با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا، تهران، ایران.

2 دکترا روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا، تهران، ایران .

3 دکترا روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف پیش‌بینی رفتار مجرمانه براساس سوگیری‌های شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را افرادی که به عنوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت تهران در سال 1402 تحت مراقبت و حمایت بودند تشکیل داد. تعداد120 نفر به عنوان نمونة پژوهش به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل چک‌لیست رفتار مجرمانه شریفی‌نیا(1389)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران(1986)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر(2004)، مقیاس ارزیابی سوگیری‌های شناختی داووس(۲۰۱۳) بودند که افراد نمونه آن‌ها را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار SPSS-24 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که سوگیری‌های شناختی و بدتنظیمی هیجان با رفتار مجرمانه رابطة مثبت و حمایت اجتماعی با رفتار مجرمانه رابطة منفی معناداری دارند. در مدل رگرسیون خطی، یافته‌ها نشان داد مولفه‌های سوگیری‌های شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی به ترتیب می‌توانند 78.9، 12.8، 12.6 درصد از واریانس رفتار مجرمانه را به صورت معنادار پیش‌بینی کنند. علاوه بر این، یافته‌های پژوهش نشان داد که ترکیب متغیرهای پژوهش 71.9 درصد واریانس رفتار مجرمانه را تبیین می‌نمایند(0.05>P). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه افکار غیرمنطقی، بدتنظیمی هیجانات و کمبود حمایت اجتماعی در شکل‌گیری و بروز رفتار مجرمانه نقش قابل‎توجهی دارند کاربست مداخلات روان‎شناختی و اجرای قوانین بازدارنده در سطح جامعه می‌توانند از بروز رفتار مجرمانه جلوگیری نموده و سلامت روانشناختی نوجوانان را بهبود بخشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Cognitive Bias, Emotion Dysregulation, and Social Support with Criminal Behavior in Adolescents: A Correlation Study

نویسندگان [English]

  • Zahed Mahdavi 1
  • Haleh Shaeri 2
  • Abed Mahdavi 3

1 Master of Criminal Law and Criminology, Department of Humanities, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran.

2 PhD in Psychology, Islamic Azad University, Varamin-Pishva Branch, Tehran, Iran.

3 Ph.D. of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Objective: This study aimed to predict criminal behavior based on cognitive biases, emotion dysregulation, and social support. Method: The research method was descriptive-correlation. People formed the statistical research community cared for and supported as criminals in the Tehran Reform and Education Center in 2023. The available sampling method selected one hundred twenty people as research samples. Measurement tools included the criminal behavior checklist of Sharifinia (2010), the social support questionnaire of Vaux et al. (1986), the emotion regulation difficulty questionnaire of Gratz & Roemer (2004), the Davos cognitive bias Assessment Scale of van Der Gaag et al. (2013), which the sample people completed. the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used in SPSS-24 software for data analysis. Results: The study's findings showed that cognitive biases and emotion dysregulation have a significant positive relationship with criminal behavior, and social support has a significant negative relationship with criminal behavior. The linear regression model showed that cognitive biases, emotion dysregulation, and social support can predict 78.9, 12.8, and 12.6 percent of the variance in criminal behavior, respectively. In addition, the research findings showed that the combination of research variables explains 71.9% of the variance in criminal behavior (P< 0.05).
Conclusion: Given that irrational thoughts, emotional dysregulation, and lack of social support play a significant role in the formation and occurrence of criminal behavior, psychological interventions and the implementation of deterrent laws at the community level can prevent criminal behavior and improve the psychological health of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents
  • Criminal Behavior
  • Cognitive Bias
  • Emotional Dysregulation
  • Social Support
ابراهیمی‎قوام، صغری.(1371). بررسی اعتبار سه مفهوم منبع کنترل، عزت نفس و حمایت اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران جنوب.
جزایری، سید عباس؛ قائدی، امیر.(1400). جرم شناسی بالینی و جایگاه آن در حقوق کیفری ایران .فصلنامه علمی حقوق و فقه تربیت و کودک، 2(5)، 113- 89.
خباز، محمود؛ بهجتی، زهرا؛ ناصری، محمد.(1390). رابطه حمایت اجتماعی و سبک‎های مقابله با تاب‎آوری در پسران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5، 4(20)، 123-108.
دلپسند، کامل؛ ایار، علی؛ خانی، سعید؛ محمدی، پریخان. (1391). حمایت اجتماعی و جرم: مطالعه تطبیقی جوانان مجرم و عادی شهر ایلام. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1(2)، 120-89.
 رستگار خالد، امیر. (1384). گسترش نقش زنان در جهت حمایت شغلی-خانوادگی. مجله جامعه شناسی ایران، 6(4)، 165-126.
شربتیان، محمدحسن.(1391). تأملی بر پیوند معنایی مؤلفه‎های سرمایه اجتماعی و میزان بهره‎مندی از سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد. فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، 2(5)، 149-174.
شریفی‌نیا، محمدحسین.(1389). الگوهای روان‌درمانی یکپارچه با تأکید بر درمان یکپارچه توحیدی، قم، پژوهشـگاه حـوزه و دانشگاه.
شه‌بخش، افشین. (1389). بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمالگرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
طاهری، فهیمه.(1389). بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سبک‎های مقابله با تاب‎آوری در نوجوانان ساکن در کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
قماشی, سعید. (1394). از جرم‎شناسی علت‎شناختی تا جرم‎شناسی شناختی. فصلنامه تحقیقات حقوقی، 18(70)، 271-247.
کرمانی مامازندی، زهرا؛ طالع پسند، سیاوش.(1396). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان دانشگاه سمنان. آموزش و ارزشیابی، 11(42)، 142-117.
نبی‌زاده اصل، دورنا؛ آهی، قاسم؛ شهابی‌زاده، فاطمه؛ و منصوری، احمد.(1399). نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان، سوگیری‌های شناختی و طرحواره‌های منفی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و تجارب شبه سایکوتیک. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 18(3)، 335-320.
نجفی ابرندآبادی، علی حسین. (1399). جرم‌شناسی. انتشارت بنیاد حقوقی میزان، چاپ پنجم، ویراست دوم.
نجفی‌توانا، علی. (1400). جرم‌شناسی. انتشارات آوای حکمت، چاپ دوم، ویراست دوم.
ورمزیار، مهدی.(1387). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری نوجوانان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه مازندران.
Albarbari, H. S., Al-Awami, H. M., Bazroon, A. A., Aldibil, H. H., Alkhalifah, S. M., & Menezes, R. G. (2021). Criminal behavior and mental illness in the Arab world. Journal of Forensic Sciences, 66(6), 2092–2103.
Barkan, S. (2009), Criminology a sociological understanding, Fourth Edition, Pearson Prentice Hall.
Barr, S.J., Harris, L., Fisher, J.K., & Armstrong, A.H. (2010). Successful reentry: What differentiates successful and unsuccessful parolees? International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 54, 667-692.
Bruinsma, G. (2014). History of Criminological Theories: Causes of Crime. In: Bruinsma, G., Weisburd, D. (eds) Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5690-2_547
Charman, S.D., Kavetski, M., & Mueller, D.H. (2017). Cognitive bias in the legal system: police officers evaluate ambiguous evidence in a belief-consistent manner. J Appl Res Mem Cogn, 6(2):193–202.
Clark, D.M., & McManus, F. (2002). Information processing in social phobia. Biological psychiatry, 51(1): 92-100.
Colvin, M., Cullen, F. T.  & Vander, T. (2002), "Coercion, Social Support, And Crime: An Emerging Theoretical Consensus". Criminology, 1:123-150.
Cooley, J.L., Ritschel, L.A., Frazer, A.L., & Blossom, J.B. (2019). The influence of internalizing symptoms and emotion dysregulation on the association between witnessed community violence and aggression among urban adolescents. Child Psychiatry & Human Development, 50 (6), 883-893.
Cooper, G.S., & Meterko, V. (2019). Cognitive bias research in forensic science: a systematic review. Forensic Sci Int, 297:35–46.
Cullen, F.T. (1994). Social Support as an Organizing Concept for Criminology: Presidential Address to the Academy of Criminal Justice Sciences. Justice Quarterly, 11: 527–59.
Diane L. G., & Elizabeth, P. (2007), "Crime Victims: What Is the Role of Social Support? Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 15: 97-113.
Donahue, J. J., Goranson, A. C., McClure, K. S., & Van Male, L. M. (2014). Emotion dysregulation, negative affect, and aggression: A moderated multiple mediator analysis. Personality and Individual Differences, 70, 23-28.
Fox, H. C., Hong, K. A., & Sinha, R. (2014). Difficulties in emotion regulation and impulse control in recently abstinent alcoholics compared with social drinkers. Addictive Behavior, 33(2), 388-394.
Garofalo, C., Velotti, P., & Zavattini, G. C. (2018). Emotion regulation and aggression: The incremental contribution of alexithymia, impulsivity, and emotion dysregulation facets. Psychology of Violence, 8 (4), 470.
Gawędaa, L., Pionke, R., Krezolek, M., Prochwicz, K., Kłosowska, J., Frydecka, D., Misiak, B., Kotowicze, K., Samochowiec, A., Mak, M., Blądzinskii, P., Cechnicki, A., Nelson, B. (2018). Self-disturbances, cognitive biases, and insecure attachment as mechanisms of the relationship between traumatic life events and psychotic-like experiences in non-clinical adults- A path analysis. Psychiatry Res, 259: 571-8.
Ghazarian, S.R., & Roche, K.M. (2010). Social Support and Low-Income, Urban Mothers: Longitudinal Associations with Adolescent Delinquency. Journal of Youth Adolescence, 39: 1097–108.
Gilovich, T., Grifn, D.W., & Kahneman, D (Eds.). (2002). Heuristics and biases: The psychology of intuitive judgment. Cambridge, U.K.; New York: Cambridge University Press.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41–54.
Greenwald, A.G., McGhee, D.E., & Schwartz, J.L.K. (1998). Measuring individual differences in implicit cognition: the implicit association test. J Pers Soc Psychol, 74(6):1464–1480.
Hass, A., Moloney, C., & Chambliss, W. (2016). Criminology: Connecting Theory, Research and Practice (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315713267
Helmsen, J., Koglin, U., & Petermann, F. (2012). Emotion regulation and aggressive behavior in preschoolers: The mediating role of social information processing. Child Psychiatry & Human Development, 43 (1), 87-101.
Higgins, G.E., & Boyd, R.J. (2008). Low Self-Control and Deviance: Examining the Moderation of Social Support from Parents. Deviant Behavior, 29: 388– 410.
Hitti, S. A., Sullivan, T. N., McDonald, S. E., & Farrell, A. D. (2019). Longitudinal relations between beliefs supporting aggression and externalizing outcomes: Indirect effects of anger dysregulation and callous‐unemotional traits. Aggressive behavior, 45 (1), 93-102.
Janoff-Bulman R., Timko C., Carli L. L. (1985). Cognitive biases in blaming the victim. Journal of Experimental Social Psychology, 21(2), 161–177.
Kemp, K., Thamotharan, S., Poindexter, B., Barker, D., Tolou-Shams, M., Houck, C.D. (2017). Emotion regulation as a predictor of juvenile arrest. Crim. Justice Behav, 44, 912–926.
King, V.L., & Mrug, S. (2016). The relationship between violence exposure and academic achievement in African American adolescents is moderated by emotion Regulation. J. Early Adolesc, 38, 497-512.
Makarios, M.D., & Livelsberger, T.L. (2012). Social Support and Crime. The Oxford Handbook of Criminological Theory. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199747238.013.0009
Mathews, A., & MacLeod, C. (2005). Cognitive vulnerability to emotional disorders. Annu Rev Clin Psychol, 1: 167-95.
Matson, C. T. (2010). Criminal victimization in the United States, 2007—Statistical tables. Washington, DC: Bureau of Justice Statistics.
Matthew DM., & Livelsberger, T. (2012(. Social Support and Crime', in Francis T. Cullen, and Pamela Wilcox (eds), The Oxford Handbook of Criminological Theory, Oxford Handbooks (online edn, Oxford Academic, 28 Dec. 2012), https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780 199747238.013 .0009, accessed 24 May 2023.
McGuire, J. (2004). Understanding psychology and crime: Perspectives on theory and action. Berkshire, UK: Open University Press.
Meterko, V., & Cooper, G. (2022). Cognitive Biases in Criminal Case Evaluation: A Review of the Research. J Police Crim Psych, 37, 101–122.
Mogg, K., Millar, N., & Bradley, B.P. (2000). Biases in eye movements to threatening facial expressions in generalized anxiety disorder and depressive disorder. J abnorm psychol, 109(4): 695.
Nickerson, R.S. (1998). Confirmation bias: a ubiquitous phenomenon in many guises. Rev Gen Psychol, 2(2):175–220.
Peckham, A.D., McHugh, R.K., Otto, M.W. (2010). A meta‐analysis of the magnitude of biased attention in depression. Depression and anxiety, 27(12): 1135-42.
Quan, F., Wang, L., Gong, X., Lei, X., Liang, B., & Zhang, S. (2022). Hostile Attribution Bias and Anger Rumination Sequentially Mediate the Association Between Trait Anger and Reactive Aggression. frontiers in Psychology, 12, 778695.
Raine, A., & Yang, Y. (2006). Neural foundations to moral reasoning and antisocial behavior. Social cognitive and affective neuroscience, 1(3), 203–213.
Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and violent behavior, 17 (1), 72-82.
Scarpa, A., & Haden, S.C. (2006). Community Violence Victimization and Aggressive Behavior: The Moderating Effects of Coping and Social Support. Aggressive Behavior, 32: 502–15.
Schaefer, C., Coyne, J.C., & Lazarus, R.S. (1981). The Health Related with Function Social Support. Journal of Behavior Medicine, 4: 70-96.
Scott, L. N., Stepp, S. D., & Pilkonis, P. A. (2014). Prospective associations between features of borderline personality disorder, emotion dysregulation, and aggression. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 5(3), 278-288.
Sharon, C. (2011). Understanding young offenders: developmental criminology. Deakin University. Journal contribution. https://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30036075
Staats, C., Capatosto, K., Tenney, L., Mamo, S. (2017). State of the science: implicit bias review. The Kirwan Institute.
Ulmer, J.T. (2001). Intermediate sanctions: A comparative analysis of the probability and severity of recidivism. Sociological Inquiry, 71, 164-193.
Van Der Gaag, M., Schutz, C.H., Napel, A.T., Landa, Y., Delespaul, P.H., Bak, M., Tschacher, W., De Hert, M. (2013). Development of the Davos Assessment of Cognitive Biases Scale (DACOBS). Schizophr Res,144(1-3):63-71.
Vaux, A., Phillips, J., Holly, L., Thomson, B., Williams, D., & Stewart, D. (1986). The social support appraisals (SS-A) scale: Studies of reliability and validity. American Journal of Community Psychology, 14(2), 195–219.
Warr, M. (2002). Companions in crime: The social aspects of criminal conduct. New York, NY: Cambridge University Press.
Watkins, E.R., Baeyens, C.B., & Read, R. (2009). Concreteness training reduces dysphoria: proof-of-principle for repeated cognitive bias modification in depression. J Abnorm Psychol, 118(1): 55-64.
Weiss, N. H., Sullivan, T. P., & Tull, M. T. (2015). Explicating the role of emotion dysregulation in risky behaviors: A review and synthesis of the literature with directions for future research and clinical practice. Current Opinion in Psychology, 3, 22-29.