نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز
2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعدیلکنندگی عزت نفس و نگرش به منبع خبری انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشجویان سال دوم و سوم مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که در سال تحصیلی 90-89 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای چهار دانشکده انتخاب شده، سپس در هر دانشکده دو کلاس به همین روش انتخاب گردید، که در مجموع 307 نفر را تشکیل دادند. در هر کلاس ابتدا مقیاس عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامهی نگرش سنجی مؤلف ساخته اجرا شد. سپس یکی از دو فیلم ساخته شده با آرمهای بیبیسی فارسی و 20:30 به طور تصادفی پخش شده و از شرکتکنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه اقناع پاسخ دهند. یافتهها: نتایج آزمون خیدو نشان داد که منابع خبری در میزان اقناع با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین میزان عزت نفس در اقناع افراد مؤثر بود به طوری که افراد با عزت نفس پایین میزان اقناع بالاتری نشان دادند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد افرادی که نگرش مثبت به منبع داشتند اقناع بیشتر و افرادی که نگرش منفی به منبع داشتند اقناع کمتر نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که میزان اقناع در دو جنس متفاوت است و زنان بیشتر از مردان اقناع میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of News source on Individuals Persuasion with Moderation of Attitude to News source, Gender and Self-esteem
نویسندگان [English]
- Hamed Ahmadi 1
- Hamid Poorsharifi 2
1 M.A. in Psychology of Tabriz University
2 Assistant Professor in Psychology of Tabriz University
چکیده [English]
Introduction: This study was performed to determine the role of news source on Individuals’ Persuasion with Moderation of Attitude to News source, and Self-esteem. Method: The statistical population of this study included all sophomore and junior B.A students who were studying in Tabriz University from 2011-2012. Through multi-stage cluster random sampling, 4 faculties were selected, then two classes in each faculty were selected by the same way, i.e. totally 307 individuals participated in this study. The Rosenberg Self-Esteem scale and an attitude questionnaire were accomplished in each class. After all the participants answered the questionnaire about attitude on news source, the researcher asked them to watch a video which had two different versions with different logos but the same content and was made by the researchers. Then participants were asked to do the second questionnaire on persuasion. Finding: Chi Square test results indicated that news sources did have difference with each other in persuasion rate. Also, Self-Esteem rate is effective in persuasion rate so that individuals with low self-esteem show higher persuasion rate. Conclusions: The results show that those who had positive attitude to the news source had higher persuasion rate while the opposite case had lower one. In addition, the research results represented that persuasion rate is different in both genders and females are persuaded more than males.