با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس نقش جنسی کودکان در جمعیت ایرانی

مهناز علی اکبری؛ طیبه محتشمی؛ پرستو حسن زاده؛ حسنیه شهریاری

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 7-15

چکیده
  مقدمه: طبق نظر ساندرا بم کودکان در تشکیل نقش­ های جنسیتی خود فعال هستند و حتی ممکن است کلیشه ­های جنسیتی قوی­تری نسبت به والدین خود داشته باشند. همچنین، مطابق با نظر طرحواره جنسیتی رشد و تحول جنسیتی در کودکان نه تنها تحت تأثیر رشد شناختی آن­ ها می­ باشد، بلکه جامعه نقش بسیار مؤثری در شکل­ گیری آن دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر درماندگی آموخته شده بر سوگیری حافظه آشکار

محمد علی نظری؛ مهدی زمانی اصل؛ محمد احمدی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 16-29

چکیده
  مقدمه: براساس فرضیه­ خلق همخوان و نظریه باور، افراد اطلاعات هیجانی خوشایند و ناخوشایند را به­صورت انتخابی پردازش می­کنند. هدف اصلی مطالعه­ حاضر تعیین اثر درماندگی آموخته شده بر بازیابی خاطرات ناخوشایند در اشخاصی است که درمعرض شکست مکرر در حل مسأله قرار گرفته­اند. روش: چهل و پنج شرکت کننده (20 مرد و 25 زن) درمطالعه شرکت داشتند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش جهت گیری اجتماعی بر رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی معنویت

تورج هاشمی؛ الناز آرین پور؛ نعیمه ماشینچی عباسی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 30-44

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جهت­گیری اجتماعی بر رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی معنویت انجام شده است. روش: در این راستا، 407 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های رفتار اخلاقی لوزیر (1993)، جهت­ گیری اجتماعی هاریسون (2001) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هنجاریابی و روایی پرسشنامه حافظه گذشته‎نگر - آینده‎نگر

حسین زارع؛ احمد علی پور؛ علی مصطفائی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 45-56

چکیده
  هدف: هدف از انجام این مطالعه استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه حافظه گذشته‎نگر- آینده‎نگر کرافورد و همکاران(2003) برای دانشجویان متناسب با حافظه گذشته نگر- آینده نگر در فرهنگ ایرانی است. روش: این ابزار برای تعیین اندازه و میزان حافظه گذشته نگر- آینده نگر توسط کرافورد و همکاران(2003) ساخته شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی با شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در دانش آموزان

طیبه یگانه؛ عباسعلی حسینخانزاده؛ محمدرضا زربخش

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 57-72

چکیده
  مقدمه: با توجه به این­که یکی از مشکلات جدی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال­ نارسایی توجه/فزون­ کنشی، نارسائی در زمینه مهارت­ های اجتماعی است؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های اجتماعی با شیوه شناختی ­ـ رفتاری بر کاهش نشانه ­های اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی در دانش­ آموزان انجام شده است. روش: روش پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش تعاملی ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده بر رفتارهای تلافی‌جویانه

محسن گل پرور؛ زهرا جوادیان؛ زهرا واثقی؛ محمد رضا مصاحبی؛ زهره اسماعیلیان

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 73-86

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نقش تعاملی ابعاد عدالت سازمانی ادارک شده بر رفتارهای تلافی‌جویانه به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش کارکنان مرد مجموعه‌ای از صنایع تولیدی (به تعداد 800 نفر) در شهر اصفهان بودند، که از میان آن­ها، 275 نفر به­شیوه نمونه‌گیری در دست رس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل شناختی- اجتماعی پیام های تبلیغاتی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران با توجه به مدل حکمرانی خوب

ایمان الله بیگدلی؛ پرویز صباحی؛ سعید اعظمی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 87-99

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شناختی ـ اجتماعی پیام­ های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران و بررسی میزان تطابق آن­ ها با مدل حمکرانی خوب و همچنین میزان همخوانی بین مهم­ترین اولویت­ های کاری رئیس­ جمهور منتخب با اولویت­ های مردم انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی است و جامعه آماری آن از یک سو شامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحول تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام

اعظم بیانلو؛ پرویز آزاد فلاح؛ کاظم رسول زاده طباطبایی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 100-113

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تحول تفکرخلاق و مؤلفه ­های آن در کودکان یک­ زبانه و دوزبانه زود هنگام انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 260 دانش­آموز دختر و پسر (130 دانش ­آموز دوزبانه زود هنگام آذری ـ فارس و 130 دانش­ آموز یک­ زبانه فارس) بود که به­ صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه دو قم انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی و آماده‌سازی مربیان مهدکودک‌ها برای آموزش محیط زیست به کودکان (مطالعه موردی: شهر تهران)

سید محمد شبیری؛ حسین میبودی؛ احمد ملکی پور؛ عادله سرادی پور

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 114-124

چکیده
  مقدمه: شکل‌گیری نگرش‌ها، ارزش‌ها، تعهد و مهارت‌های مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایین آغاز می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و آماده‌سازی مربیان مهد کودک‌ها برای آموزش محیط زیست به کودکان می‌باشد. روش: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را مربیان مهد کودک‌های شهر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش شعر بر بازبینی حافظه کودکان

محمدباقر موحدی مهرابادی؛ سحرانه جوادی آسایش

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 125-135

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش شعر بر بازبینی حافظه کودکان می­باشد. روش: 24 نفر از دانش آموزان پسر پایه اول ابتدایی با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. طرح پژوهش حاضر، در چهارچوب طرح نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می­ باشد. به این ترتیب 12 دانش­ آموز گروه آزمایشی، ...  بیشتر