نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تبریز
2 دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
3 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز
چکیده
مقدمه: اختلالات اضطرابی و مخصوصاً هراس اجتماعی از مهمترین اختلالاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی در دانشجویان انجام شده است. روش: تعداد 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوهبر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای باورهای فراشناختی، توان حل مسأله اجتماعی و هراس اجتماعی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات افراد در باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی همبستگی معناداری وجود داشت، در این میان باور مثبت در مورد نگرانی، نیاز به کنترل فکر و توان حل مسأله اجتماعی نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی داشتند، اما وقوف شناختی، اطمینان شناختی و کنترلناپذیری نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی نداشتند. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد میکنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی میگردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Pattern of Social Phobia Predictions Based on Metacognitive Beliefs and Social Problem-Solving Ability
نویسندگان [English]
- Mansour Bayrami 1
- Yazdan Movahedi 2
- Abdolkhalegh Minashiri 3
1 Assistant Professor in Psychology, Tabriz University
2 Ph.D Student of Cognitive Neuroscience, Tabriz University
3 Master of Clinical psychology, Tabriz University
چکیده [English]
Introduction: Anxiety disorder, particularly social phobia, is one of the most important disorders. The main aim of the present study was to assess the relationship among metacognitive beliefs, problem solving ability and social phobia disorders symptoms in students. Method: The subjects were 284 male students selected from the University of Tabriz using cluster-random sampling. All of the subjects were asked to answer demographic questions as well as problem solving scale, metacognitive beliefs and social phobia questionnaires. Data was analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analyze. Findings: The results showed that there were significant relationships among metacognitive beliefs, social problem-solving ability and social phobia symptoms. Among these, positive beliefs about worry need to control thought and social problem solving had a significant role in predicting social phobia disorder symptoms, but cognitive awareness, cognitive confidence, and uncontrollability did not have a significant role in predicting social phobia disorder symptoms. Conclusion: Metacognitive beliefs are effective factors in general health. In addition, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognitive beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs.
کلیدواژهها [English]
- Metacognitive Beliefs
- social problem solving ability
- social phobia