نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران .
2 استاد گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران .
4 استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تاثیر القای تجارب هیجانی بر عملکرد حافظه کاری با توجه به باورهای فراشناختی مثبت و منفی دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه خوارزمی بودند. 80 آزمودنی به روش غربالگری با پرسشنامه استاندارد فراشناخت ولز (1997) در 4 گروه باورهای فراشناختی مثبت بالا، مثبت پایین، منفی بالا و منفی پایین قرار گرفتند. از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر برای تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، درگروه دارای خصوصیات بالای باورهای فراشناختی مثبت، عملکرد حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت، به شکل معناداری افزایش یافت اما بعد از القای هیجان منفی تغییری در عملکرد حافظه مشاهده نشد. در گروه دارای خصوصیات پایین باورهای فراشناختی مثبت، عملکرد حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت، به شکل معناداری افزایش یافت و پس از القای هیجانی منفی به شکل معناداری کاهش یافت. در گروه دارای خصوصیات بالای باورهای فراشناختی منفی، عملکرد حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت تغییری نکرد اما بعد از القای هیجانی منفی، به صورت معنادای کاهش یافت. در گروه دارای خصوصیات پایین باورهای فراشناختی منفی حافظه کاری پس از القای هیجانی مثبت، به شکل معناداری افزایش یافت و پس از القای هیجانی منفی به شکل معناداری کاهش یافت. براساس نتایج مطالعه، عملکرد حافظه در افراد با باورهای فراشناختی مثبت، بیشتر تحت تاثیر تجارب هیجانی مثبت و در افراد با باورهای فراشناختی منفی وابسته به القای هیجانها منفی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Inducing Emotional Experiences on Working Memory Performance based on Individuals' Meta Cognitive Beliefs.
نویسندگان [English]
- Mohammad Sadegh Ataee 1
- Mohammad Hossein Abdollahi 2
- Jafar Hasani 3
- Valiollah Ramezani 4
1 Master of General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of emotional experience induction on working memory performance with regard to students' positive and negative metacognitive beliefs. The present study is an semiexperimental study of pretest-posttest type with a control group. The statistical population of the study was students of Kharazmi University. 80 subjects were screened using the Wells (1997) standard metacognitive questionnaire into 4 groups of positive high, positive low, negative high, and negative low metacognitive beliefs. ANOVA with repeated measures was used to analyze the data. According to the research findings, in the group with high characteristics of positive metacognitive beliefs, working memory performance increased significantly after positive emotional induction, but no change in memory performance was observed after negative emotional induction. In the group with low characteristics of positive metacognitive beliefs, working memory performance increased significantly after positive emotional induction and decreased significantly after negative emotional induction. In the group with high characteristics of negative metacognitive beliefs, working memory performance did not change after positive emotional induction but decreased significantly after negative emotional induction. In the group with low characteristics of negative metacognitive beliefs, working memory performance increased significantly after positive emotional induction and decreased significantly after negative emotional induction. According to the results of the study, memory performance in students with positive metacognitive beliefs is more influenced by positive emotional experiences, and in students with negative metacognitive beliefs, it is dependent on the induction of negative emotions.
کلیدواژهها [English]
- Emotion Induction
- Working Memory
- Positive Meta Cognitive Belief
- Negative Meta Cognitive Belief