با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
مقایسۀ اثر القای آزمایشی طرد اجتماعی با پذیرش اجتماعی بر انعطاف‌پذیری شناختی

مرضیه مرتضی زاده؛ زهره رافضی؛ حسین اسکندری

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 9-25

https://doi.org/10.30473/sc.2021.56318.2627

چکیده
  مقدمه: انعطاف پذیری شناختی یکی از مؤلفه‌های اساسی کارکردهای اجرایی است که  نه تنها بر بهبود  کیفیت روابط اجتماعی و سازگاری  افراد اثر می‌گذارد بلکه  از کیفیت روابط اجتماعی (طرد، پذیرش) اثر می‌پذیرد با این حال  چگونگی تأثیر  کیفیت روابط اجتماعی بر انعطاف پذیری شناختی  مشخص نیست، از این رو لازم  بود تا پژوهشی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین مدل ساختاری تبیین رفتار جامعه پسند بر اساس انگیزه تعلق و حساسیت طردشدگی با میانجی‌گری اعتماد اجتماعی

ابوالقاسم یعقوبی؛ سحر محمدی؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ مهران فرهادی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 26-43

https://doi.org/10.30473/sc.2021.57499.2654

چکیده
  مقدمه: رفتار جامعه ­پسند، از سازه‌هایی است که در روانشناسی اجتماعی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و می ­تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد. از این ­رو، هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری تبیین رفتار جامعه ­پسند بر اساس انگیزه تعلق، حساسیت به طرد با میانجیگری اعتماد اجتماعی در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش همبستگی  و از نوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر افشای هیجانی نوشتاری در پرخاشگری و زودانگیختگی و دشواری تنظیم هیجانی نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای: مطالعه تک آزمودنی

پوراندخت نیرومند؛ مهناز علی اکبری؛ محمد اورکی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 44-79

https://doi.org/10.30473/sc.2021.55444.2609

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی افشای هیجانی نوشتاری بر زودانگیختگی، پرخاشگری وسختی تنظیم هیجانی سه نوجوان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای در چارچوب یک طرح تجربی تک آزمودنی خط پایۀ چندگانه بود. روش: سه نوجوان براساس تشخیص مبتنی بر چهارمین ویرایش مقیاس‌درجه بندی سوانسون، نولان و پلهام،  5DSM و ایشنباخ، انتخاب شدند. بمنظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارایه مدل رابطه بین سرمایه روانشناختی و بخشایش با تحمل پریشانی، به واسطه گری انعطاف پذیری شناختی و ادراک استرس

فرین صیدی؛ حسین زارع؛ مجید صفاری نیا؛ نصراله عرفانی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 80-98

https://doi.org/10.30473/sc.2021.55329.2607

چکیده
  مقدمه: خیانت زناشویی یک مشکل پیچیده عاطفی، اجتماعی، خانوادگی، حقوقی و اخلاقی است که پیامد­های ناخوشایندی به دنبال دارد. توان تحمل پریشانی ناشی از خیانت زناشویی  می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد. هدف پژوهش حاضر، ارایه مدل رابطه بین سرمایه روانشناختی و بخشایش  با تحمل پریشانی، به واسطه گری انعطاف پذیری شناختی و ادراک استرس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی اثر خستگی ذهنی و آگاهی از موقعیت بر عملکرد شناختی خلبانان خطوط هوایی: نقش تعدیل‌کننده منابع استرس

کوروش سلیمانی؛ فرامرز سهرابی؛ مهدی کلانتری

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 99-118

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58232.2665

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثر خستگی ذهنی و آگاهی از موقعیت بر عملکرد شناختی خلبانان خطوط هوایی با توجه به نقش تعدیل‌کننده منابع استرس انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه خلبانان غیرنظامی مرد شاغل در شرکت‌های هواپیمایی ایران در سال 1398 بود. 320 خلبان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اجتناب شناختی و رضایت زناشویی زنان با مشکلات زناشویی

شهناز فرجی؛ مژگان آگاه هریس؛ حسین شیبانی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 119-134

https://doi.org/10.30473/sc.2020.55553.2611

چکیده
  مقدمه: رضایت زناشویی اصل تداوم بخش یک پیوند زوجی است و شناسایی مداخلات مؤثر در تقویت آن حائز اهمیت است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اجتناب شناختی و رضایت زناشویی زنان با مشکلات زناشویی انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک های دلبستگی در شناخت اجتماعی دانشجویان

مجید برادران؛ فرزانه رنجبر نوشری

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 135-148

https://doi.org/10.30473/sc.2021.54097.2571

چکیده
  مقدمه: هدف اساسی پژوهش حاضر نقش انعطاف پذیری شناختی و سبک دلبستگی در شناخت اجتماعی دانشجویان بود. روش:  جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز رشت که در سال سال تحصیلی 99-1398مشغول تحصیل بودند، می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 309 دانشجو انتخاب شدند. داده ها به وسیلۀ شاخص های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره درمانی بر بهزیستی روان‏شناختی و تمایزیافتگی خود در دانشجویان

منصوره حاج حسینی؛ عابد مهدوی؛ مریم محمدی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 149-164

https://doi.org/10.30473/sc.2021.52484.2533

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدفشناسایی اثر آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره بر بهزیستی روان‏شناختی و تمایزیافتگی خود دانشجویان دختر انجام پذیرفت. روش:  پژوهش در چارچوب طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماریپژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر کارشناسی 18 تا 21 سال ساکن در خوابگاه چمران تهران در سال 1396 بود که از بین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کاهش تحریف شناختی ناشی از پاندمی کووید 19

کامران شیوندی چلیچه؛ فرزانه مصطفایی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 165-177

https://doi.org/10.30473/sc.2021.55921.2619

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کاهش تحریفات شناختی ناشی از پاندمی کووید 19 به انجام رسید. پژوهش حاضر از جهت هدف، پژوهش کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی ـ همبستگی بود. روش: جامعه آماری شامل افراد ساکن در شهر کرج بود که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد. نمونه‌گیری بصورت هدفمند و با روش داوطلبانه صورت گرفت. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
احساس استیگمای وابستگان در بستگان درجه یک ‏و درجه دو افراد ناتوان

سپیده صفیری حسن آبادی؛ صدیقه رضایی دهنوی؛ محمودرضا شاهسواری

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 197-210

https://doi.org/10.30473/sc.2021.56871.2641

چکیده
  مقدمه: این مقاله با هدف تحلیل عاملی تائیدی و اکتشافی مشخصه­های روانسنجی پرسشنامه همدلی تورنتو و تطبیق آن با زبان فارسی ارائه شده است. روش: مقاله حاضر بصورت یک مطالعه توصیفی، کاربردی و از نوع همبستگی بوده و با هدف توسعه­ای-روانسنجی نگارش شده است. جامعه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان گرمسار می­باشد که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه ی اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمند سازی روانی اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی اجتماعی

حبیبه خاتون قبادی؛ طیبه شریفی؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 211-237

https://doi.org/10.30473/sc.2021.59715.2698

چکیده
  مقدمه: پایین بودن خودکارآمدی و پرخاشگری در ﻫﻤﻪ فرهنگ‌ها دﯾﺪه می‌شود و از شایع‌ترین ﻣﺸﮑﻼت در دانش­آموزان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎراﺣﺘﯽ و ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮان ﺷﺪه و ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻣﺨﺘﻞ می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی (سازگاری اجتماعی و پذیرش اجتماعی) کودکان بیش‌فعال

فرشته حسنی؛ احمد علی پور؛ مجید صفاری نیا؛ علی رضا آقایوسفی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 169-186

https://doi.org/10.30473/sc.2021.59362.2690

چکیده
  مقدمه: استیگما مجموعه ای از نگرشهای پیش داورانه و رفتارهای تبعیض آمیز می باشد که باعث می شود شخص حامل  برچسب خاص، از مقبولیت کامل اجتماعی محروم شود. این پژوهش با هدف بررسی استیگمای وابستگان در بستگان درجه یک و درجه دو افراد ناتوان صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، تمام بستگان درجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پرسشنامه همدلی تورنتو: ارزیابی مشخصه های روانسنجی در نمونه ای از دانشجویان ایران

الهه معماریان؛ داود معنوی پور؛ مجتبی صداقتی فرد

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، صفحه 177-194

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58198.2664

چکیده
  مقدمه: پایین بودن خودکارآمدی و پرخاشگری در ﻫﻤﻪ فرهنگ‌ها دﯾﺪه می‌شود و از شایع‌ترین ﻣﺸﮑﻼت در دانش­آموزان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎراﺣﺘﯽ و ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮان ﺷﺪه و ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻣﺨﺘﻞ می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی ...  بیشتر