نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
مقدمه: رفتار جامعه پسند، از سازههایی است که در روانشناسی اجتماعی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد. از این رو، هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری تبیین رفتار جامعه پسند بر اساس انگیزه تعلق، حساسیت به طرد با میانجیگری اعتماد اجتماعی در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که نمونه ای به حجم 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از میان آنان انتخاب شد. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاس رفتار جامعه پسند کاپررا و همکاران (2005)، مقیاس اعتماد اجتماعی صفارینیا و شریف (1389)، مقیاس انگیزه تعلق، کوادرادو و همکاران (2016) و مقیاس حساسیت طردشدگی، داونی و فولدمن (1996) بود. یافته ها: نتایج نشان داد مدل مفهومی تدوین شده با داده ها برازش مناسبی داشت. نتایج روابط ساختاری مدل نشان داد که انگیزه تعلق و حساسیت طرد شدگی بر اعتماد اجتماعی (01/0 p<) و رفتار جامعه پسند (01/0 p<) اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین، اعتماد اجتماعی نیز بر رفتار جامعه پسند اثر مستقیم و معناداری داشت (01/0 p<). نتایج روابط غیرمستقیم نشان داد که انگیزه تعلق و حساسیت طردشدگی با میانجیگری اعتماد اجتماعی بر رفتار جامعه پسند اثر معناداری دارد (01/0 p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج انگیزه تعلق و حساسیت به طرد بر اعتماد و رفتارهای جامعه پسند موثر هستند. از این رو، با تدوین برنامههایی جهت آموزش و افزایش انگیزه تعلق و کاهش حساسیت به طرد در افراد، می توان انتظار بهبود رفتارهای جامعه پسند را در آنان داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Develop a Structural Model to Explain Prosocial Behaviors Based on Belonging Motivation and Sensitivity to Rejection Mediated by Social Trust
نویسندگان [English]
- Abolghasem Yaghobi 1
- Sahar Mohammadi 2
- mohammad reza zofgi paidar 3
- Mehran Farhadi 3
1 Professor of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 MA of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
3 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
Objective: Prosocial behavior is one of the structures that has been seriously considered in social psychology and can be influenced by various factors. Hence, the purpose of this study was develop a structural model to explain prosocial behaviors based on belonging motivation and sensitivity to rejection mediated by social trust. Method: The research method was correlational and structural equation modeling. The statistical population of the study was all students of Bu Ali Sina University in the academic year 1399-1400, that 400 people was selected by random cluster sampling. The instruments used in this study was include scales of Caprara et al. (2005) prosocial behavior, Saffarinia & Sharif (2010) social trust, affiliation motivation of Cuadrado et al. (2016) and Danny and Foldman (1996) rejection sensitivity. Results: The results showed that the conceptual model developed had a good fit with the data. The results of structural relationships of the model showed that affiliation motivation and rejection sensitivity have a direct and significant effect on social trust (p <0.01) and prosocial behavior (p <0.01). Also, social trust had a direct and significant effect on prosocial behavior (p <0.01). The results of indirect relationships showed that affiliation motivation and rejection sensitivity mediated by social trust have a significant effect on prosocial behavior (p <0.01). Conclusion: Based on the results, the affiliation motivation and the sensitivity to rejection affect social trust and prosocial behaviors. Therefore, by developing programs to educate and increase affiliation motivation and reduce sensitivity to rejection in individuals, we can expect improvement in their prosocial behaviors.
کلیدواژهها [English]
- Prosocial Behavior
- Affiliation Motivation
- Rejection Sensitivity
- Social Trust