نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد سلامی تهران مرکز
3 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
4 دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
مقدمه: هوش فرهنگی و توانایی حل تعارض به دلیل رشد تعامل بین افراد دارای فرهنگ متفاوت، یک نیاز اساسی مدیران قرن 21 محسوب میشود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران باتوانایی حل تعارض کارکنان شان درسازمان تأمین اجتماعی است. روش: این پژوهش یک تحقیق توصیفی ـ همبستگی، از نوع الگوآزمایی است که تعداد 119 مدیر و 175 نفرازکارکنان سازمان تأمین اجتماعی درسال 1391 درآن مشارکت داشتند. برای ارزیابی هوش فرهنگی از پرسشنامه هوش فرهنگی ایرانی 2011 استفاده شد وحل تعارض کارکنان توسط پرسشنامه حل تعارض سنجیده شد. یافته ها: نتایج نشان دادکه هوش فرهنگی مدیران و ابعاد سه گانه آن برتوان حل تعارض کارکنان ازلحاظ آماری تأثیر مثبت و معنادار دارد. در ضمن سطح توان حل تعارض کارکنان بالاتر از حد متوسط برآورد شد. نتایج هم چنان حاکی بود که براساس عوامل با استفاده از عوامل جمعیت شناختی ازقبیل جنسیت، فرهنگ و تحصیلات نمی توان درخصوص هوش فرهنگی مدیران و توانایی حل تعارض کارکنان اظهار نظر نمود. نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان گفت که هوش فرهنگی یک عامل کلیدی، اثرگذار و تعیین کننده توانایی حل تعارض می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Cultural Intelligence of Managers on employees’ conflict resolution ability
نویسندگان [English]
- Sayed Ali Akbar Ahmadi 1
- Hosein Safarzadeh 2
- Mohammad Javad Hozoori 3
- fariba dehnavi 4
1 Associate Professor in Public Administration of Payame Noor University
2 Assistant Professor in Public Administration of Islamic Azad University, Tehran
3 Assistant Professor in Public Administration of Payame Noor University
4 PhD student in Psychology of Payame Noor University
چکیده [English]
Introduction: Cultural Intelligence and conflict resolution ability are essential for 21st-century’s leaders when considering the increased interaction with individuals from different cultural backgrounds. The main objective of this study was to investigate the effect of cultural intelligence of Managers on their employees’ ability to solve conflicts in the Social Security Organization. Method: This research is a descriptive- correlation Study that 119 managers and 175 employees of Social Security Organization participated in (2012). To measure Cultural Intelligence, the Iranian version of the Cultural Intelligence Questionnaire)2011( was used and Employees conflict resolution was measured using a Conflict Resolution Questionnaire. Findings: The results showed that Cultural Intelligence of managers (and its three dimensions) had a statistically significant and positive impact on employees’ conflict resolution ability. Additionally, employees’ conflict resolution ability was estimated above average. Also results showed that Based on demographic factors such as gender, culture and education cannot comment on the Cultural Intelligence of managers and conflict resolution ability’s employees. Conclusion: Based on the findings we can say that Cultural Intelligence is a key factor, influencing and determining for conflict resolution ability.
کلیدواژهها [English]
- cultural intelligence
- conflict
- Conflict Resolution ability
- The Social Security Organization