نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیست
2 دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه پیامنور
4 کارشناس ارشد آموزش محیط زیست دانشگاه پیامنور
چکیده
مقدمه: شکلگیری نگرشها، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایین آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و آمادهسازی مربیان مهد کودکها برای آموزش محیط زیست به کودکان میباشد. روش: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را مربیان مهد کودکهای شهر تهران تشکیل میدهند. یافتههای مربوط به میزان سواد زیست محیطی از طریق پرسشنامههای استاندارد شده حاصل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که 79 درصد نمونه مطالعاتی از نظر سواد زیست محیطی در وضعیت پایینتر از متوسط میباشند. سطح تحصیلات و سابقه کار در سطح اطمینان 95%، رابطه معنیداری را با سطح سواد زیست محیطی نشان نمیدهد. همچنین مربیان مهدهای کودک اطلاعات خوبی راجع به مسائل زیست محیطی کشور داشتند اما اطلاعات چندانی از معضلات زیست محیطی جهان نداشتند. نتیجهگیری: تحقیق حاضر نشان میدهد که ارائه برنامههای آموزش محیط زیست برای مربیان مهد کودکها و همچنین لزوم وجود آن در برنامههای ضمن خدمت مربیان، امری الزامی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment and Preparedness of Preschool Educators for Environmental training to Kids (Case Study: Tehran, Iran)
نویسندگان [English]
- Seyed Mohammad Shobeiri 1
- Hossein Meiboudi 2
- Ahmad Maleki pour 3
- Adeleh Saradipour 4
1 Associate Professor in Psychology, Payame Noor University
2 Ph.D. Student of Environmental Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
3 M. A. in Curriculum, M.A., Payame Noor University
4 M.A. in Environmental Education, Payame Noor University
چکیده [English]
Introduction: Shaping attitudes, values, commitment, and skills needed to maintain and support the environment starts from early ages. This study aimed at assessing and preparing nursery coaches for environmental education to children. Method: The method was descriptive and the population for the study consisted of the kindergarten coaches in Tehran. The findings related to environmental literacy rate was obtained by standard questionnaires. Results: The results showed that, in terms of environmental education, 79% of the study sample is lower than average. The level of education and work experience did not show a significant relationship with the level of environmental literacy. Furthermore, nursery coaches had good information about environmental issues but possessed little knowledge of the world's environmental problems. Conclusion: The study indicated that providing environmental educational programs for nursery coaches is necessary and also the need for related in-service programs for teachers is vital.
کلیدواژهها [English]
- Environmental Education
- Assessment
- nursery coaches
- Tehran