با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

چکیده

مقدمه: حافظه و تمرکز دو مولفه اصلی از کارکردهای شناختی هستند که در روند یادگیری انسان نقش به سزایی دارند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی دو روش درمانی آموزش ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای همراه با تمرین تقویت حافظه N-Back در بهبود کارکرد حافظه و تمرکز دانشجویان است. روش:روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی با طرح تحقیق پیش آزمون- پس آزمون است. به منظور بررسی اهداف تحقیق 30 نفر آزمودنی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. تمام شرکت کنندگان آزمون حافظه بالینی وکسلر و تست TOVA انجام دادند. سپس یک گروه تحت آزمون ذهن آگاهی قرار گرفته و گروه دیگر در جلسات تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای همراه با تمرین تقویت حافظه N-Back شرکت کردند. در پایان هر دو گروه مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هر دو روش مداخله، یعنی آموزش ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای همراه با تمرین تقویت حافظه N-Back موجب بهبود حافظه و تمرکز می گردند. هر دو شیوه بر بهبود عملکرد توجه تاثیر داشتند. در مولفه های حافظه تنها در مولفه حافظه بینایی دو گروه متفاوت بودند. بر اساس نتایج اثر بخشی تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای همراه با تمرین تقویت حافظه N-Back بیشتر از آموزش ذهن آگاهی بود .نتیجه گیری: با توجه به نتایج به نظر می رسد هر دو شیوه بر بهبود توجه موثر هستند اما درمان های زیستی عملکرد بهتری خواهتد داشت هنگامی که پایه های زیستی و فرایندهای خاص شناختی را مد نظر قرار می دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Mindfulness, Training and Transcranial Electrical Stimulation Along with N-Back Memory Enhancement Exercise in Improving Memory and Attention

نویسندگان [English]

  • Mahdieh Rahmanian 1
  • Maryam Zamani 2
  • Sahrzad Pakdelan 3

1 Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 PhD in Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

3 کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

چکیده [English]

Introduction: Memory and concentration are two main components of cognitive functions that play a significant role in the human learning process. The purpose of this research is to compare the effectiveness of two therapeutic methods of mindfulness training and transcranial electrical stimulation along with N-Back memory strengthening exercise in improving the memory function and concentration of students. Method: The current research method is applied and the method of data collection is semi-experimental with a pre-test-post-test research design. In order to investigate the objectives of the research, 30 subjects were selected by available sampling method and randomly divided into two groups of 15 people. All participants performed Wechsler clinical memory test and TOVA test. Then one group underwent a mindfulness test and the other group participated in transcranial electrical stimulation sessions along with N-Back memory strengthening exercise. At the end, both groups were re-evaluated. Findings: The results of this research showed that both intervention methods, namely mindfulness training and transcranial electrical stimulation along with N-Back memory strengthening exercise, improve memory and concentration. Both methods had an effect on improving attention performance. In terms of memory components, the two groups differed only in the visual memory component. Based on the results, transcranial electrical stimulation combined with N-Back memory training was more effective than mindfulness training. Conclusion: According to the results, it seems that both methods are effective in improving attention, but biological treatments perform better. It will be when biological foundations and specific cognitive processes are considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • memory
  • concentration
  • mindfulness
  • electrical stimulation of the brain cortex (tDCS)
  • cognitive rehabilitation
آیزنک و کین (1398). روانشناسی شناختی حافظه. ترجمه حسین زارع. تهران: آییژ.
حبیبی کلیبر، رامین و بهادری خسروشاهی، جعفر (1395). «نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری». عصب روانشناسی. سال دوم، شماره سه، )پیاپی 6(.
حسن زاده پشنگ، سمیرا و زارع، حسین (1401). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بربهبود کنترل پاسخ دیداری و حافظه بیماران دچار سکته مغزی نوع ایسکمیک. شناخت اجتماعی. دوره 11، 1 (21). 17-33.
زمانی، مریم؛ زارع، حسین؛ علیپور، احمد؛ رحمانیان، مهدیه و ملکیان، وحید (1400). اثر پاداش معوق بر تغییر توجه در کاربران ماهر و غیر ماهر بازی های رایانه ای بر اساس نظریه پوسنر: مطالعه ای مبتنی بر ERP و fMRI. رساله دکترا، دانشگاه پیام نور.
رضایی، ف.؛ اسکندر نژاد، م. و عشایری، ح. (1397). تأثیر آموزش مهارت ایروبیک بر شبکه موقعیت‌یابی توجه. مجله مطالعات روانشناسی ورزشی، 22، 58-48.
سعیدمنش، محسن؛ شعبان زاده، محیا؛ مسلمی حقفیقی، مهسا، قدیری، میترا؛ نیک افشان، فاطمه؛ شعبان زاده، رها و ذبحی، محمدحسین. (1401). بررسی تاثیر درمان تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای مکرر بر روی حافظه فعال بیماران آلزایمر. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
ـ سلیمانی، اسماعیل؛ عباسی، مسلم و طغیانی، الهه (1395). «اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی بر عملکرد توجهی حافظه ای  دانش آموزان مبتلا بهADHD». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. سال چهارم – شماره هفتم.
فخرمند، ع.،  ابراهیمی میمند، ح. ع.،  و فضیلت پور، م. (1398). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر حافظه فعال در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم، روش ها و مدل های روانشناختی، 10(9): 146-125.
ـ کولب، برایان و ویشاو، یان. ک. (1402). مبانی نوروسایکولوژی انسان. ترجمه احمد علیپورو غلامرضا چلبیانلو. تهران: ارجمند.
مسلمی بختیار، آزموده معصومه، طباطبایی محمود، علیوندی وفا مرضیه. تأثیر تحریک الکتریکی مغزی بر ناحیه پیش‌پیشانی پشتی -جانبی: مروری بر نقش آن در عملکردهای شناختی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. ۱۳۹۸; ۸ (۱) :۱۴۴-۱۲۹
http://dx.doi.org/10.29252/shefa.8.1.129
ـ نیکفرجام، محمدرضا؛ عباس ذبیح زاده، عباس و نجاتی، وحید (1391). «رابطه بین ذهن آگاهی و کارکردهای توجه پایدار و انتخابی». پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. سال دوم، شماره دوم، پیاپی(3).
Andrews, S. C.; Hoy, K. E.; Enticott, P. G.; Daskalakis, Z. J. & Fitzgerald, P. B. (2011). “Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex”. Brain Stimul; 4(2): 84-9.
Arul-Anandam, A. P. & Loo, C. (2009). “Transcranial direct current stimulation: a new tool for the treatment of depression?” Journal of Affective Disorder, 117(3), 137- 145.
Baer, R. A. (2006). Mindfulness-Based Treatment Approaches: Clinicians Guide to Evidence Base and Application. USA: Academic Press is an imprint of Elsevier.
Bishop, S. R. (2003). “What do we really know about mindfulness-based stress reduction?” Psychosomatic Medicine, 64, 71-84.
Boggio, P. S.; Khoury, L. P.; Martins, D. C. S.; Martins, O. (2009).  “EMS, De Macedo, EC, & Fregni, Felipe. (2009). "Temporal cortex direct current stimulation enhances performance on a visual recognition  memory task in Alzheimer disease”. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry, 80(4), 444-447.
Brown, B. W.; & Ryan, R. M. (2003). “The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being”. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
Brunoni AR, & Vanderhasselt MA. Working memory improvement with non-invasive brain stimulation of the dorsolateral prefrontal cortex: A systematic review and meta-analysis. Brain and Cognition. 2014; 86, 1–9.
Brunoni, A, R.; Nitsche, M, A.; Blognini, N.; Bikson, M.; Wagner, T.; Merabet, L. & et al. (2012). “Clinical research with transcranial direct current stimulation (tDCS): Challenges and future directions”. Brain Stimulation. 5(3), 175-195.
Brunoni, A. R.; Nitsche, M. A.; Bolognini, N.; Bikson, M.; Wagner, T.; Merabet, L. & Priori, A. (2012). “Clinical research with transcranial direct current stimulation (TDCS): Challenges and future directions”. Brain Stimulation, 5(3), 175–195. DOI: 10.1016/j.brs.2011.03.002.
Cappelletti M, Gessaroli E, Hithersay R, Mitolo M, Didino D, Kanai R, Cohen Kadosh R, Walsh V. Transfer of cognitive training across magnitude dimensions achieved with concurrent brain stimulation of the parietal lobe. J Neurosci. 2013; 11; 33(37): 14899-907.
Cotelli M, Manenti R, Brambilla M, Petesi M, Rosini S, Ferrari C, Zanetti O, Miniussi C. Anodal tDCS during face-name associations memory training in Alzheimer's patients. Front Aging Neurosci. 2014; 19: 6:38.
Cotelli M, Manenti R, Petesi M, Brambilla M,  Cosseddu M, Zanetti O, Miniussi C, Padovani A,  Borroni B. Treatment of primary progressive aphasias by transcranial direct current stimulation combined with language training. J Alzheimers Dis. 2014; 39(4): 799-808.
Dennison, O., Gao, J., Lim, L. W., Stagg, C .J., & Aquili, L. (2019). Catecholaminergic modulation of indices of cognitive flexibility: a pharmaco-tDCS study. Brain stimulation, 12(2), 290-295 .
Dockery CA, Hueckel-Weng R, Birbaumer N, & Plewnia C. Enhancement of planning ability by transcranial direct current stimulation. Journal of Neuroscience. 2009; 29: 7271–7277.
Dubreuil-Vall, L., Gomez-Bernal, F., Villegas, A., Cirillo, P., Surman, C., Ruffini, G., . . . Camprodon, J. (2020). tDCS to the left DLPFC improves cognitive control but not action cancellation in patients with ADHD: a behavioral and electrophysiological study. medRxiv .
Esteban Sarrias-Arrabal, Jesús D. Sanchez-Del Solar, Lourdes Supervielle, Juan Peculo-Casal, F. Luis Sanchez-Fernandez, Paloma Macías-García, Fatima Cazo-Nieto, Elena Lozano-Soto, Florencia Sanmartino, Rocío Gomez-Molinero, Javier J. Gonzalez-Rosa. (2023). A Single Session of Online TDCS Over the Left Dorsolateralprefrontal Cortex Improves Visual Working Memory, Brain Stimulation. 117-409.
Fuster, J. M. (2000). Prefrontal neurons in networks of executive memory. Brain Research Bulletin, 52(5), 331–336. https://doi.org/10.1016/S0361-9230(99)00258-0.
Gothe N, Pontifex MB, Hillman C & McAuley E. (2013). The acute effects of yoga on executive
Hayes, S. C. & Wilson, K. G. (2003). “Mindfulness: Method and process”. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2); Pp: 161-165.
Jha, A. P., Denkova, E., Zanesco, A. P., Witkin, J. E., Rooks, J., & Rogers, S. L. (2019). Does mindfulness training help working memory ‘work’better?. Current opinion in psychology, 28, 273-278.
Jung, D. H., Ahn, S. M., Pak, M. E., Lee, H. J., Jung, Y. J., Kim, K. B., . . . Choi, B. T. (2020). Therapeutic effects of anodal transcranial direct current stimulation in a rat model of ADHD.eLife, 9, e56359
Kabat-Zinn, J. (2002). “Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and re”. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156.
Keller, A. S., Davidesco, I., & Tanner, K. D. (2020). Attention Matters: How Orchestrating Attention May Relate to Classroom Learning. CBE—Life Sciences Education, 19(3), fe5.
Lambez, B ,.Harwood-Gross, A., Golumbic, E. Z., & Rassovsky, Y. (2020). Nonpharmacological interventions for cognitive difficulties in ADHD: A systematic review and meta-analysis. Journal of psychiatric research, 120, 40-55 .
Looi CY, Lim J, Sella F, Lolliot S, Duta M,  Avramenko AA, & Kadosh RC. Transcranial random noise stimulation and cognitive training to improve learning and cognition of the atypically developing brain: A pilot study. Scientific Reports. 2017; 7: 1–10.
Maizey L, Evans CJ, Muhlert N, Verbruggen F, Chambers CD, & Allen CPG. (2020). Cortical and subcortical functional specificity associated with response inhibition. NeuroImage, 220, 117110
Meinzer M, Darkow R, Lindenberg R, Flöel A. Electrical stimulation of the motor cortex enhances treatment outcome in poststroke aphasia. Brain. 2016; 139: 1152–1163.
Molavi, P., Aziziaram, S., Basharpoor, S., Atadokht, A., Nitsche, M. A., & Salehinejad, M. A. (2020). Repeated transcranial direct current stimulation of dorsolateral-prefrontal cortex improves executive functions, cognitive reappraisal emotion regulation, and control over emotional processing in borderline personality disorder: A randomized, sham-controlled, function. Journal of physical activity & health, 10(4):488-95.
Mrazek, D.; Michael, S.; Franklin, D.; Tarchin P.; Benjamin, B. and Jonathan, W. (2013). “Mindfulness Training Improves Working Memory Capacity and GRE Performance While Reducing Mind Wandering Michael”. Schooler Psychological Science. DOI: 10.1177/0956797612459659 pss.sagepub.com.
Nitsche, M. A.; Boggio, P. S.; Fregni, F. & Pascual-Leone, A. (2009). “Treatment of depression with transcranial direct current stimulation (tDCS): A Review”. Experimental Neurology. 219 (1): 14–9. PMID 19348793. 
Nitsche, M. A.; Liebetanz, D.; Lang, N.; Antal, A.; Tergau, F. & P., Walter (2003). “Safety criteria for transcranial direct current stimulation (tDCS) in humans”. Clinical Neurophysiology. 114 (11): 2220–2; author reply 2222–3. 
Posner, M. I. (Ed.). (2011). Cognitive neuroscience of attention. Guilford Press.
Segrave RA, Arnold S, Hoy K, & Fitzgerald PB. Concurrent cognitive control training augments the antidepressant efficacy of tDCS: A pilot study. Brain Stimulation. 2014; 7: 325–331.
Shulman, L. S. (1986). Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. In M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (Third editions, pp. 3-36). New York: Macmillan.
Utz, K. S.; Dimova, V.; Oppenländer, K. & Kerkhoff, G. (2010). “Electrified minds: transcranial direct current stimulation (tDCS) andgalvanic vestibular stimulation (GVS) as methods of non-invasive brain stimulation in neuropsychology—a review of current data and future implications”. Neuropsychologia. 2010;48(10):2789-810.
Vago, D. R., Gupta, R. S., & Lazar, S. W. (2019). Measuring cognitive outcomes in mindfulness-based intervention research: A reflection on confounding factors and methodological limitations. Current opinion in psychology, 28, 143-150.
Van Vugt, M. K., & Jha, A. P. (2011). Investigating the impact of mindfulness meditation training on working memory: A mathematical modeling approach. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 11(3), 344-353.
Wagstaff, E., Fuchs, F., Engelcke, M., Posner, I., & Osborne, M. A. (2019, May). On the limitations of representing functions on sets. In International Conference on Machine Learning, (pp. 6487-6494). PMLR.
Wells, A. (2009); Meta-cognitive therapy for anxiety and depression. New York: The Guilford Press.
Westwood ,S. J., Radua, J., Rubia, K. J. J. o. P., & JPN, N. (2020). Noninvasive brain stimulation in children and adults with attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis. 45(6), 190179-190179 .
Williams, K., Elliott, R., McKie, S., Zahn, R., Barnhofer, T., & Anderson, I. M. (2020). Changes in the neural correlates of self-blame following mindfulness-based cognitive therapy in remitted depressed participants. Psychiatry Research: Neuroimaging, 304, 111152.
Wong, H. C., & Zaman, R. (2019). Neurostimulation in treating ADHD. Psychiatria Danubina, 31(3), 265-275.