نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی
2 استادیار گروه علوم تربیتی واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
مقدمه: هدف این مقاله بررسی و مقایسه مؤلفههای دموکراسی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی و دولتی و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول بوده است. روش: تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی و علی مقایسهای بوده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی است که در سال 92ـ1391 در مدارس دخترانه شهر گچساران مشغول بودند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که از بین 22 مدرسه دخترانه 2 مدرسه غیرانتفاعی و 2 مدرسه دولتی به تصادف انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مؤلفههای دموکراسی آموزشی بود که روایی آن به تأیید 5 نفر از اساتید تعلیم و تربیت رسید و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 79/٠ به دست آمد و پرسشنامه سوم، پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 86/٠ به دست آمد. اطلاعات جمعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده آزمون t تست گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی دوره راهنمایی از لحاظ میزان برخورداری از مؤلفههای دموکراسی آموزشی تفاوت معنادار وجود داشت و مدارس غیرانتفاعی از وضعیت بهتری برخوردار بودند همچنین بین نمره تفکر انتقادی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی و دولتی تفاوت معنادار بود. نتیجهگیری: در کل در هر دو مورد نمرات دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی بهتر بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Educational Democracy and Its Effects on Students’ Critical Thinking and Social Skills in Middle School
نویسندگان [English]
- abbas gholtaj 1
- abdol mohammad taheri 2
- fatemeh marahel 3
1 Assistant Professor in Curriculum Studies, Marvdasht Branch, Islamic Azad University
2 Assistant Professor in Curriculum Studies, Shiraz Branch, Islamic Azad University
3 M.A. student in Education Manegment, Shiraz Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]
Introduction: The aim of this research was to study and compare the components of educational democracy in non-profit and public schools and its relationship with critical thinking and social skills of students in middle schools of Gachsaran city. Method: The research method was descriptive and comparative. The statistical population included all students and teachers of female guidance schools in 2011-12. There were 75 and 160 teachers in non-profit and public schools, respectively. The second population included female students of guidance schools in 2011-12 who were 320 and 820 in non-profit and public schools, respectively. The method of sampling was randomized clustering. From each type of school 2 were selected randomly. An author-made questionnaire for components of educational democracy whose reliability was confirmed by 5 professors was used. The second questionnaire was Critical Thinking Tendency of Rikth whose reliability was obtained as 0.79 using Cronbach's Alpha. The third questionnaire was Social Skills Questionnaire of Inderbitsen whose reliability was obtained as 0.86 using Cronbach's Alpha. The obtained data from questionnaires were analyzed using descriptive statistics (computation of frequency, frequency percentage, cumulative percentage, mean, and standard deviation) and comprehensive statistics (T- test for independent groups). Results: The obtained results suggested that there is a significant difference between public and non-profit schools for components of educational democracy meaning, so that non-profit schools have better status. Also, there was a significant difference between critical thinking and social skills of female students of public and non-profit schools. Conclusions: The scores of non-profit students were better in both cases.
کلیدواژهها [English]
- Educational Democracy
- Critical thinking
- social skills