نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین ، نایین، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر انعطافپذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی بود که بر روی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شهر شهرکرد انجام شد. تعداد ۳۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی گمارده شدند. هر دو گروه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانسفکی و کرایج، ۲۰۰۶) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، ۲۰۱۰) را بهعنوان پیشآزمون تکمیل نمودند و پس از آموزش ۸ جلسهای درمان متمرکز بر هیجان به گروه آزمایش، دو گروه مجدداً به پرسشنامههای فوق بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین گروه آزمایش و گروه گواه ازلحاظ انعطافپذیری شناختی تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0p< و 16/25 F). و درمان متمرکز بر هیجان موجب افزایش نمرات انعطافپذیری شناختی در گروه آزمایش شده است. همچنین نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه گواه ازلحاظ تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0p< و 85/52 F) و درمان متمرکز بر هیجان موجب افزایش نمرات تنظیم شناختی هیجان در گروه آزمایش شده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر هیجان بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی اثر دارد؛ لذا میتوان از این مداخله در جهت بالا بردن انعطاف پذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دارای اضطراب اجتماعی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on the Cognitive Flexibility and Cognitive Regulation of Emotion in Adolescents with Social Anxiety
نویسندگان [English]
- Ali Akbar Sharifi 1
- Mogdeh Barkhordari naghani 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 2. Masters degrees in Psychology, Department of Psychology, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of emotion-focused therapy on the Cognitive flexibility and cognitive regulation of emotion in adolescents with social anxiety. This study was a semi-experimental study that was conducted with teenagers with social anxiety in Shahrekord City. 30 people were selected by purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Both groups completed the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski and Kraaij, 2006) and the Cognitive Flexibility Questionnaire (Dennis and Vander Wal, 2010) as a pre-test, and after teaching the experimental group 8 sessions of emotion-focused therapy, the two groups were again given the above questionnaires as After the test, they responded. The results of the covariance analysis showed that there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of Cognitive flexibility (p < 0.0001 and F = 25.16). And emotion-focused therapy has increased Cognitive flexibility scores in the experimental group. Also, the results showed that there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of cognitive regulation of emotion (p < 0.0001 and F = 52.85), and the treatment focused on emotion increased the scores of cognitive regulation of emotion in the experimental group. Therefore, it can be concluded that emotion-focused therapy has an effect on the cognitive regulation of emotions and Cognitive flexibility. Therefore, this intervention can be used to increase cognitive flexibility and cognitive regulation of emotion in students with social anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Emotion-Focused Therapy
- Cognitive Emotion Regulation
- Psychological Flexibility
- Adolescents with Social Anxiety