با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مهاباد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد با نقش واسطه‌ای شفقت به خود و لذت‌جویی انجام گرفت؛ روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیة دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد بود که تعداد آن‌ها 3621 دانش‌آموز بود. 348 دانش‌آموز (بعد از حذف 35 پرسش‌نامه ناقص) با روش نمونه‌برداری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، بهزیستی تحصیلی تومینین _ سوینی و همکاران (2012)، شفقت به خود نف (2003) و مقیاس فقدان لذت اسنیت _همیلتون (1995) بود. داده‌ها با نرم‌افزار spss 26 و pls 3 تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی؛ حمایت اجتماعی ادراک شده و لذت‌جویی؛ شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی؛ لذت‌جویی و بهزیستی تحصیلی رابطه مثبت (01/0) و بین حمایت اجتماعی ادراک شده و شفقت به خود رابطه مثبت (05/0) وجود دارد. شفقت به خود، بین حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی نقش میانجی ایفا می‌کند؛ لذت‌جویی نیز در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی نقش میانجی ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Perceived Social Support and Academic Well-Being of Female Second-Period High School Students in Mahabad City: the Mediating Role of Self-Compassion and Pleasure

نویسندگان [English]

  • Ali Mostafaee 1
  • Jila Ahmadi 2

1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran .

2 Master of Psychology, Payam Noor University, Mahabad, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between perceived social support and academic well-being of female students of the second year of high school in Mahabad city with the mediating role of self-compassion and pleasure-seeking. The research method is descriptive and correlation type. The statistical population was the total female students of the second period of high school in Mahabad city, whose number was 3621. 348 students (After removing 35 incomplete questionnaires) were selected by multi-stage cluster sampling method. The research instruments were zimet et al.'s Perceived Social Support Scale (1988), Tuominen-Soinie etal.'s Academic Well-Being (2012), Neff's Self-Compassion scale (2003), and Snaith_Hamilton's anhedonia Scale (1995). Data were analyzed with spss 26 and pls 3 software. The results showed that there is a positive relationship (0.01) between pleasure seeking and academic well-being between perceived social support and academic well-being; Perceived social support and hedonism; self-compassion and academic well-being; and there is a positive relationship between perceived social support and self-compassion (0.05). Self-compassion plays a mediating role between perceived social support and academic well-being; Hedonism also plays a mediating role in the relationship between perceived social support and academic well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceived social support
  • academic well-being
  • self-compassion
  • pleasure seeking
ابوطالبی، فاطمه، خامسان، احمد، و راست‌گو مقدم، میترا. (1397). رابطۀ حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی و پیشرفت تحصیلی دختران پیش‌دانشگاهی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 14(48), 147-168. doi: 10.22054/jep.2018.17094.1599
محمودی مهر، ابراهیم، حافظی، فریبا، بختیارپور، سعید، و جوهری فرد، رضا. (1401). همبستگی بهزیستی و اعتیاد به تلفن همراه در دانش‌آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه: نقش میانجی‌گری سرزندگی تحصیلی. مدیریت ارتقای سلامت، 11(3)، 54-67. SID. https://sid.ir/paper/1014211/fa
خداپناه فاطمه، تمنایی‌فر محمدرضا (1401). نقش میانجی‌گر شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطة شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان مجله علوم روان‌شناختی، ۲۱ (۱۱۸):۲۰۹۰-۲۰۶۷
سیادتیان سید حسین، قمرانی امیر (1392). بررسی روایی و پایایی مقیاس فقدان لذت‌جویی استایت – همیلتون در دانشجویان دانشگاه اصفهان: یک بررسی مقدماتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۲ (۱۰) :۸۰۷-۸۱۸
حسن نیا، سمیه، فولاد چنگ، محبوبه (1394). رابطه بین ادراک محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی از طریق واسطه‌گری ذهن‌آگاهی: مدل‌یابی ساختاری. مجله روان شناسی تحولی، 12(45)؛ 61-73.
خسروی، یدالله، صادقی، مجید، & یابنده، محمدرضا. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود(SCS). فصلنامه علمی روشها و مدلهای روان‌شناختی, 4(13), 47-59.
فرخی، نورعلی، طباطبایی جبلی، زهرا، محمودیان، حسن، بهمن‌آبادی، سمیه، & علیخانی، مصطفی. (1401). ویژگی‌های روا‌‌ن‌سنجی پرسش‌نامه بهزیستی تحصیلی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه, 11(3), 108-121. doi: 10.22098/jsp.2022.1804
گراوند، هوشنگ. (1401). رابطه علّی شفقت به خود و سرمایه روان‌شناختی با اضطراب کرونا: نقش واسطه‌ای همدلی. Iranian Journal of Health Psychology, 5(4), 19-34. doi: 10.30473/ijohp.2023.62163.1222
گراوند، فریبرز، ابوالمعالی، خدیجه، کیامنش، علیرضا، گنجی، حمزه (1395). تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس درس در دانشجویان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7(26)، 225-248. doi:  10.22054/JEM.2017.13164.1374
مرادی، مرتضی، دهقانی زاده، محمدحسین، و سلیمانی خشاب، عباسعلی. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(1), 1-24. doi: 10.22099/jsli.2015.3093
مرادی مرتضی، حاجی یخچالی علیرضا، بهروزی ناصر، عالیپور سیروس (1397). آزمون مدل رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده و مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۶) :۳۲-۴۰
یوسفی سیاکوچه عادله، کافی ماسوله سید موسی، ابوالقاسمی عباس. تأثیر آموزش شفقت به خود ذهن آگاه بر لذت‌جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب دانشجویان افسرده مجله علوم روان‌شناختی ۱۳۹۹; ۱۹ (۹۱):۸۵۶-۸۴۵
URL: http://psychologicalscience.ir/article-۱-۶۷۶-fa.html
Cipolletta, S., Mercurio, A., & Pezzetta, R. (2022). Perceived social support and well-being of international students at an Italian university. Journal of International Students, 12(3), 613-632.‏
Rimpelä, A.; Kinnunen, J.M.; Lindfors, P.; Soto, V.E.; Salmela-Aro, K.; Perelman, J.; Federico, B.; Lorant, V. (2020). Academic Well-Being and Structural Characteristics of Peer Networks in School. Int. J. Environ. Res. Public Health,  17, 2848. https://doi.org/10.3390/ijerph17082848
Koivuneva, K., & Ruokamo, H. (2022, July). Assessing university students’ study-related burnout and academic well-being in digital learning environments: A systematic literature review. In Seminar. net (Vol. 18, No. 1).‏
Li, Y.; Lynch, A.D.; Kalvin, C.; Liu, J.; Lerner, R.M. Peer relationships as a context for the development of school engagement during early adolescence. Int. J. Behav. Dev. 2011, 35, 329–342.
MacBeth, A., & Gumley, A. (2012). Exploring compassion: a meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical Psychology Review, 32(6), 545–552. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.06.003
Marsh, I. C., Chan, S. W. Y., & MacBeth, A. (2018). Self-compassion and psychological distress in adolescents—A meta-analysis. Mindfulness, 9(4), 1011–1027. https://doi.org/10.1007/s12671-017-0850-7
Neff, K. D. (2023). Self-compassion: Theory, method, research, and intervention. Annual review of psychology, 74, 193-218.‏
Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250.‏
Snaith, R.P., Hamilton, M., Morley, S., Humayan, A., Hargreaves, D., & Trigwell, P. (1995). A scale for the assessment of hedonic tone the Snaith-Hamilton Pleasure Scale. Br J Psychiatry, 167(1), 99-103.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and individual differences, 22(3), 290-305.‏
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of personality assessment, 52(1), 30-41.‏
Bayir, A., & Lomas, T. (2016). Difficulties generating self-compassion: An interpretative phenomenological analysis. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 15–33 https://repository.uel.ac.uk/item/852y4
Ciarrochi, J., Sahdra, B. K., Hayes, S. C., Hofmann, S. G., Sanford, B. T., Stanton, C. E., Yap, K., Fraser, M. I., Gates, K., & Gloster, A. (2023). A personalised approach to identifying important determinants of well-being. PsyArXiv Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/m4zhw
Ferrari, M., Ciarrochi, J., Yap, K., Sahdra, B., & Hayes, S. C. (2022). Embracing the complexity of our inner worlds: Understanding the dynamics of self-compassion and self-criticism. Mindfulness, 13(7), 1652–1661. https://doi.org/10.1007/s12671-022-01897-5
Neff. (2015). The five myths of self-compassion. Psychotherapy Networker. https://palousemindfulness.com/~palousem/docs/five-myths-of-self-compassion.pdf
Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223–250. https://doi.org/10.1080/15298860309027
Pluut H, Curşeu PL, Ilies R. (2015) Social and study related stressors and resources among university entrants: Effects on well-being and academic performance. Learn Individ Dif. 37:262-8. doi: 10.1016/j.lindif.2014.11.018
Phillips, W. J., & Hine, D. W. (2021). Self-compassion, physical health, and health behaviour: A meta-analysis. Health Psychology Review, 15(1), 113–139. https://doi.org/10.1080/17437199.2019.1705872
Wang, M.-T.; Degol, J. (2014). Staying Engaged: Knowledge and Research Needs in Student Engagement. Child Dev. Perspect, 8, 137–143.
Wang, M.-T.; Fredricks, J.A. (2014) The Reciprocal Links Between School Engagement, Youth Problem Behaviors, and School Dropout During Adolescence. Child Dev, 85, 722–737.
Wang, M.-T.; Chow, A.; Hofkens, T.; Salmela-Aro, K. (2015). The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents. Learn. Instr. 2015, 36, 57–65.
Widlund, A. (2021). Development of academic well-being during secondary education: Relations to performance, motivational beliefs, and aspirations.‏
Tontodimamma, A., del Gobbo, E., Corbo, M., & Aquino, A. (2023). How to improve academic well-being: an analysis of the leveraging factors based on the Italian case. Quality & Quantity, 1-21.‏