- ابراهیمی، ش. (1396). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر الگوی «هَیَجامَد» بر یادگیری نکات فرهنگی، هَیَجامَد، هیجانات، غرقگی، هوش فرهنگی، سبکهای یادگیری و نگرش زبانآموزان غیرفارسیزبان زن در ایران (رسالۀ منتشرنشدۀ دکتری). دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
- ابراهیمی، ش، پیشقدم، ر، استاجی، ا؛ امینیزدی، س. ا. (1396). «معرفی الگوی هَیَجامَد و بررسی تأثیر آن در غرقگی و سبکهای یادگیری یادگیرندگان زبان فارسی بهعنوان زبان خارجی». پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، 6(1)، 57-82.
- ابراهیمی، ش، پیشقدم، ر، استاجی، ا؛ امینیزدی، س. ا. (1397). «بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر الگوی هَیَجامَد بر هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن در ایران». جستارهای زبانی، 9(3)، 1-35.
- بیگدلی، ا. (1398). مدیریت روابط درونفردی و میانفردی مبتنی بر مدل نظمجویی هیجانها در معرفی الگوی مفهومی آموزش. رضا پیشقدم (ویراستار)، (ص. 177- 209). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- پیشقدم، ر؛ ابراهیمی، ش. (1396). «معرفی الگوی هَیَجامَد و شیوههای افزایش آن در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان». دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
- پیشقدم، ر؛ ابراهیمی، ش. (1397). «نسبیت حسی و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبانآموزان غیرفارسیزبان». جستارهای زبانی، 9(6)، 213-240.
- پیشقدم، ر، ابراهیمی، ش؛ شکیبایی، گ. (1397). «معرفی مفهوم سرمایۀ هیجانی ـ حسی و بررسی تأثیرات آن در آموزش زبان دوم». مطالعات زبان و ترجمه، 51(2)، 1-26.
- پیشقدم، ر، ابراهیمی، ش؛ طباطبائیان، م. س. (1398). رویکردی نوین به روانشناسی آموزش زبان. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- پیشقدم، ر؛ فیروزیان پوراصفهانی، آ. (1396). «معرفی هَیَجامَد بهعنوان ابزاری مؤثر در پذیرش نوواژههای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی». جستارهای زبانی، 8(5)، 79-105.
- پیشقدم، ر؛ فیروزیان پوراصفهانی، آ. (1398). «ارزیابی کمّی و کیفی وزن فرهنگی شش واژه مصوب فرهنگستان و متناظر بیگانه آنها در پرتو الگوی هَیجامَد». ویژهنامۀ فرهنگستان (مطالعات واژهگزینی)، 2، 175-200.
- پیشقدم، ر، طباطبائیان، م. س؛ ناوری، ص. (1392). تحلیل انتقادی و کاربردی نظریههای فراگیری زبان اوّل: از پیدایش تا تکوین. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- خداپناهی، م.ک. (1397). انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
- طباطبائی فارانی، س، پیشقدم، ر؛ مقیمی، س. (1398). «معرفی الگوی هَیَجامَد بهعنوان شیوهای کارآمد برای کاهش اضطراب خواندن در زبان خارجی». مطالعات زبان و ترجمه، 2(52)، 35-63.
- کرمی، م. (1398). تفکر خلاق در معرفی الگوی مفهومی آموزش. رضا پیشقدم (ویراستار)، (ص. 35-82). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- گرینبرگ، ل.ا. (1397). مربیگری در درمان هیجانمدار. ترجمۀ محمد آرش رمضانی، زینب باقری و ایمان همتیار، تهران: روان.
-قدیری، م.ح. (1384). «مدیریت خشم». نشریه معرفت، 14، 93-106.
- Aggarawal, J.C. (2007). Essentials of educational technology: Innovations on teaching-learning. Dehli: Vikas Publishing House.
- Baines, L. (2008). A teachers’ guide to learning multisensory improving literacy by engaging the senses. Virginia USA: Association for supervision and curriculum development (ASCD).
- Borsipour, B., Pishghadam, R. & Meidani, E.N. (2019). “The role of sensory emotions in increasing willingness to read in EFL learners”. Publica-ciones, 49(2), 169-189.
- Brown, H. (2000). Principles of language learning and teaching (4th Ed.). New Jersey, NJ: Prentice Hall.
- Clark, L.A. & Watson, D. (1988). “Mood and the mundane: Relations between daily life events and self-reported mood”. Journal of Personality and Social Psychology, 54(2), 296-308.
- Cocorada, E. (2016). “Achievement emotions and performance among university students”. Social Sciences Law, 9(2), 119-28.
- Ehrman, M.E., Leaver, B.L. & Oxford, R.L. (2003). “A brief overview of individual differences in second language learning”. System, 31(3), 313-330.
- Fullaga, C. & Kelloway, E. (2009). “Flow at work: an experience sampling approach”. Journal of Occupational Organizational Psychology. 82 (1), 595-615.
- Graham, S. & Weiner, B. (1996). Theories and principles of motivation. In D.C. Berliner, & R. Calffee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 63-84). New York, NY: Macmillan.
- Greenspan, S. & Shanker, S. (2004). The first idea: How symbols, language and intelligence evolved from our primate ancestors to modern humans. Cambridge, MA: Da Capo Press.
- Leiter, M.P. & Maslach, C. (2017). “Burnout and engagement: Contributions to a new vision”. Burnout Research, 5, 55-57.
- Lieberman, D., Giesbrecht, G. & Müller, U. (2007). “Cognitive and emotional aspects of self-regulation in preschoolers”. Cognitive Development, 22, 511-529.
- Lockton, D. (2012). “Attitudes, meaning, emotion and motivation in design for behaviour change”. Working paper, available at http://danlockton.co.uk.
- Makikangas, A., Bakker, A.B., Aunola, K. & Demerouti, E. (2010). “Job resources and flow at work: Modeling the relationship via latent growth curve and mixture model methodology”. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83, 795- 814.
- Peak, H. (1955). Attitude and motivation. In M. R. Jones (Ed.), Nebraska symposium on motivation 1955 (pp. 149-189). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
- Pekrun, R. (1998). “Students’ emotions: A neglected topic of educational research”. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 44, 230-248.
- Pishghadam, R. (2009). “A quantitative analysis of the relationship between emotional intelligence and foreign language learning”. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 6(1), 31-41.
- Pishghadam, R. (2015, October). - Emotioncy in language education: From exvolvement to involvement. Paper presented at the 2nd Conference of Interdisciplinary Approaches to Language Teaching, Literature, and Translation Studies. Mashhad, Iran.
- Pishghadam, R. (2016, May). Emotioncy, Extraversion, and Anxiety in Willingness to Communicate in English. Paper presented at the 5th international conference on language, Education and Innovation. London, England.
- Pishghadam, R., Baghaei P. & Seyednozadi. Z. (2017). “Introducing emotioncy as a potential source of test bias: A mixed Rasch modeling study”. International Journal of Testing 16 (5), 1-14.
- Pishghadam, R., Jajarmi, H. & Shayesteh, S. (2016). “Conceptualizing sensory relativism in light of emotioncy: A movement beyond linguistic relativism”. International Journal of Society, Culture & Language, 4(2), 11-21.
- Pishghadam, R., Makiabadi, H., Shayesteh, S. & Zeynali, S. (2019). “Unveiling the passive aspect of motivation: Insights from English language teachers’ habitus”. International Journal of Society, Culture & Language, 7(2 (Special Issue on Iranians Views of Cultural Issues)), 15-26.
- Pishghadam, R., Shakeebaee, G. & Shayesteh, S. (2018). “Introducing cultural weight as a tool of comparative analysis: An emotioncy-based study of social class”. Humanities Diliman, 15(1), 139-158.
- Rothbard, N.P. (2001). “Enriching or depleting? The dynamics of engagement in work and family roles”. Administrative Science Quarterly, 46, 655-684.
- Rugg, M.D. (1990). “Event-related brain potentials dissociate repetition effects on high- and low-frequency words”. Memory & Cognition, 18 (4), 367-379.
- Shayesteh, S., Pishghadam, R. & Khodaverdi, A. (2020). “FN400 and LPC responses to different degrees of sensory involvement: A study of sentence comprehension”. Advances in Cognitive Psychology, 16(1), 45-58.
- Sternberg, R.J. (2006). “The nature of creativity”. Creativity Research Journal, 18(1), 87-98.
- Thomson, D.M.H.. Crocker, C. & Marketo, C.C. (2010). “Linking sensory characteristics to emotions: An example using dark chocolate”. Food Quality and Preferences, 21, 1117-1125.
- Tyng, C.M., Amin, H.U., Saad, M.N. & Malik, A.S. (2017). “The influences of emotion on learning and memory”. Frontiers in psychology, 8, 1454.
- Williams, M. & Burden, R.L. (1997). Psychology for language teachers: A social constructivist approach. Cambridge, England: Cambridge University Press.
- Yang, H., Yang, S. & Isen, A.M. (2013). “Positive affect improves working memory: Implications for controlled cognitive processing”. Cognition and Emotion, 27(3), 474-482.
- Vroom, V.H. (1964). Work and motivation. New York, NY: Wiley.
- Zatorre, R.J., Fields, D.R. & Berg, H.J. (2012). “Plasticity in gray and white: Neuroimaging changes in brain structure during learning”. Nature Neuroscience, 15(4), 528-536.
- Zeman, J., Cassano, M., Perry-Parrish, C. & Stegall, S. (2006). “Emotion regulation in children and adolescents”. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 27, 155-168.
- Zeynali, S., Pishghadam, R. & Hosseini Fatemi, A. (2019). “Identifying the motivational and demotivational factors influencing students' academic achievements in language education”. Learning and Motivation, 68, 1-12.