نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار روانشاسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشیار روانشاسی ، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی پیشبینی مهارتهای اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی مناطق 22 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 370 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (MESSY)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) و پرسشنامه منبع کنترل راتر (LCQ) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و روش تحلیل رگرسیون انجام شد. یافتهها نشان داد که تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی با مهارتهای اجتماعی دارای رابطه منفی معنادار هستند. همچنین، تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که زیرمؤلفههای سوءاستفاده جنسی، سوءاستفاده جسمی، سوءاستفاده عاطفی، غفلت عاطفی، غفلت جسمی و منبع کنترل بیرونی توان پیشبینی 17.9 درصد واریانس مهارتهای اجتماعی را دارا بودند. معادله نهایی رگرسیون نشان داد که بهازای کاهش هر واحد در این متغیرها، مهارتهای اجتماعی به میزان معناداری افزایش مییابد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه به نقش تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در کاهش مهارتهای اجتماعی نوجوانان تأکید دارد. این یافتهها میتوانند در طراحی مداخلات روانشناختی برای تقویت مهارتهای اجتماعی و کاهش اثرات تروماها و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهاد میشود مطالعات آینده با نمونهگیری گستردهتر و استفاده از روشهای طولی، تأثیرات این متغیرها را بررسی کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Predicting Social Skills Based on Childhood Traumas and External Locus of Control in Adolescents with Social Anxiety
نویسندگان [English]
- Ezzatollah Kordmirza Nikoozadeh 1
- Mojgan Agahheris 1
- Mahdieh Rahmanian 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, iran.
چکیده [English]
This study aimed to examine the prediction of social skills based on childhood traumas and external locus of control in adolescents with social anxiety. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all male and female high school students in Tehran's 22 districts during the academic year 2024–2025, from which 370 participants were selected using cluster random sampling. Data collection instruments included the Matson Evaluation of Social Skills (MESSY), the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), and the Locus of Control Questionnaire (LCQ). Data analysis was performed using SPSS software version 26 and regression analysis. Findings indicated a significant negative relationship between childhood traumas, external locus of control, and social skills. Multiple regression analysis revealed that subcomponents of sexual abuse, physical abuse, emotional abuse, emotional neglect, physical neglect, and external locus of control accounted for 17.9% of the variance in social skills. The final regression equation showed that reducing each of these variables leads to a significant increase in social skills. The results highlighted the importance of addressing childhood traumas and external locus of control in mitigating social skills deficits among adolescents. These findings could guide psychological interventions aimed at enhancing social skills and reducing the impact of traumas and external locus of control in adolescents. Future studies are recommended to include broader sampling and longitudinal designs to further investigate the effects of these variables.
کلیدواژهها [English]
- Social skills
- childhood traumas
- external locus of control
- social anxiety