مقاله پژوهشی
حسین زارع؛ حمیدرضا ایمانی فر
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 7-17
چکیده
مقدمه: ادبیات تحقیقی بسیاری در مورد ادراک زمان که در تمام رفتارهای ارگانیسم زنده در جریان است وجود دارد. در روانشناسی اجتماعی نیز تحقیقات زیادی وجود دارد که به موضوع شکلگیری رفتار با توجه به زمان میپردازد. همانند مدیریت زمان، رویکرد زمان، جهتگیری زمان و یا ارزشهای مرتبط با گذشته و آینده. هدف از این تحقیق، بررسی قدرت پیشبیینی ...
بیشتر
مقدمه: ادبیات تحقیقی بسیاری در مورد ادراک زمان که در تمام رفتارهای ارگانیسم زنده در جریان است وجود دارد. در روانشناسی اجتماعی نیز تحقیقات زیادی وجود دارد که به موضوع شکلگیری رفتار با توجه به زمان میپردازد. همانند مدیریت زمان، رویکرد زمان، جهتگیری زمان و یا ارزشهای مرتبط با گذشته و آینده. هدف از این تحقیق، بررسی قدرت پیشبیینی کنندگی سهلانگاری اجتماعی و اضطراب انتظار بر ادراک زمان بود. روش: در این تحقیق، 300 دانشجوی دختر به روش در دسترس انتخاب گردیدند. سهلانگاری اجتماعی با دو زیر مقیاس توجه به خود و بیتفاوتی، اضطراب انتظار با کمک پرسشنامه استاندارد و ادراک زمان با چهار روش سنجش تولید، بازتولید، مقایسهای و برآورد کلامی با کمک نرم افزار سنجیده شد. نتیجه گیری: نتایج رگراسیون چند متغیری نشان داد که بیتفاوتی بهطور مثبت و توجه به خود بهطور منفی ادراک زمان به روش برآورد کلامی را پیشبینی کرد. متغیرهای پیش بین اضطراب انتظار، توجه به خود و سن آزمودنیها توانستند بهطور مثبت ادراک زمان به روش تولید را پیشبینی نمایند. همچنین نتایج رگراسیون لجستیک نیز نشان داد که متغیر سن، ادراک زمان را به روش سنجش مقایسهای پیشبینی مینماید.
مقاله پژوهشی
غلامحسین جوانمرد
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 18-24
چکیده
مقدمه: باورهای دینی در زندگی اجتماعی و روانشناختی نقش مهمی برعهده دارند. بخش اعظم این باورها از والدین به فرزندان منتقل میشوند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دینداری والدین در دینداری فرزندان انجام یافته است. روش: در این مطالعهی توصیفی ـ مقطعی، 260 دانشجو پسر و دختر و والدین آنان با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای در ...
بیشتر
مقدمه: باورهای دینی در زندگی اجتماعی و روانشناختی نقش مهمی برعهده دارند. بخش اعظم این باورها از والدین به فرزندان منتقل میشوند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دینداری والدین در دینداری فرزندان انجام یافته است. روش: در این مطالعهی توصیفی ـ مقطعی، 260 دانشجو پسر و دختر و والدین آنان با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای در دانشگاههای بناب است، نمونه منتخب با تکمیل پرسشنامه معبد- دو، مورد مطالعه قرار گرفتند. همبستگی دادهها با تحلیل ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون t برای مقایسه میانگینها به کار گرفته شد. همچنین تحلیل واریانس یکراهه نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار برده شد. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که رابطه معناداری بین عمل به باورهای دینی فرزندان و مادران (01/0pنتیجه گیری: دینداری و عمل به باورهای دینی والدین با دینداری و عمل به باورهای دینی فرزندان با هم رابطه دارند.
مقاله پژوهشی
شکوفه موسوی؛ علی اصغر کاکوجویباری
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 25-37
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان است. بدین منظور کلیه 27 خردسال دو زبانه (ارمنی، فارسی زبان) در سه رده سنی 24،30 و 36 ماهه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.و گروه خردسالان یک زبانه (فارسی زبان) با آنها همتا شدند. به منظور سنجش مهارتهای حافظه، عملکرد تقلیدی آنها با آزمون حافظه عملی ،در سه مرحله ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان است. بدین منظور کلیه 27 خردسال دو زبانه (ارمنی، فارسی زبان) در سه رده سنی 24،30 و 36 ماهه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.و گروه خردسالان یک زبانه (فارسی زبان) با آنها همتا شدند. به منظور سنجش مهارتهای حافظه، عملکرد تقلیدی آنها با آزمون حافظه عملی ،در سه مرحله بررسی و سه نوع ارزیابی خط پایه، ارزیابی آنی و ارزیابی با تاخیر در خردسالان مقایسه شد.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج بدست آمده حاکی است که بین دو گروه از نظر مهارتهای حافظه تفاوت معناداری دیده نشد. اما تفاوت دو جنس معنادار بود بدین صورت که دختران نسبت به پسران برتری داشتند. همچنین بین ارزیابی های گوناگون (پایه، آنی و با تأخیر) تفاوت معنادار دیده شد. بدین صورت که ارزیابی آنی و با تأخیر از پایه بهتر بود. در این پژوهش مهارتهای زبانی خردسالان با عملکرد بلافاصله بعد از مدل کردن برای اندازه گیری های اعمال و توالی ها لازم است. بر همین روال یافته های اخیر پیشنهاد می کند حداقل تا دو سالگی زبان برای خردسالان عامل تعیین کننده و مهمی است از آنچه که به حافظه می رود.
مقاله پژوهشی
منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ عبدالخالق میناشیری
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 38-46
چکیده
مقدمه: اختلالات اضطرابی و مخصوصاً هراس اجتماعی از مهمترین اختلالاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی در دانشجویان انجام شده است. روش: تعداد 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: اختلالات اضطرابی و مخصوصاً هراس اجتماعی از مهمترین اختلالاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی در دانشجویان انجام شده است. روش: تعداد 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوهبر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای باورهای فراشناختی، توان حل مسأله اجتماعی و هراس اجتماعی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات افراد در باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی همبستگی معناداری وجود داشت، در این میان باور مثبت در مورد نگرانی، نیاز به کنترل فکر و توان حل مسأله اجتماعی نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی داشتند، اما وقوف شناختی، اطمینان شناختی و کنترلناپذیری نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی نداشتند. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد میکنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی میگردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.
مقاله پژوهشی
وحید نجاتی؛ سارا آقایی ثابت؛ مرضیه خوشحالی پناه
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 47-53
چکیده
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) اغلب در تعاملات اجتماعی با همسالان دچار مشکلات هستند و با طرد همسالان و انزوای اجتماعی مواجه می شوند. با این حال نقص در کارکردهای اجتماعی این کودکان هنوز مورد تردید است. هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD و کودکان عادی می باشد. روش: بدین منظور ...
بیشتر
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) اغلب در تعاملات اجتماعی با همسالان دچار مشکلات هستند و با طرد همسالان و انزوای اجتماعی مواجه می شوند. با این حال نقص در کارکردهای اجتماعی این کودکان هنوز مورد تردید است. هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD و کودکان عادی می باشد. روش: بدین منظور آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم در 25 کودک مبتلا به ADHD و 25 کودک سالم که از لحاظ سن و بهره هوشی با یکدیگر همتا شده بودند، اجرا شد. یافته ها: تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد کودکان مبتلا به ADHD در آزمون ذهن خوانی به طور معناداری ضعیف تر از گروه گواه بود. نتیجه گیری: از آنجا که ذهن خوانی یکی از اساسی ترین مؤلفه های شناخت اجتماعی است، می توان نتیجه گیری نمود که نقص در توانایی ذهن خوانی یکی از عوامل مؤثر بر شکست این کودکان در تعاملات اجتماعی و روابط میان فردی است.
مقاله پژوهشی
احمد عابدی؛ عبدالحسین شمسی؛ احمد یارمحمدبان؛ امیر قمرانی؛ مریم صمدی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 54-61
چکیده
مقدمه: یکی از روزآمدترین مدلهای شناختی در حوزه تعاملات بین فردی، مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی می باشد. این مدل از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان شده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از روزآمدترین مدلهای شناختی در حوزه تعاملات بین فردی، مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی می باشد. این مدل از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان شده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان می باشد. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 100 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از نواحی مختلف شهر اصفهان انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه مشکلات رفتاری اخن باخ و داستانهای اجتماعی برایان و تورکاسیا بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شد. یافته ها: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول مرحله تفسیر 46 درصد واریانس مشکل نافرمانی و در گام دوم تفسیر و رمزگردانی 49 درصد واریانس مشکل نافرمانی مقابله ای را پیش بینی می کند. نتیجه گیری: براساس یافتههای حاصل از پژوهش مدل پردازش اطلاعات میتواند علائم نافرمانی مقابله ای دانش آموزان را پیش بینی کند. به عبارت دیگر، دانش آموزانی که در پردازش اطلاعات اجتماعی نمرات کمتری کسب کرده بودند علائم نافرمانی مقابلهای را به میزان بیشتر نشان می دادند در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش کارآیی مدل پردازش اطلاعات اجتماعی در پیش بینی علائم نافرمانی مقابله ای را تأیید نمود.
مقاله پژوهشی
محمدعلی نظری؛ مجتبی سلطان لو؛ سمیه سعیدی دهاقانی؛ سمیرا دمیا؛ نسرین راستگار هاشمی؛ محمدمهدی میرلو
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 62-73
چکیده
مقدمه: طیف وسیعی از پژوهش ها نشان داده اند که مدت زمان ادراک شده، از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد. فرضیه مطالعه حاضر این بود که جنسیت و بار هیجانی (والانس و برانگیختگی) لغات فارسی باعث خطا در ادراک زمان می شوند. روش: در این آزمایش، 58 نفر از دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز به صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه ...
بیشتر
مقدمه: طیف وسیعی از پژوهش ها نشان داده اند که مدت زمان ادراک شده، از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد. فرضیه مطالعه حاضر این بود که جنسیت و بار هیجانی (والانس و برانگیختگی) لغات فارسی باعث خطا در ادراک زمان می شوند. روش: در این آزمایش، 58 نفر از دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز به صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه شرکت کنندگان با استفاده از آزمون رایانه ای، مجموعه ای از کلمه هاى فارسی دارای بار هیجانی (در پنج بعد: شاد، آرامش بخش، خنثی، خشونت آمیز و غمگین) به مدت 800 و 2000 میلی ثانیه نشان داده شد تا بازتولید کنند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های مکرر سه عاملی، آزمون تحلیل واریانس یک راهه، آزمون هاى تی مستقل و تى وابسته تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان خطا (کم تخمینی)، برای مدت زمان بلند بیشتر از میزان خطا برای مدت زمان کوتاه بوده است. همچنین میزان تغییرپذیری در واژه های شاد و آرامش بخش به طور معناداری بالاتر از میزان تغییرپذیری در واژه های خشونت آمیز، غم انگیز و خنثی است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که هیجان بر ادراک زمان تأثیر مى گذارد. اساس تفسیر این نتایج مدل های توجهی ادراک زمان و مدل های مبتنی بر انگیختگی زمان است.
مقاله پژوهشی
حمید لطفی؛ حسین زارع؛ محمود ایروانی؛ یوسف کریمی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 74-86
چکیده
مقدمه: جهت سنجش تأثیر فشارگروهی بر فرضیهآزمایی از جامعه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی 103 نفر (51 نفر گروه کنترل و 52 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی انتخاب شدند. روش: با تکلیف انتخاب واسون تصریح شده لطفی و زارع، و سنجه فشار گروهی ذهنی مورد سنجش و آزمایش قرار گرفتند. داده های به دست آمده با آزمون های آماری نیکویی ...
بیشتر
مقدمه: جهت سنجش تأثیر فشارگروهی بر فرضیهآزمایی از جامعه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی 103 نفر (51 نفر گروه کنترل و 52 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی انتخاب شدند. روش: با تکلیف انتخاب واسون تصریح شده لطفی و زارع، و سنجه فشار گروهی ذهنی مورد سنجش و آزمایش قرار گرفتند. داده های به دست آمده با آزمون های آماری نیکویی برازش مجذور خی و مستقل بودن متغیرهای طبقهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که 1) حجم اصلی آزمودنی ها در موقعیت آزمون تعیینکننده فرضیه به دو انتخاب پاسخ بیربط و پاسخ درست گرایش بیشتری نشان دادند. 2) آزمودنی ها در سه انتخاب گزینه ـ پاسخ های الف) تمایل روانشناختی به حفظ فرضیه ب) پاسخ درست و ج) پاسخ غلط تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. 3) وقتی افراد در موقعیتی قرار میگیرند که خلاف تمایل روانشناختی آنها است در مقابل فشارگروهی ذهنی نیز مقاومت میکنند. نتیجه گیری: نتایج با توجه به نظریه روششناختی توصیف و تبیین دوگانه رفتار اجتماعی، مؤلفههای شناختی و روانی ـ اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
رضا قربان جهرمی؛ الهه حجازی؛ جواد اژه ای؛ محمد خدایاری فرد
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 87-99
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی بر حسب تعللورزی دانشآموزان بود. برای این منظور 268 نفر (161 دختر و 107 پسر) از دانشآموزان پایه سوم دبیرستانهای دولتی شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس-های نیاز به خاتمه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی بر حسب تعللورزی دانشآموزان بود. برای این منظور 268 نفر (161 دختر و 107 پسر) از دانشآموزان پایه سوم دبیرستانهای دولتی شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس-های نیاز به خاتمه (NFCS)، مقیاس اهداف پیشرفت (AGS)، مقیاس درگیری شناختی (MSLQ) و مقیاس تعللورزی تحصیلی (PASS) پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که در یک بافت تحصیلی تعللورزی، ابعاد نیاز به خاتمه از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی عمیق دارای اثر غیرمستقیم، منفی و معنیدار؛ در حالی که بر راهبردهای شناختی سطحی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار است. یافتهها حاکی از آن بود که اثر مستقیم نیاز به ساختار بر اهداف تبحری و رویکرد- عملکرد معنیدار و منفی و بر اهداف اجتناب- عملکرد معنیدار و مثبت است. بعلاوه، اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف تبحری معنیدار و منفی و بر اهداف رویکرد- عملکرد معنیدار و مثبت بود. اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف اجتناب- عملکرد معنیدار نبود. در ضمن، اثر هر یک از اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی سطحی و عمیق متفاوت بود.
مقاله پژوهشی
مرتضی ترخان
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 100-110
چکیده
مقدمه: این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام انجام پذیرفته است. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسشنامه خود کارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و تابآوری کانرو و دیویدسون 30 نفر از معتادان گمنام که خودکارآمدی ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام انجام پذیرفته است. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسشنامه خود کارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و تابآوری کانرو و دیویدسون 30 نفر از معتادان گمنام که خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری پایینی داشتند، بهطور تصادفی انتخاب و بهطور داوطلبانه در دوگروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروهآزمایشی10 جلسه، هفتهای یک جلسه، مهارت تفکر انتقادی را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش، مجدداً خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری هر دوگروه، مورد اندازهگیری قرار گرفت. یافته: از تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکوا) برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد، F به دست آمده در خود کارآمدی اجتماعی (96/37) و تاب آوری (69/32) درسطح بین گروه آزمایشی و کنترل 0001/0>P معنی دار میباشد. به عبارت دیگر، آموزش گروهی تفکر انتقادی موجب افزایش خود کارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام شده است. نتیجه گیری: این مطالعه، اهمیت روش آموزش تفکر انتقادی را در افزایش خود کارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام نشان می دهد. یافته های این پژوهش با یافته های سایر پژوهش همسوئی دارد. همه این تحقیقات نشان می دهند، با افزایش تفکر انتقادی می توان موجبات خود کارآمدی اجتماعی و تابآوری بالا را فراهم ساخت.
مقاله پژوهشی
رضا رسولی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 111-124
چکیده
رعایت عدالت در سازمانها یکی از موضوعات مهم مدیریتی است که از سالها پیش توجه پژوهشگران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب نموده است.بیش از سی سال تحقیق بر روی مبحث عدالت در سازمانها، نشان میدهد که افراد به شدت نسبت به رعایت عدالت در تخصیص پیامدها، رویههایی که به موجب آنها پیامدها تخصیص مییابند و رفتارهایی که با آنها صورت میگیرد، ...
بیشتر
رعایت عدالت در سازمانها یکی از موضوعات مهم مدیریتی است که از سالها پیش توجه پژوهشگران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب نموده است.بیش از سی سال تحقیق بر روی مبحث عدالت در سازمانها، نشان میدهد که افراد به شدت نسبت به رعایت عدالت در تخصیص پیامدها، رویههایی که به موجب آنها پیامدها تخصیص مییابند و رفتارهایی که با آنها صورت میگیرد، حساس هستند.سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد،و به تازگی در مدیریت و سازمان به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.در غیاب سرمایه اجتماعی،سایر سرمایه های سازمانی اثربخشی خود را از دست می دهند و از آنها به طور بهینه استفاده نخواهد شد.لذا آگاهی از میزان سرمایه اجتماعی در سازمان ضروری و مهم به نظر می رسد.در این پژوهش برای بررسی اهمیت رعایت عدالت سازمانی و تاثیر آن بر سرمایه اجتماعی کارکنان،پرسشنامه ای شامل دو بخش سوالات عمومی و سوالات اختصاصی تدوین شد.سپس از میان 215 کارمند گروه پیراپزشکی بیمارستان آیت اله طالقانی دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر،95نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.پس از توزیع پرسشنامه،تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی،ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t صورت گرفته است.نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهد که میان حساسیت کارکنان به رعایت عدالت و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان رابطه معنادار وجود دارد.