نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاسهای افسانه پردازی شخصی و خیالپردازی جدید: مقیاسهایی برای سنجش خود میان بینی در بزرگسالان انجام شده است. روش: در این مطالعه 308 دانشجوی دانشگاه پیامنور به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و از پرسشنامههای افسانهپردازی شخصی و خیالپردازی (1967) برای سنجش خود میان بینی و از پرسشنامههای افسردگی بک (1970) و هیجانخواهی زاکرمن(1978) برای تعیین روایی همزمان استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ، دو نیمه کردن گاتمن و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که میان افسانهپردازی شخصی با افسردگی همبستگی معکوس ومعنادار وجود دارد (01/0< P) میان افسانهپردازی شخصی با هیجانخواهی همبستگی مستقیم وجود دارد (01/0< P) ومیان خیالپردازی جدید با افسردگی و هیجانخواهی همبستگی مستقیم و معنادار وجود دارد (01/0< P) که حاکی از روایی همزمان این مقیاسها میباشد. همچنین پایایی مقیاس افسانهپردازی شخصی با استفاده از روش آلفای کرونباخ 78/0 و پایایی مقیاس خیالپردازی با استفاده از روش آلفای کرونباخ 86/0 و پایایی مقیاس خیالپردازی جدید با استفاده از روش دو نیمه کردن گاتمن 75/0 بدست آمد. با استفاده از روش تحلیل عامل برای مقیاس افسانهپردازی شخصی سه عامل و برای مقیاس خیالپردازی یازده عامل استخراج شد. نتیجهگیری: برآورد مقدماتی نشان داد که پرسشنامههای افسانهپردازی شخصی و خیالپردازی جدید به عنوان ابزارهایی پایا و معتبر برای ارزیابی خود میان بینی در میان بزرگسالان میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
calculation primary reliability and validity personal fable and new imaginary audience scale to evaluate egocentrism among adults.
نویسندگان [English]
- Alireza Aghayoosefi 1
- Hossein Zare 1
- somaieh porbafrany 2
1 Associate Professor in Psychology of Payame Noor University
2 M.A. in Psychology of Payame Noor University
چکیده [English]
Introduction: the purpose of this research is the calculation primary reliability and validity personal fable and new imaginary audience scale to evaluate egocentrism among adults. Method: 308 students of payame noor university were sampled by sampling, volunteer They were asked to complete personal fable scale and new imaginary audience scale (1967) in order to evaluate egocentrism. Also, both Beck depression inventory form blend (1970) and zuckerman sensation seeking (1978) were used to determine concurrent validity. Achieved data was analyzed by Pierson's conjunction coefficient, cronbach’s Alpha, Guttmann split-half, and factorial analysis. Findings: Analyzing data indicated that there is correlation, indirect and meaningful between personal fable scale with depression (p’s Alpha 0/78 and the reliability of imaginary audience is achieved by cronbach’s Alpha 0/86 and the reliability of imaginary audience is achieved by Guttmann split-half 0/75, and then, by factorial analysis to personal fable scale was extracted 3 factors and to imaginary audience was extracted 11 factors. Conclusion: calculation primary personal fable scales and new imaginary audience are as reliability and validate tools/means in order to evaluate egocentrism among adults.
کلیدواژهها [English]
- personal fable scale
- new imaginary audience scale
- Egocentrism
- Reliability
- Validity