با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ،گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، ایران.

2 استاد، گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه کشف جرایم دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

4 استادیار ،گروه علوم ارتباطات، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی ، میبد، ایران

10.30473/sc.2025.75381.3091

چکیده

مقدمه: این مطالعه با هدف پیش بینی پیش بینی وفاداری به برند و سبکهای تصمیم گیری برای خرید در مصرف کنندگان شهر تهران انجام شد.
روش: جامعه آماری شامل خریداران مراجعه کننده به فروشگاه‏های زنجیره‏ای افق کوروش شهر تهران درنیمه اول سال 1403 است. که به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شد. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی است. پرسشنامه های وفاداری به برند محقق ساخته صفاری نیا و همکاران (1403) و پرسشنامه سبک‏های تصمیم‎گیری خرید مصرف کنندگان اسپرولز و کندان (1986) به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. در تحقیق حاضر برای توصیف داده‏ها از آمار توصیفی و به منظور تحلیل داده‏ها و آزمون فرضیه‏های تحقیق از آمار استنباطی و روش رگرسیون استفاده شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد وفاداری به برند بر اساس سبک های تصمیم گیری برای خرید از طریق شبکه های مجازی قابل پیش بینی هستند.
نتیجه گیری: یافته ها به میزان قدرت سبک های تصمیم گیری برای خرید در پیش بینی وفاداری به برند اذعان دارد که این یافته اهمیت ویژگی های فردی و روانشناختی را در صنعت بازاریابی و تجارت نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Predicting Brand Loyalty and Purchasing Decision-Making Styles based on the Use of Virtual Networks in Consumers in Tehran

نویسندگان [English]

  • mehrnaz saffarinia 1
  • majid saffarinia 2
  • Gholamhossein Biabani 3
  • Ali Mohammad Mazedi Sharafabadi 4

1 PhD Student, Department of Communication Sciences, Islamic Azad University, Meybod Branch, Iran

2 Professor (two persons), Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Crime Detection Group, Amini Police Sciences University, Tehran, Iran

4 4. Assistant Professor, Department of Communication Sciences, Meybod Branch, Islamic Azad University, Meybod, Iran

چکیده [English]

This study was conducted with the aim of predicting brand loyalty and purchasing decision-making styles in consumers in Tehran. The statistical population includes shoppers visiting Ofogh Kourosh chain stores in Tehran in the first half of 1403. They were selected using accessible and purposive sampling. The method of the present study is descriptive correlational. The researcher-made brand loyalty questionnaires by Saffarinia et al. (1403) and the consumer purchasing decision-making styles questionnaire by Sprouls and Kandan (1986) were used as data collection tools. In the present study, descriptive statistics were used to describe the data, and inferential statistics and regression methods were used to analyze the data and test the research hypotheses.the findings showed that brand loyalty can be predicted based on decision-making styles for purchasing through virtual networks.
All the correlation coefficients calculated between brand loyalty and habitual and reactive purchasing decision-making styles were positive and significant at the 0.05 alpha level. The positive coefficients indicate a direct relationship between brand loyalty and reactive and habitual decision-making styles (p < 0.05).
Overall, the findings of the present study are consistent with parts of international and Iranian research and indicate that when consumers rely on habit or confusion caused by numerous choices in their purchasing, the likelihood of continued purchase of a specific brand and attachment to it increases.
The findings acknowledge the power of decision-making styles for purchasing in predicting brand loyalty, which shows the importance of individual and psychological characteristics in the marketing and business industry

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand loyalty
  • marketing and business
  • decision-making styles
نجات، سهیل ؛ کردنائیچ، اسداله؛ خداداد حسینی، حمید؛ شیرخدایی ،میثم (1401) ، آسیب شناسی مطالعات برند در ایران با تمرکز بر متغییر وفاداری به برند: رویکرد فراترکیب ، مجله مدیریت بازرگانی، (۳)، ۲۰۱–۲۲۵
Alizadeh, H., & Nazapour Kashani, H. (2023). An empirical study of consumer–brand relationships in the hospitality industry. Interdisciplinary Journal of Management Studies, 16(4), 857–872. https://doi.org/10.22059/ijms.2022.341453.675074
Amiri, M., & Naderi, S. (2023). The impact of social media marketing on brand loyalty and purchasing decision styles among Iranian consumers. Iranian Journal of Marketing Science, 11(2), 45–62.
Dandis, M., Khatibi, A., & Yazdanpanah, M. (2022). Customer lifetime value and brand loyalty: Empirical evidence from FMCG sector. Journal of Consumer Research, 8(1), 100–115.
Dapena-Baron, M., Smith, J., & Harris, L. (2025). Decomposing brand loyalty: An examination of loyalty subcomponents. Behavioral Sciences, 15(2), 189. https://doi.org/10.3390/behavsci15020189
Gao, T., & Shen, X. (2024). How brand loyalty drives consumer engagement in competitive markets. Journal of Marketing Dynamics, 12(1), 27–44.
Ghorbanzadeh, D., & Rahehagh, A. (2021). Brand love: The emotional bridges in the process of transition from satisfaction to loyalty. Rajagiri Management Journal, 15(1), 16–38. https://doi.org/10.1108/RAMJ-05-2020-0024
Heidarzadeh Hanzaee, K., & Andervazh, L. (2012). The influence of brand loyalty on cosmetics purchase intention of Iranian female consumers. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(11), 11349–11357.
Karimi, P., & Tajik, F. (2022). Consumer behavior in the digital age: Analyzing decision styles and brand loyalty in Tehran. Journal of Social Psychology Studies, 9(1), 115–138.
Klein, A., & Sharma, V. M. (2022). Consumer decision-making styles, involvement, and the intention to participate in online group buying. Journal of Business Research, 136, 455–464. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.07.052
Malhotra, N. K. (1982). Information load and consumer decision making. Journal of Consumer Research, 8(4), 419–430. https://doi.org/10.1086/208882
Mansouri Moayed, Samyari, & Samyari. (2019). Identifying and prioritizing purchasing decision-making styles among different age groups of Iranian consumers. Organizational Resource Management Research, 8(3), 109-126.‎
Payne, J. W., Bettman, J. R., & Johnson, E. J. (1993). The adaptive decision maker. Cambridge University Press.
Pyzdek, T., & Keller, P. (2020). The Six Sigma handbook (5th ed.). McGraw-Hill Education.
Rahmati, M., Farahani, S., & Mohammadi, H. (2023). Evaluation of advertising effectiveness on brand loyalty in Iranian retail sector. Marketing Research Quarterly, 6(2), 77–93.
Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers’ decision-making styles. Journal of Consumer Affairs, 20(2),267–279. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1986.tb00182.x