با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، بوکان، ایران.

10.30473/sc.2025.73655.3048

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهن‌آگاهی و مثبت‌اندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره‌ی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، می‌باشد. روش نمونه‌گیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران تعداد 191 به‌دست آمده است و پس از توزیع پرسشنامه تعداد 185 پرسشنامه تکمیل شده جمع-آوری گردید. به منظور گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (2006)، مثبت‌اندیشی اینگرام و ویسنیکی(1998)، استرس شغلی فلیپ ال رایس (1992) و خودکارآمدی کارآفرینی دی‌نابل و همکاران (1999) استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامه‌ها بررسی و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی فرضیات تحقیق، از روش‌های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و روش‌های آمار استنباطی نظیر نرمال بودن جامعه و ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده گردیده که تمامی این محاسبات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان می‌دهد که بین ذهن‌آگاهی و مثبت-اندیشی با استرس‌شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد. که به تفکیک ذهن‌آگاهی و مثبت‌اندیشی با خودکارآمدی کارآفرینی رابطه مثبت و با استرس شغلی رابطه منفی دارد. پس نتیجه می‌گیریم که ذهن‌آگاهی و مثبت‌اندیشی باعث افزایش خودکارآمدی کارآفرینی و کاهش استرس شغلی کارکنان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between mindfulness and positive thinking with job stress and entrepreneurial self-efficacy

نویسنده [English]

  • Tahir Mahbobi

Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Buchan, Iran.

چکیده [English]

This study was conducted to determine the relationship between mindfulness and positive thinking with job stress and entrepreneurial self-efficacy among elementary school teachers in Bukan city. The research method is descriptive and correlational. The statistical population is all elementary school teachers in Bukan city, which is approximately 380 people. The sampling method is simple random method. The sample size was 191 according to the Cochran formula, and after distributing the questionnaire, 185 completed questionnaires were collected. In order to collect data, the mindfulness questionnaires of Bauer et al. (2006), positive thinking of Ingram and Wisnicki (1998), job stress of Philip L. Rice (1992), and entrepreneurial self-efficacy of De Noble et al. (1999) were used, and the validity and reliability of the questionnaires were examined and confirmed. To analyze the data and examine the research hypotheses, descriptive statistics methods such as mean and standard deviation and inferential statistics methods such as population normality and correlation coefficient and univariate and multivariate regression analysis were used, and all these calculations were performed using SPSS software. The results obtained from this study show that there is a significant relationship between mindfulness and positive thinking with job stress and entrepreneurial self-efficacy. In terms of mindfulness and positive thinking, there is a positive relationship with entrepreneurial self-efficacy and a negative relationship with job stress. So we conclude that mindfulness and positive thinking increase entrepreneurial self-efficacy and reduce employee job stress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • positive thinking
  • job stress
  • entrepreneurial self-efficacy