با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
بررسی ادراک زمان در سهل انگاری اجتماعی و اضطراب انتظار

حسین زارع؛ حمیدرضا ایمانی فر

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 7-17

چکیده
  مقدمه: ادبیات تحقیقی بسیاری در مورد ادراک زمان که در تمام رفتارهای ارگانیسم زنده در جریان است وجود دارد. در روان­شناسی اجتماعی نیز تحقیقات زیادی وجود دارد که به موضوع شکل­گیری رفتار با توجه به زمان می­پردازد. همانند مدیریت زمان، رویکرد زمان، جهت­گیری زمان و یا ارزش­های مرتبط با گذشته و آینده. هدف از این تحقیق، بررسی قدرت پیش­بیینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیرپذیری فرزندان از والدین در بُعد عمل به باورهای مذهبی

غلامحسین جوانمرد

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 18-24

چکیده
   مقدمه: باورهای دینی در زندگی اجتماعی و روان­شناختی نقش مهمی برعهده دارند. بخش اعظم این باورها از والدین به فرزندان منتقل می­شوند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دینداری والدین در دینداری فرزندان انجام یافته است. روش: در این مطالعه­ی توصیفی ـ مقطعی، 260 دانشجو پسر و دختر و والدین آنان با روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان

شکوفه موسوی؛ علی اصغر کاکوجویباری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 25-37

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان است. بدین منظور کلیه 27 خردسال دو زبانه (ارمنی، فارسی زبان) در سه رده سنی 24،30 و 36 ماهه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.و گروه خردسالان یک زبانه (فارسی زبان) با آنها همتا شدند. به منظور سنجش مهارتهای حافظه، عملکرد تقلیدی آنها با آزمون حافظه عملی ،در سه مرحله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوی پیش بینی هراس اجتماعی بر پایه باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی

منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ عبدالخالق میناشیری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 38-46

چکیده
   مقدمه: اختلالات اضطرابی و مخصوصاً هراس اجتماعی از مهمترین اختلالاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و توان حل­ مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی در دانشجویان انجام شده است. روش: تعداد 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به­صورت تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

وحید نجاتی؛ سارا آقایی ثابت؛ مرضیه خوشحالی پناه

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 47-53

چکیده
  مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) اغلب در تعاملات اجتماعی با همسالان دچار مشکلات هستند و با طرد همسالان و انزوای اجتماعی مواجه می­ شوند. با این حال نقص در کارکردهای اجتماعی این کودکان هنوز مورد تردید است. هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD و کودکان عادی می­ باشد. روش: بدین منظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی

احمد عابدی؛ عبدالحسین شمسی؛ احمد یارمحمدبان؛ امیر قمرانی؛ مریم صمدی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 54-61

چکیده
  مقدمه: یکی از روز­آمدترین مدل­های شناختی در حوزه تعاملات بین فردی، مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی می­ باشد. این مدل از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان شده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش جنسیت، والانس و برانگیختگی لغات فارسی دارای بار هیجانی بر ادراک زمان

محمدعلی نظری؛ مجتبی سلطان لو؛ سمیه سعیدی دهاقانی؛ سمیرا دمیا؛ نسرین راستگار هاشمی؛ محمدمهدی میرلو

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 62-73

چکیده
  مقدمه: طیف وسیعی از پژوهش­ ها نشان داده ­اند که مدت زمان ادراک شده، از عوامل متعددی تأثیر می­ پذیرد. فرضیه مطالعه حاضر این بود که جنسیت و بار هیجانی (والانس و برانگیختگی) لغات فارسی باعث خطا در ادراک زمان می­ شوند. روش: در این آزمایش، 58 نفر از دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز به­ صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر فشار گروهی بر فرضیه‌آزمایی: تمایل روان‌شناختی یا موازین منطقی؟

حمید لطفی؛ حسین زارع؛ محمود ایروانی؛ یوسف کریمی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 74-86

چکیده
  مقدمه: جهت سنجش تأثیر فشارگروهی بر فرضیه‌آزمایی از جامعه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی 103 نفر (51 نفر گروه کنترل و 52 نفر گروه آزمایش) به ­روش تصادفی انتخاب شدند. روش: با تکلیف انتخاب واسون تصریح شده لطفی و زارع­، و سنجه فشار گروهی ذهنی مورد سنجش و آزمایش قرار گرفتند. داده­ های به دست آمده با آزمون­ های آماری نیکویی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی: اثر بافت تعلل ورزی

رضا قربان جهرمی؛ الهه حجازی؛ جواد اژه ای؛ محمد خدایاری فرد

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 87-99

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی بر حسب تعلل‌ورزی دانش‌آموزان بود. برای این منظور 268 نفر (161 دختر و 107 پسر) از دانش‌آموزان پایه سوم دبیرستان‌های دولتی شهر شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس-های نیاز به خاتمه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خوداثرمندی اجتماعی و تاب آوری

مرتضی ترخان

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 100-110

چکیده
  مقدمه: این پژوهش به ­منظور اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام انجام پذیرفته است. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسشنامه خود کارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و تاب­آوری کانرو و دیویدسون 30 نفر از معتادان گمنام که خودکارآمدی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه میان حساسیت کارکنان به رعایت عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان (مطالعه موردی بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- تهران)

رضا رسولی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 111-124

چکیده
  رعایت عدالت در سازمان‌ها یکی از موضوعات مهم مدیریتی است که از سالها پیش توجه پژوهشگران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب نموده است.بیش از سی سال تحقیق بر روی مبحث عدالت در سازمان‌ها، نشان می‌دهد که افراد به شدت نسبت به رعایت عدالت در تخصیص پیامدها، رویه‌هایی که به موجب آن‌ها پیامدها تخصیص می‌یابند و رفتارهایی که با آنها صورت می‌گیرد، ...  بیشتر