با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران .

2 استاد گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران .

4 استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این مطالعه بررسی تاثیر القای تجارب هیجانی بر عملکرد حافظه کاری با توجه به باورهای فراشناختی مثبت و منفی دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه خوارزمی بودند. 80 آزمودنی به روش غربالگری با پرسشنامه استاندارد فراشناخت ولز (1997) در 4 گروه باورهای فراشناختی مثبت بالا، مثبت پایین، منفی بالا و منفی پایین قرار گرفتند. از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، درگروه دارای خصوصیات بالای باورهای فراشناختی مثبت، عملکرد حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت، به شکل معناداری افزایش یافت اما بعد از القای هیجان منفی تغییری در عملکرد حافظه مشاهده نشد. در گروه دارای خصوصیات پایین باورهای فراشناختی مثبت، عملکرد حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت، به شکل معناداری افزایش یافت و پس از القای هیجانی منفی به شکل معناداری کاهش یافت. در گروه دارای خصوصیات بالای باورهای فراشناختی منفی، عملکرد حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت تغییری نکرد اما بعد از القای هیجانی منفی، به صورت معنادای کاهش یافت. در گروه دارای خصوصیات پایین باورهای فراشناختی منفی حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت، به شکل معناداری افزایش یافت و پس از القای هیجانی منفی به شکل معناداری کاهش یافت. براساس نتایج مطالعه، عملکرد حافظه در افراد با باورهای فراشناختی مثبت، بیشتر تحت تاثیر تجارب هیجانی مثبت و در افراد با باورهای فراشناختی منفی وابسته به القای هیجان‌ها منفی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Inducing Emotional Experiences on Working Memory Performance based on Individuals' Meta Cognitive Beliefs.

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadegh Ataee 1
  • Mohammad Hossein Abdollahi 2
  • Jafar Hasani 3
  • Valiollah Ramezani 4

1 Master of General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.

3 Professor, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.

4 Assistant Professor, Department of General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of emotional experience induction on working memory performance with regard to students' positive and negative metacognitive beliefs. The present study is an semiexperimental study of pretest-posttest type with a control group. The statistical population of the study was students of Kharazmi University. 80 subjects were screened using the Wells (1997) standard metacognitive questionnaire into 4 groups of positive high, positive low, negative high, and negative low metacognitive beliefs. ANOVA with repeated measures was used to analyze the data. According to the research findings, in the group with high characteristics of positive metacognitive beliefs, working memory performance increased significantly after positive emotional induction, but no change in memory performance was observed after negative emotional induction. In the group with low characteristics of positive metacognitive beliefs, working memory performance increased significantly after positive emotional induction and decreased significantly after negative emotional induction. In the group with high characteristics of negative metacognitive beliefs, working memory performance did not change after positive emotional induction but decreased significantly after negative emotional induction. In the group with low characteristics of negative metacognitive beliefs, working memory performance increased significantly after positive emotional induction and decreased significantly after negative emotional induction. According to the results of the study, memory performance in students with positive metacognitive beliefs is more influenced by positive emotional experiences, and in students with negative metacognitive beliefs, it is dependent on the induction of negative emotions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion Induction
  • Working Memory
  • Positive Meta Cognitive Belief
  • Negative Meta Cognitive Belief
Ahmadian, R., Hosseini Nesab, S.D. & Azmodeh, M. (2023). Comparing the Effectiveness of Strengthening Working Memory and Critical Thinking Training on Cognitive Processing of Children with Special Learning Disorder. Journal of Learning Disabilities, 12(3):6-21. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12223.2063. [Persian].
Baddeley, A. D. (2003). Working memory and language: an overview. J Commun Disord 2003, 36(3), 189-208.
Behrouzi A, Bakhshipour A, Aliloo M M. (2022) The Effect of Positive and Negative Mood Induction on Risky Decision making in adolescents by Moderating High behavioral brain systems. Journal of Cognitive Psychology.9 (4):54-69. [Persian].
Dockray, S. & Steptoe, A. (2010). Positive affect and psychobiological processes. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 35, 69-75.
Fatehbadi, M., Alipour, A., & Agha Yousefi, A. (2021). The assessment of the effect of positive and negative mood induction using Iranian music on cardiovascular reactions. Journal of Psychology New Ideas, 8, 12, 1-13. [Persian].
Fullam, R., & Dolan, M. (2006). Emotional information processing in violent patients with schizophrenia: Association with psychopathy and symptomatology. Psychiatry Research, 141(1), 29–37. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2005.07.013
Hamann, S.B. (2001). "Cognitive and neural mechanisms of emotional memory". Trends in Cognitive Sciences, 5 (9), 394–400.
Hasani, J. (2009). The Effect of Reappraisal and Suppression of Negative Emotional Experience on Frontal EEG Asymmetry according to Neuroticism and Extraversion Dimensions. Unpublished doctoral dissertation in psychology, Tarbiat Modares University.
Hassan Shahi, M.M., & Goudarzi, M.A. (2004). The effect of mood on memory system performance. Journal of fundamentals of mental health, 6(21-22), 36-47. [Persian].
Isen, A. M. (1999). Positive affect. In T. Dalgleish & M. J. Power (Eds.), Handbook of cognition and emotion (pp. 521–539). John Wiley & Sons Ltd.
Abbasi, M. & Hemmati, A. (2022). The effects of mood induction and situational-emotional load on false memory based on misinformation paradigm with emphasis on controlling emotional bias, attention, working memory and emotional factors. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 9, 4, 135-169. [Persian].
Lindström, B. R. Bohlin, G. (2011). Emotion processing facilitates working memory performance. Department of Clinical Neuroscience.
Miller, Z. F., Fox, J. K., Moser, J. S. & Godfroid, A. (2018). Playing with fire: effects of negative mood induction and working memory on vocabulary acquisition. Cognition and Emotion, 32, 5, 1105-1113.
Moayedi Pour, A., Hasani, J. & Mohamad Khani, Sh. (2021). Effect of Emotion Manipulation on Physiological Parameters and Cognitive Functions in Adolescents Based on Psychological Hardiness. Journal of Cognitive psychology, 8, 4, 65-77. [Persian].
Monds LA, Paterson HM, Kemp RI. (2017). Do emotional stimuli enhance or impede recall relative to neutral stimuli? An investigation of two “false memory” tasks. Memory, 25(8), 945-952.
Rahmani M, Zanjani Z ,Omidi A. (2022). Exploring the role of mediation of Meta-Cognitive beliefs on the relationship between Worry and Symptoms of Generalized Anxiety in students. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, 10(2):41-53. [Persian].
Rosen., Virginia, M., Engle., & Randall. (1998).  Working memory capasity and suppression. Journal of Memory and Language, (39), 418-439.
Rusting, C. L & Larsen, R. J. (1998) Personality and cognitive processing of affective information. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 200-213.
Saed O, Purehsan S, Aslani J, Zargar M. (2011). The Role of Thought Suppression, Meta-Cognitive Factors and Negative Emotions in Prediction of Substance Dependency Disorder. Etiadpajohi, 5 (18) :69-84. [Persian].
Salmani B, Hasani J. (2016). The role of intolerance of uncertainty and positive metacognitive beliefs in obsessive compulsive disorder and depression. RJMS, 23 (142) :64-72. URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3491-fa.html. [Persian].
Toulabi, S. & Motevalizade, N. (2021). The Effect of Dramatic Creativity Training on Working Memory and Schoolwork Engagement of Elementary School Students. Journal of Psychology, 25, 3, 442-457. [Persian].
Wells A. (2011). Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guildford Press.
Wells, A. (2000). Emotional Disorder & Metacognition. London: John Wiley & Sons.
Wells, A., & Cartwright _Hatton, K. (2004). A short form of the metacognitive Questionnaire: properties of MCQ-30. Behavior research and therapy, 92,385-396.
Wianda, E., & Ross, B. (2019). The roles of alpha oscillation in working memory retention. Brain and Behavior, 9(4), e01263. https://doi.org/10.1002/brb3.1263
Zhang, W., Gross, J. & Hayne, H. (2018). Mood impedes monitoring of emotional false memories: evidence for the associative theories. Memory, 1-11