نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
2 دانشجو کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان
3 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
مقدمه: یکی از روزآمدترین مدلهای شناختی در حوزه تعاملات بین فردی، مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی می باشد. این مدل از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان شده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان می باشد. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 100 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از نواحی مختلف شهر اصفهان انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه مشکلات رفتاری اخن باخ و داستانهای اجتماعی برایان و تورکاسیا بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شد. یافته ها: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول مرحله تفسیر 46 درصد واریانس مشکل نافرمانی و در گام دوم تفسیر و رمزگردانی 49 درصد واریانس مشکل نافرمانی مقابله ای را پیش بینی می کند. نتیجه گیری: براساس یافتههای حاصل از پژوهش مدل پردازش اطلاعات میتواند علائم نافرمانی مقابله ای دانش آموزان را پیش بینی کند. به عبارت دیگر، دانش آموزانی که در پردازش اطلاعات اجتماعی نمرات کمتری کسب کرده بودند علائم نافرمانی مقابلهای را به میزان بیشتر نشان می دادند در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش کارآیی مدل پردازش اطلاعات اجتماعی در پیش بینی علائم نافرمانی مقابله ای را تأیید نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment the Relationship between Social Information Processing Model and Oppositional Defiant Symptoms in Elementary Students
نویسندگان [English]
- Ahmad Abedi 1
- Abdol Hossein Shamsi 2
- Ahmad Yar Mohamadian 1
- Amir Ghomrani 1
- Maryam Samadi 3
1 Assistant professor in Psychology, Esfehan University
2 M.A. student in Psychology, Esfehan University
3 Ph.D student in Psychology, Esfehan University
چکیده [English]
Introduction: One of the updated cognitive models in the domain of interaction between individuals is cognitive model of social information processing. Through successful social interaction, this model has been able to assess the causes and prevention of Emotional- behavior problems in children and adolescents. The purpose of this study was assessing the relationship between social information processing model and oppositional defiant symptoms in elementary students. Method: The method used in this study was descriptive and Correlational. The samples used in this study were 100 elementary students that were selected by multi-stage cluster random sampling from different areas of the Isfahan. Research tools included Behavior Problems Inventory Achenbach and Social stories Brayan and Turkasya. Multivariate regression (stepwise) was used to analyze the data. Findings: Stepwise regression analysis showed that in the first step of interpreting, 46% of the variance of problem of defiant and in second step, 49% of the variance of problem of defiant are predicted. Conclusion: Based on the results, the model of social information processing can predict oppositional defiant symptoms. In other words, students who have obtained lower scores in social information processing showed a higher rate of oppositional defiant symptoms. Overall, the results of this research, confirmed efficiency of Social information processing model in predicting oppositional defiant symptoms.
کلیدواژهها [English]
- Social information processing model
- oppositional defiant symptoms
- Elementary Students