با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار. ایران.

2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار. ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ساخت مقیاس سنجش همدلی خود بر مبنای رویکرد روان پویشی دوانلو و مالان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی با هدف توسعه ای- روانسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران و گرمسار در سال تحصیلی 98-99 بود. یافته ها: ضریب پایایی این مقیاس به روش آلفای کرونباخ 0.89 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مقیاس همدلی خود نشان داد که با 16 گویه 5 عامل توجه به بدن، درک احساس، درون نگری، اضطراب و مکانیسسم های دفاعی را اندازه گیری می نماید. این مقیاس با ضریب پایایی و روایی سازه و محتوایی، برای غربالگری افراد در میزان همدلی خود مناسب است. این پژوهش به عنوان نخستین تلاش برای ساخت مقیاس همدلی خود انجام شد که به 16 گویه و 5 عامل درونی این مفهوم دست یافت. شاخص های روانسنجی این مقیاس برای نخستین تلاش قابل تامل است . این مقیاس فعلا برای غربالگری مناسب است و این مسیر نیازمند پژوهش های گسترده تری است تا بتواند به شاخص های روانسنجی مناسب برای سنجش های بالینی دست یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The psychometric properties of the questionnaire self-empathy

نویسندگان [English]

  • Davood Manavipour 1
  • Pouneh Shahabi 2
  • alireza Pirkhaefi 1

1 Associate professor of psychology, Islamic Azad University, Garmsar. Iran.

2 Department of Psychology, Garmsar-Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran

چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to construct a self-empathy scale based on the psychodynamic approach of Davanloo and Malan. Method: This was a descriptive correlational study with the aim of developmental psychometrics. The statistical population of this study included all students of Islamic Azad University of Tehran and Garmsar in the academic year of 1998-99. Results: The reliability coefficient of this scale was 0.89 by Cronbach's alpha method. The results of exploratory and confirmatory factor analysis of his self-empathy scale showed that with 16 items, 5 factors measure body attention, perception of feelings, introspection, anxiety, and defense mechanisms. This scale, with its coefficient of reliability and validity of structure and content, is suitable for screening people at their level of self-empathy. This research was done as the first attempt to construct a scale of self-empathy that achieved 16 items and 5 internal factors of this concept. Psychometric indices of this scale can be considered for the first attempt. This scale is currently suitable for screening and this path requires more extensive research to be able to achieve psychometric indices suitable for clinical trials.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-empathy
  • Factor Analysis
  • Psychodynamic
  • Conflict Triangle
- پور افکاری، ن.ا (1373). فرهنگ جامع روان شناسی ـ روانپزشکی. جلد اول و دوم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
- دهخدا، ع.ا (1346). لغت‌نامه. تهران: سازمان لغت‌نامه دانشگاه تهران
- فردریکسون، جی (1394). هم­آفرینی تغییر: فنون تأثیرگذار درمان پویشی (ترجمه عنایت خلیقی سیگارودی). چاپ اول. تهران. انتشارات ارجمند (سال انتشار به زبان اصلی 2013).
- معنوی پور، د (1399). برافراشتن ناهشیار. تهران: انتشارات دیدآور.
- هومن، ح.ع (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل، تهران: انتشارات سمت.
- هیکی، کی (1398). روان‌درمانی پوشی فشرده کوتاه‌مدت دوانلو DISTDP: درس‌نامه روان‌درمانگران (ترجمه داود معنوی پور) تهران: دیدآور (سال انتشار به زبان اصلی 2017).
- Ashraf, S. (2004). Development and validation of the emotional empathy scale (EES) and the dispositional predictor and potential outcomes of emotional empathy. Unpublished doctoral dissertation, National Institute of Psychology, Quaid-i-Azam University, Islamabad.
- Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., Martin, J. & Clubley, E. (2001). “The autism-spectrum quotient (AQ): evidence from Asperger syndrome/high functioning autism, males and females, scientists and mathematicians”. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31, 5_17.
- Brown, M.W. & Cudeck, R, (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K.A. Bollen & J.S. long (Eds.), testing structural equation model, Newbury park, CA: sage.136-164.
- Bartky S. (1997). Sympathy and Solidarity: On a Tightropewith Scheler. In: Meyers DT, ed. Reminists Rethink the Self. Oxford: Westview Press; p. 177–196.
- Batson, C.D. (2009). These things called empathy: eight related by distinct phenomena. In J. Decety, & W. Ickes (Eds.). The Social Neuroscience of Empathy (pp. 315). Cambridge, MA: MIT Press.
- Davanloo, H. (2001). Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy: Selected papers of Habib Davanloo. John Wiley and Sons, Chichester, England.
- Davanloo, H. (2016). Proceedings of the Montreal Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Montreal, Canada.
- Davanloo, H. (2017). Proceedings of the Montreal Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Montreal, Canada.
- Davanloo, H. (2019). Proceedings of the Montreal Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Montreal, Canada.
- Davis M.H. (1980). “A multidimensional approach to individual differencs in empathy”. JSAS Catalogue of Selected Documents in Psychology. 10:85.
- Emaden, L. & Manavipour, D. (2019). Proceedings of the Tehran Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Tehran, Iran.
- Garton, A.F. & Gringart, E. (2005). “The development of a scale to measure empathy in 8- and 9-year old children”. Australian Journal of Education and Developmental Psychology, 5, 17_25
- Gerdes, K.E., Segal, E.A. & Lietz, C.A. (2010). “Conceptualizing and measuring empathy”. British Journal of Social Work, 40, 23262343.
- Gladstein G.A. (1983). “Understanding empathy: Integrating counseling, developmental, and social psychology perspectives”. J Couns Psychol. 30:467-482.
- Hall A.J. & Schwartz, R. (2018). “Empathy present and future”. The Journal of Social Psychology. [Cited 15 August 2018]. Available from: https:// www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0022454 5.2018.1477442
- Hashimoto, H. & Shiomi, K. (2002). “The structure of empathy in Japanese adolescents: construction and examination of an empathy scale”. Social Behavior and Personality, 30, 593_602.
- Henson, R.K. & Roberts, J.K. (2006). “Use of exploratory factor analysis in published research: common errors and some comment on improved practice”, Educational and psychological measurement, 66, 393-416.
- Hogan, R. (1969). “Development of an empathy scale”. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33, 307_316.
- Hojat, M., Mangione, S., Gonnella, J.S., Nasca, T., Veloski, J.J. & Kane, G. (2001). “Empathy in medical education and patient care”. Academic Medicine, 76, 669.
- Hollan, D. (2012). “Emerging Issues in the Cross-Cultural Study of Empathy”. Emot Rev.4:70-78.
- Jolliffe, D. & Farrington, D.P. (2006). “Development and validation of the Basic Empathy Scale”. Journal of Adolescence, 29, 589_611
- Kerr, W.A. (1960). Diplomacy Test of Empathy. Chicago, IL: Psychometric Affiliates.
- Kline, R.B, (2005). Principle and practice of structural equation modeling, New York: Guilford press.
- Manavipour, D. (2020). Transference Component of Resistance (TCR) In Davanloo's Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy (DISTDP). 10:370. doi: 10.35248/ 2161-0487. 20.10.370.
- Mehrabian, A. (2000). Manual for the Balanced Emotional Empathy Scale (BEES). Available from Albert Mehrabian; 1130 Alta Mesa Road, Monterey, CA 93940. Unpublished 43.
- Mehrabian, A. & Epstein, N. (1972). “A measure of emotional empathy”. J Pers.; 40:525-543.
- Mercer, S. W., Maxwell, M., Heaney, D. & Watt, G.C. M. (2004). “The Consultation and Relational Empathy (CARE) measure: Development and preliminary validation and reliability of an empathy-based consultation process measure”. Family Practice, 21, 699_705.
- Rieffe, C., Ketelaar, L. & Wiefferink, C. (2010). “Assessing empathy in young children, Construction and validation of an empathy questionnaire Press Indiv”, in press، Personality and Individual Differences, 49, 362-367،.
- Thompson, E. (2001). “Empathy and consciousness”. Journal of Consciousness Studies, 8, Pp1-32.
- Wang, Y., Davidson, M., Yakushko, O.F., Savoy, H.B., Tan, J.A. & Bleier, J.K. (2003). “The scale of ethnocultural empathy: Development, validation, and reliability”. Journal of Counseling Psychology; 50:221-234.
- Reynolds, W. (2000). The measurement and development of empathy in nursing. Aldershot, UK: Ashgate.
- Reniers, R., Corcoran, R., Drake, R., Shryane, N.M. & Vo¨llm, B.A. (2011). “The QCAE: A questionnaire of cognitive and affective empathy”. Journal of Personality Assessment, 93, 84_95.
- Spreng, N.R., McKinnon, M., Raymond A.M. & Levine, B. (2009). “The Toronto Empathy Questionnaire: Scale development and initial validation of a factor-analytic solution to multiple empathy measures”. Journal of Personality Assessment 91: 62–71.
- Totan, T., Doğan, T. & Sapmaz, F. (2012). “The Toronto Empathy Questionnaire: Evaluation of psychometric properties among Turkish university students”. Egitim Arastirmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 46, 179-198.