مقاله پژوهشی
وحید نجاتی*؛ هادی ناصرپور؛ عباس ذبیح زاده؛ مانا رشیدی
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 7-18
چکیده
مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریهی ذهن به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در جامعهستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی توانایی نظریهی ذهن و همدلی در محکومین دادگاههای کیفری و مقایسهی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علیمقایسهای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 ...
بیشتر
مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریهی ذهن به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در جامعهستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی توانایی نظریهی ذهن و همدلی در محکومین دادگاههای کیفری و مقایسهی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علیمقایسهای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 نفر از محکومین دادگاههای کیفری و 40 نفر از جمعیت عمومی به شیوه نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونههای این پژوهش انتخاب شدند. از آزمون عصب روانشناختی ذهنخوانی از طریق تصویر چشم بارون- کوهن (RMET) و مقیاس واکنشهای بینفردی (IRI) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نیز برای مقایسه میانگین توانایی دو گروه در نظریه ذهن و همدلی به کار برده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که تفاوت معناداری در توانایی ذهنخوانی افراد دو گروه وجود دارد، چنانکه عملکرد محکومین دادگاههای کیفری در آزمون ذهنخوانی معناداری پایینتری از همتایان عادی آنها دارد. تفاوت معناداری بین توانایی همدلی دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر نقصان در توانایی نظریه ذهن میتواند به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در ارتکاب رفتارهای بزهکارانه و جرایم کیفری مورد بحث قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
مهناز درنجفی شیرازی؛ مهناز علی اکبری؛ احمد علیپور
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 33-43
چکیده
مقدمه: یکی از مهمترین موضوعات در تربیت کودک، پرورش هوش اخلاقی اوست و قصهگویی بهعنوان ابزاری جهت انتقال پیامهای اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب میگردد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصهگویی بر هوش اخلاقی دختران خردسال شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مهمترین موضوعات در تربیت کودک، پرورش هوش اخلاقی اوست و قصهگویی بهعنوان ابزاری جهت انتقال پیامهای اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب میگردد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصهگویی بر هوش اخلاقی دختران خردسال شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر4 تا 6 ساله مهدهای کودک شهر اصفهان بود. پس از انتخاب 30 کودک از سه مهد کودک در منطقه 3 شهر اصفهان با روش تصادفی خوشهای، در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامه 77 سؤالی میکله بوربا توسط والدین آنها تکمیل گردید. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه از لحاظ متغیرهای همدلی، وجدان، احترام و بردباری تفاوت معنیدار وجود دارد (0/05p≤). نتیجهگیری: از اینرومیتوان از قصهگویی به عنوان یک روش آموزشی غیرمستقیم و متناسب با دنیای کودکی به صورت آزاد با روشهای از پیش تعیین شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقی بهره گرفت.
مقاله پژوهشی
جعفر بهادری خسروشاهی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ جلیل باباپور خیرالدین
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 44-54
چکیده
مقدمه: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است. در واقع طرح این رویکرد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در زمینه سلامت و بهزیستی روانشناختی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه ...
بیشتر
مقدمه: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است. در واقع طرح این رویکرد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در زمینه سلامت و بهزیستی روانشناختی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15000 بودند که از این میان تعداد 400 نفر (200 پسر، 200 دختر) بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز و بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنیدار دارند. از سویی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن قادرند تغییرات بهزیستی روانشناختی را بهطور معنیداری در دانشجویان پیشبینی کنند. نتیجهگیری: بر اساس دادهها، افرادی که سرمایه اجتماعی مطلوبتری داشته از بهزیستی روانشناختی بالاتری نیز بهرهمند هستند.
مقاله پژوهشی
علی فرهادی؛ یزدان موحدی؛ امیر عزیزی؛ فضل الله قاسمی کلی؛ کلثوم کریمی نژاد
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 55-66
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش نظریه ذهن در میان نوجوانان پرخاشگر انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان مدارس پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1392 بود. نمونه آماری شامل 40 نفر از دانشآموزان، پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، کسانی که نمره بالاتری را کسب کردند آزمون ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش نظریه ذهن در میان نوجوانان پرخاشگر انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان مدارس پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1392 بود. نمونه آماری شامل 40 نفر از دانشآموزان، پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، کسانی که نمره بالاتری را کسب کردند آزمون نظریه ذهن در اختیار آنان قرار داده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن و کاهش پرخاشگری، در گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده است. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری نوجوانان میشود.
مقاله پژوهشی
علیرضا آقایوسفی؛ حسین زارع؛ مریم زارع؛ فرهاد شقاقی
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 67-81
چکیده
مقدمه: شناسایی جنبهها و وابستههای روانشناختی ناهماهنگی شناختی بهویژه تصمیمگیری و شخصیت، میتواند ضمن افزایش کاربرد روانشناسی در سایر حیطههای علوم انسانی، متخصصین حیطه تبلیغات و سیاست را یاری برساند. هدف کلی از این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تصمیمگیری با تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی بود. روش: بدینمنظور ...
بیشتر
مقدمه: شناسایی جنبهها و وابستههای روانشناختی ناهماهنگی شناختی بهویژه تصمیمگیری و شخصیت، میتواند ضمن افزایش کاربرد روانشناسی در سایر حیطههای علوم انسانی، متخصصین حیطه تبلیغات و سیاست را یاری برساند. هدف کلی از این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تصمیمگیری با تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی بود. روش: بدینمنظور از 130 دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی صفادشت که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند دعوت شد تا در این پژوهش شرکت کنند. پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و براس در اختیار آنها قرار گرفت و قبل و بعد از پر کردن پرسشنامه شاخصهای فیزیولوژیک آنها ارزیابی شد. برای ایجاد ناهماهنگی شناختی در طی دو مرحله از آنها خواسته شد ابتدا افت علاقه خود را نسبت به شخصیت محبوبی که با بیاعتنایی با یک کودک برخورد میکرد، مشخص کنند و سپس در مورد لزوم کاستن از مقرری سازمان بهزیستی برای کودکان بیسرپرست انشا بنویسند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون استفاده شد. یافتهها: ارتباط مثبت سبکهای تصمیمگیری اجتنابی و وابسته و ارتباط منفی سبکهای تصمیمگیری منطقی و شهودی با ناهماهنگی شناختی مشخص شد، بیشترین ارتباط به سبک تصمیمگیری اجتنابی مربوط بود سبک تصمیمگیری شهودی کاهش فشار خون را بر اثر ناهماهنگی شناختی پیشبینی میکند. سبک تصمیمگیری منطقی افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون سیستول را بر اثر ناهماهنگی شناختی پیشبینی میکند. در مورد سبک تصمیمگیری اجتنابی و سبک تصمیمگیری وابسته نیز میتوان گفت این دو نوع سبک تصمیمگیری همه شاخصهای فیزیولوژیک را پیشبینی میکردند. نتیجهگیری: سبکهای تصمیمگیری تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی را پیشبینی میکنند.
مقاله پژوهشی
سوسن علیزاده فرد؛ معصومه تدریس تبریزی
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 82-94
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش کلیدی تعلل و سهلانگاری فردی و اجتماعی در رشد و پیشرفت فرد و جامعه، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر سهلانگاری فردی و اجتماعی است. روش: 36 نفر از بین کلیه دانشجویان زن دوره کارشناسی شهر تهران در سال تحصیلی92ـ91، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16n=) ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش کلیدی تعلل و سهلانگاری فردی و اجتماعی در رشد و پیشرفت فرد و جامعه، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر سهلانگاری فردی و اجتماعی است. روش: 36 نفر از بین کلیه دانشجویان زن دوره کارشناسی شهر تهران در سال تحصیلی92ـ91، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16n=) و گواه (20n=) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سهلانگاری تاکمن و پرسشنامه سهلانگاری اجتماعی صفارینیا بود. ابتدا این پرسشنامهها به عنوان پیشآزمون بر روی افراد هر دو گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب شرکت کردند. هر دو پرسشنامه به عنوان پسآزمون، یکبار پس از پایان جلسات آموزشی و یکبار هم بعد از دو ماه مجدداً اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری (01/0p
مقاله پژوهشی
عباس قلتاش؛ عبدالمحمد طاهری؛ فاطمه مراحل
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 95-108
چکیده
مقدمه: هدف این مقاله بررسی و مقایسه مؤلفههای دموکراسی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی و دولتی و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول بوده است. روش: تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی و علی مقایسهای بوده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی است که در سال 92ـ1391 در ...
بیشتر
مقدمه: هدف این مقاله بررسی و مقایسه مؤلفههای دموکراسی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی و دولتی و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول بوده است. روش: تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی و علی مقایسهای بوده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی است که در سال 92ـ1391 در مدارس دخترانه شهر گچساران مشغول بودند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که از بین 22 مدرسه دخترانه 2 مدرسه غیرانتفاعی و 2 مدرسه دولتی به تصادف انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مؤلفههای دموکراسی آموزشی بود که روایی آن به تأیید 5 نفر از اساتید تعلیم و تربیت رسید و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 79/٠ به دست آمد و پرسشنامه سوم، پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 86/٠ به دست آمد. اطلاعات جمعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده آزمون t تست گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی دوره راهنمایی از لحاظ میزان برخورداری از مؤلفههای دموکراسی آموزشی تفاوت معنادار وجود داشت و مدارس غیرانتفاعی از وضعیت بهتری برخوردار بودند همچنین بین نمره تفکر انتقادی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی و دولتی تفاوت معنادار بود. نتیجهگیری: در کل در هر دو مورد نمرات دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی بهتر بود.
مقاله پژوهشی
منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ معصومه موحدی
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 109-122
چکیده
مقدمه: امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده مینمایند. با وجود مزایای بیشمار این فناوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ...
بیشتر
مقدمه: امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده مینمایند. با وجود مزایای بیشمار این فناوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعهی دانشجویی انجام شد. روش: تعداد 173 نفر (95 دختر و 78 پسر) از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی و اعتیاد به اینترنت پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: بین نمرات افراد در حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری وجود داشت )01/0(P
مقاله پژوهشی
مجید صفاری نیا؛ علیرضا آقایوسفی؛ علی مصطفائی
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 123-134
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهلانگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهلانگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سهلانگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهلانگاری همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. سهلانگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بیتفاوتی به عنوان یکی از مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهلانگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که سهلانگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد.