02.002.
Miu, A., Heilman, R., & Houser, D. (2008). Miu AC, Hellman RM, Houser D. Anxiety impairs decision-making: psychophysiological evidence from an Iowa gambling task. Biological Psychology, 77, 353-358. doi:10.1016/j.biopsycho.2007.11.010.
Oldershaw, A., Grima, E., Jollant, F., Richards, C., Simic, M., Taylor, L., & Schmidt, U. (2008). Decision making and problem solving in adolescents who deliberate self-harm. Psychological medicine, 39, 95-104. doi:10.1017/S0033291708003693.
Peterson, E., & Welsh, M. C. (2014). The development of hot and cool executive functions in childhood and adolescence: Are we getting warmer? In S. Goldstein & J. A. Naglieri (Eds.), Handbook of executive functioning (pp. 45–65). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8106-5_4
Premack, D., & Woodruff, G. (1978). Does the chimpanzee have a theory of mind? Behavioral and Brain Sciences, 1(4), 515-526. doi:10.1017/S0140525X00076512.
Rachman, S. (1980). Emotional processing. Behaviour Research and Therapy, 18(1), 51-60. doi:10.1016/0005-7967(80)90069-8.
Raghunathan, R., & Pham, M. T. (1999). All Negative Moods Are Not Equal: Motivational Influences of Anxiety and Sadness on Decision Making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 79(1), 56-77. doi:https://doi.org/10.1006/obhd.1999.2838.
Serpell, Z., & Esposito, A. (2016). Development of Executive Functions: Implications for Educational Policy and Practice. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3. doi:10.1177/2372732216654718.
Siedlecka, E., & Denson, T. F. (2019). Experimental Methods for Inducing Basic Emotions: A Qualitative Review. Emotion Review, 11(1), 87-97. doi:10.1177/1754073917749016.
Starcke, K., & Brand, M. (2012). Decision making under stress: A selective review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 36(4), 1228-1248. doi:https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2012.02.003.
Şencan, B. (2019). Theory of mind in major depressive disorder. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(1), 42–54.
Shukla, M., Rasmussen, E. C., & Nestor, P. G. (2019). Emotion and decision-making: Induced mood influences IGT scores and deck selection strategies. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 41(4), 341-352. doi:10.1080/13803395.2018.1562049.
Tsermentseli, S., & Poland, S. (2016). Cool versus hot executive function: a new approach to executive function. Encephalos, 53(1), 11-14.