با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعدیل کنندگی نگرش به منبع خبری، جنسیت و عزت نفس

حامد احمدی؛ حمید پورشریفی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 7-18

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعدیل­کنندگی عزت نفس و نگرش به منبع خبری انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه­ی دانشجویان سال دوم و سوم مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که در سال تحصیلی 90-89 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثرتکرار(برای خود و دیگری) بر حافظه عملی و کلامی و یادآوری واژگان تکرارشده به دو روش نگهدارنده و بسط‌ دهنده

حسین زارع؛ فرانک بیدآباد

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 19-33

چکیده
  هدف این پژوهش مطالعه یادگیری در رابطه‌ای متقابل، از طریق مقایسه اثر دو روش مرور «برای خود و برای دیگری» بر یادآوری آزاد واژگان مرور شده به دو روش «نگهدارنده و بسط‌دهنده» و بر حافظه «عملی و کلامی» می‌باشد. روش در این مطالعه که از نوع تجربی می‌باشد، تعداد 166 دانش‌آموز دبستانی‌ در چهار گروه مستقل و در هشت آزمون شرکت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه بین شیوه های فرزندپروری با نظریه ذهن در دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر اصفهان 90-91

زهرا اسلامی چهرازی؛ مریم قربانی؛ اصغر آقایی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 34-43

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین شیوه­های فرزندپروری با نظریه ذهن در دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی و مادرانشان در سال تحصیلی 91-1390 در شهر اصفهان بود. از بین این جامعه تعداد 361 دانش آموز (177 پسر و 184 دختر) به همراه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه ساده و چندگانه تبحرگرایی و رویکرد گرایی با اهمال کاری تحصیلی

کریم سواری

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 44-51

چکیده
  مقدمه: نظریه اهداف پیشرفت یا جهت­گیری هدف از جمله کاربردی­ترین دیدگاه­های انگیزش پیشرفت محسوب می­شود و در سال­های اخیر به خوبی توانست موضوع اهمال­کاری تحصیلی را تبیین کند. در تحقیق جاری رابطه ساده و چندگانه تبحرگرایی و رویکردگرایی با اهمال­کاری تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است. روش: دانشجویان دانشگاه پیام­نور اهواز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس های افسانه پردازی شخصی و خیال پردازی جدید: مقیاس‌هایی برای سنجش خودمیان بینی در بزرگسالان

علی رضا آقایوسفی؛ حسین زارع؛ سمیه پوربافرانی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 52-68

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس­های افسانه پردازی شخصی و خیال­پردازی جدید:‌ مقیاس‌هایی برای سنجش خود میان بینی در بزرگسالان انجام شده است. روش: در این مطالعه 308 دانشجوی دانشگاه پیام­نور به روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب شدند و از پرسشنامه‌های افسانه­پردازی شخصی و خیال­پردازی (1967) برای سنجش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه اضطراب اجتماعی و عواطف مثبت و منفی با دانش متقاعدسازی در مدیران

مزگان سپاه منصور؛ علی شاکر دولق؛ محمد مهدی جهانگیری

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 69-75

چکیده
  مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و عواطف مثبت و منفی با متقاعدسازی در مدیران صورت گرفت. روش: در یک مطالعه از نوع همبستگی230 مدیر (115مرد، 115 زن) از بین مدیران شهر اردبیل به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه­ های آزمون­های اضطراب تعامل اجتماعی، فهرست عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه متقاعدسازی را تکمیل نمودند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین حجم کار، کنترل بر کار و تعادل کارـ زندگی

مجید صفاری نیا؛ وحیده صالح میرحسنی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 76-88

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه حجم کار و کنترل بر کار با تعادل کار ـ زندگی است. روش: جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران، روسا، سرپرستان، کارشناسان، کارمندان و کارگران گروه صنعتی می­باشد، که نمونه­ای به حجم 333 نفر از آن­ها به ­صورت تصادفی طبقه ­ای انتخاب شده­ اند.  ابزار به­ کار برده شده برای سنجش حجم کار، مقیاس 11 آیتمی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه تعلل ورزی (اهمال کاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی

طاهره گلستانی بخت؛ مهناز شکری

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 89-100

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه­ بین تعلل­ ورزی تحصیلی با باورهای فراشناختی دانش­ آموزان مقطع متوسطه­ شهرستان آمل انجام شده است. روش: تعداد نمونه­ پژوهش 374 دانش­ آموز بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس­ های تعلل­ ورزی تحصیلی سولومون و راث­بلوم و فراشناخت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش هوش فرهنگی مدیران در توان حل تعارض کارکنان

سید علی اکبر احمدی؛ حسین صفرزاده؛ محمدجواد حضوری؛ فریبا دهنوی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 101-116

چکیده
  مقدمه: هوش فرهنگی و توانایی حل تعارض به دلیل رشد تعامل بین افراد دارای فرهنگ متفاوت، یک نیاز اساسی مدیران قرن 21 محسوب می‌شود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران باتوانایی حل تعارض کارکنان شان درسازمان تأمین اجتماعی است. روش: این پژوهش یک تحقیق توصیفی ـ همبستگی، از نوع الگوآزمایی است که تعداد 119 مدیر و 175 نفرازکارکنان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جانبی شدن، ادراک شوخ‌طبعی و شادکامی: آیا فرآیندهای کلامی سطح بالا و هیجاناتی همچون شادکامی نیز جانبی شده‌اند؟

فائزه خالقی دلاور؛ احمد علیپور

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، صفحه 117-125

چکیده
  مقدمه: جانبی‌شدن و تفاوت آزمودنی‌های راست‌دست و چپ‌دست از موضوعات مورد علاقه دانشمندان و محققان بوده ‌است. یکی از حیطه‌هایی که در جانبی شدن علاقه پژوهشی زیادی به خود جلب کرده، پردازش کلامی سطح بالا از جمله درک شوخی و شوخ‌طبعی و نیز درک هیجان‌های مثبتی همچون شادکامی است. هدف: بررسی تفاوت بین شوخ‌طبعی و شادکامی در آزمودنی‌های راست‌دست ...  بیشتر