نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تعلل ورزی تحصیلی با باورهای فراشناختی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آمل انجام شده است. روش: تعداد نمونه پژوهش 374 دانش آموز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم و فراشناخت ولز و کاترایت ـ هاتون استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش تی مستقل، تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دختر و پسر در تعللورزی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد که تعللورزی پسران بیشتر از دختران می باشد، ولی در مقایسه باورهای فراشناختی تفاوتی مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام مشخص کرد که در بین مؤلفه های باورهای فراشناختی، عدم اطمینان شناختی به طور قویتری تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: تفاوت میان دختران و پسران در باورهای فراشناختی معنادار نیست ولی در متغیر تعلل ورزی تحصیلی معنادار میباشد و عدم اطمینان شناختی در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی سهم دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Academic Procrastination with meta cognitive beliefs
نویسندگان [English]
- Tahereh Golestani bakht 1
- Mahnaz Shokri 2
1 Assistant professor in psychology of Payame Noor University
2 M.A. in psychology of Islamic Azad University
چکیده [English]
Introduction: The purpose of this study was to investigate the Relationship between Academic Procrastination with meta-cognitive beliefs of high school students in the city of Amole. Method: The study’s samples were 374 high school students who were selected using the simple random sampling procedure. Data were collected using scales of Solomon & Rothblum Academic Procrastination and Wells & Cartwright - HattonMeta-cognition. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the research instruments. Findings: Data were analyzed by t-test and stepwise regression. t-test indicated that there was significant difference between male and female students of academic procrastination, so procrastination of male is more than female. But there was not difference in meta-cognitive beliefs between two groups. Stepwise multivariable regression analysis revealed that among the components of meta-cognitive beliefs, cognitive uncertainty was stronger predictor for academic procrastination. Conclusion: There was no significant difference between male and female in meta-cognitive but significant difference in academic procrastination and cognitive uncertainty is useful in prediction of Academic procrastination.
کلیدواژهها [English]
- Academic Procrastination
- meta cognitive beliefs
- Gender