ابوالقاسمی، ش (1397). روانشناسی رشد (با تأکید بر بهداشت روانی و راهکارهای تشخیصی، درمانی و تربیتی). تهران: جهاد دانشگاهی.
برک، ل (1397). روانشناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی). مترجم یحیی سیدمحمدی. جلد دوم. تهران: ارسباران.
پژوهینیا، ش.؛ اسکندری، ح.؛ برجعلی، ا. دلاور، ع. و معتمدی، ع. ا (1398). «تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش شناخت اجتماعی و تعیین اثربخشی آن بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 7 تا 9 سال». علوم اعصاب شفای خاتم، 8(1)، 20-11.
پیماننیا، ب.؛ حمید، ن. و محمودعلیلو، م (1397). «اثربخشی ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با شفقت بر رفتارهای خودآسیبرسان و کیفیت زندگی دانشآموزان دارای علائم اختلال شخصیت مرزی».
دست آوردهای روان شناختی، 25(1)، 44-23.https://doi.org/
10.22055/psy.2018.23581.1905
جمالی، م.، نوروزی، آ.، و طهماسبی، ر (1393). «کاربرد سازههای اساسی نظریه شناخت اجتماعی در پیشگویی سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر». طب جنوب، 17(6)، 1251-1236.
جوهری فرد، م.؛ زهراکار، ک.؛ فرخی، ن. و مردانی راد، م (1399). بررسی مدل علّی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان براساس باورهای فراشناختی و سبکهای هویت با میانجی گری افکار منفی تکرار شونده و تاب آوری.
فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12(47)، 194-161.https://doi.org/
10.22054/qccpc.2021.57166.289
حجتخواه، س.م.؛ احمدبوکانی، س.؛ عباسی، س. و رستمی، م (1396). «نقش شفقت به خود در رفتارهای پرخطر دانشجویان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 37، 72-61.
خدادادیسنگده، ج.؛ رضاییآهوانویی، م.؛ رسولی طاهر، ن. ا (1399). «پیشبینی خودناتوان سازی تحصیلی براساس تابآوری و سبکهای هویتی». روانشناسی مدرسه، 9(3)، 82-68. https://doi.org/10.22098/jsp.2020.1065
خدایی، ع.؛ شکری، ا.؛ کروسیتی، ا. و گراوند، ف (1388). «ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبکهای هویت». تازههای علوم شناختی، ۱۱(۱)، ۴0-۴8.
سلیمانیراد، ح.؛ ابوالقاسمی، ع.؛ شاکرینیا، ا (1398). «اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب».
دستآوردهای روانشناختی، 4(26)، 136-113.https://doi.org/
10.22055/psy.2019.27119.2171
صفارینیا، م.؛ نیکوگفتار، م.؛ نهاوندیان، ا (1393). «اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش رفتارهای خود-آسیب رسان نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران». مطالعات روانشناسی بالینی، 15(4)، 158-141.
رضازاده، آ. و داوری، ع (1397). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهی.
کمری، س.؛ فولادچنگ، م.؛ خرمایی، ف.؛ شیخالاسلامی، ر. و جوکار، ب (1396). «تبیین علی مشغولیت تحصیلی براساس شناخت اجتماعی: نقش واسطهای هیجانهای مثبت تحصیلی و اجتماعی». روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 14(55)، 284-269.
نجاتی، و.؛ کمری، س. و جعفری، ص (1397). «ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد)».
شناخت اجتماعی، 7(2)، 144-123.https://doi.org/
10.30473/sc.2018.29262.1931
نظام، ح. ر. و رضایی، س (1397). «طراحی برنامه مهارتهای همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر رفتار جامعه پسند کارکنان خدمات فرودگاهی». پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 8(29)، 131-117.
مؤمنی، ف.؛ شهیدی، ش.؛ موتابی، ف. و حیدری، م (1392). «ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خود شفقتورزی». روانشناسی معاصر، 8(2)، 40-27.
Bakopoulou, I., & Dockrell, J. E (2016). The role of social cognition and prosocial behaviour in relation to the socio-emotional functioning of primary aged children with specific language impairment. Research in developmental disabilities, 49, 354-370. https://doi. org/10.1016/j.ridd.2015.12.013
Berzonsky MD, Cieciuch J. (2016). Mediational role of identity commitment in relationships between identity processing style and psychological well- being. Journal of Happiness Studies. 17(1):145-62. https://doi.org/
10.1007/s10902-014-9588-2
Berzonsky MD, Kinney A. (2019). Identity processing style and depression: The mediational role of experiential avoidance and self-regulation. Identity. 2019; 19(2): 83-97. https://doi. org/10.1080/15283488.2019.1567341
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. (2021). Identity Styles and College Adaptation: The Mediational Roles of Commitment, Self-Agency and Self-Regulation. Identity, 1-16. https://doi. org/10.1080/15283488.2021.1979552
Blasco-Fontecilla, H., Fernández-Fernández, R., Colino, L., Fajardo, L., Perteguer-Barrio, R., & De Leon, J. (2016). The addictive model of self-harming (non-suicidal and suicidal) behavior. Frontiers in psychiatry, 7: 8. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2016.00008
Cleare, S., Gumley, A., & O'Connor, R. C. (2019). Self‐compassion, self‐forgiveness, suicidal ideation, and self‐harm: A systematic review.
Clinical psychology & psychotherapy,
26(5), 511-530.
https://doi.org/10.1002/cpp. 2372
Dawkins, J. C., Hasking, P. A., & Boyes, M. E. (2019). Thoughts and beliefs about nonsuicidal self-injury: An application of social cognitive theory.
Journal of American college health,
69(4), 428-434.
https://doi.org/10.1080/ 07448481.2019.1679817
Depue, R., & v Morrone-Strupinsky, J. (2005). Modeling human behavioral traits and clarifying the construct of affiliation and its disorders. Behavioral and Brain Sciences, 28(3), 371-378. https://doi.org/
10.1017/S0140525X0543006X
Dimaggio, G., Lysaker, P. H., Carcione, A., Nicolo, G., & Semerari, A (2008). Know yourself and you shall know the other to a certain extent: Multiple paths of influence of self-reflection on mindreading. Consciousness & Cognition, 17, 778–789. https://doi. org/10.1016/j.concog.2008.02.005
Dodell-Feder, D., Ressler, K. J., & Germine, L. T. (2020). Social cognition or social class and culture? On the interpretation of differences in social cognitive performance. Psychological medicine, 50(1), 133-145. https://doi. org/10.1017/S003329171800404X
Gilbert, P., & Kirby, J. N. (2019). Building an integrative science for psychotherapy for the 21st century: Preface and introduction.
Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice,
92(2), 151-163.
https://doi.org/10.1111/papt.12225
Green, M. F., Horan, W. P., & Lee, J (2015). Social cognition in schizophrenia. Nature Reviews.
Neuroscience, 16(10), 620–631.
https://doi.org/10.1038/nrn4005
Hasking, P., Whitlock, J., Voon, D., & Rose, A. (2017). A cognitive-emotional model of NSSI: Using emotion regulation and cognitive processes to explain why people self-injure.
Cognition and Emotion,
31(8), 1543-1556.
https://doi.org/10.1080/02699931 2016.1241219
Hollis-Walker, L., & Colosimo, K (2011). Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-meditators: A theoretical and empirical examination.
Pers Individ Differ,
50, 222-227.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.09.033
Jiang, Y., You, J., Ren, Y., Sun, R., Liao, S., Zhu, J., & Ma, N (2017). Brief report: A preliminary comparison of self-compassion between adolescents with nonsuicidal self-injury thoughts and actions.
Journal of adolescence,
59, 124-128.
https://doi.org/10.1016/j. adolescence.2017.05.019
Klonsky, E.D. & Glenn, C.G (2009). Assessing the functions of non-suicidal self-injury: Psychometric properties of the Inventory of Statements About Self-injury (ISAS).
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment,
31, 215-219. https://doi.org/
10.1007/s10862-008-9107-z
Klonsky, E. D., & May, A. M. (2015). The three-step theory (3ST): A new theory of suicide rooted in the “ideation-to-action” framework.
International Journal of Cognitive Therapy,
8(2), 114-129.
https://doi.org/10.1521/ijct. 2015.8.2.114
Körner, A., Coroiu, A., Copeland, L., Gomez-Garibello, C., Albani ,C., Zenger, M., Brähler, E. (2015). The role of self-compassion in buffering symptoms of depression in the general population.
PloS One, 10(10), e0136598.
https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0136598
Krieger, T., Berger, T., Grosse, Holtforth, M (2016). The relationship of self-compassion and depression: Cross-lagged panel analyses in depressed patients after outpatient therapy.
Journal of Affective Disorders, 202, 39-45.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2016. 05.032
Lutz, A., Brefczynski-Lewis, J., Johnstone, T., & Davidson, R. J. (2008). Regulation of the neural circuitry of emotion by compassion meditation: effects of meditative expertise.
PloS one,
3(3), e1897.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001897
Martin, M.L. (2015). Anxiety, uncertainty, distress tolerance, and eating disorder symptoms as related to non-suicidal self-injury in young adults. Honors College Capstone Experience/Thesis Projects. Paper 593.
McAlister, A. L., Perry, C. L., & Parcel, G. S. (2008). How individuals, environments, and health behaviors interact. Health Behavior, 169.
McKinnon, M. C., Boyd, J. E., Frewen, P. A., Lanius, U. F., Jetly, R., Richardson, J. D. & Lanius, R. A (2016). "A review of the relation between dissociation, memory, executive functioning and social cognition in military members and civilians with neuropsychiatric conditions".
Neuropsychologia,
90, 210-234.
https://doi.org/10.1016/j. neuropsychologia.2016.07.017
McMurran, M., & McGuire, J. (Eds.). (2005). Social problem solving and offending: Evidence, evaluation and evolution (Vol. 22). John Wiley & Sons.
Meyer, L. P., & Leppma, M. (2019). The Role of Mindfulness, Self‐Compassion, and Emotion Regulation in Eating Disorder Symptoms Among College Students.
Journal of College Counseling,
22(3), 211-224.
https://doi.org/10.1002/jocc.12138
Neff, K.D (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self Identity, 2, 85-101. https:// doi.org/10.1080/15298860309032
Neff, K.D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion.
Mindfulness,
7(1), 264-274. https:// doi.org/
10.1007/s12671-015-0479-3
Orlando, C.M., Broman-Fulks, JJ., Whitlock, JL., Curtin, L., & Michael, K.D (2015). Nonsuicidal Self-Injury and Suicidal Self-Injury: A Taxometric Investigation
. Behav Ther, 46(6)
, 824-33.
https://doi.org/10.1016/j.beth.2015. 01.002
Pfeifer, J. H., & Allen, N. B. (2021). Puberty initiates cascading relationships between neurodevelopmental, social, and internalizing processes across adolescence. Biological Psychiatry, 89(2), 99-108.
https://doi.org/10.1016/j. biopsych.2020.09.002
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F. & Harvey, P. D (2016)
. Social cognition psychometric evaluation: results of the initial psychometric study.
Schizophrenia Bulletin,
42(2), 494–504.
https://doi.org/10.1093/schbul/ sbw091
Plener, P.L., Kaess, M., Schmahl, C., Pollak, S., Fegert, J.M., Brown, R.C (2018). Nonsuicidal Self-Injury in Adolescents.
Dtsch Arztebl Int,
115, 23–30. https://doi.org/
10.3238/arztebl. 2018.0023
Quin, D (2017). Longitudinal and contextual associations between teacher–student relationships and student engagement: A systematic review. Review of Educational Research, 87(2), 345-387. https:// doi.org/10.3102/0034654316669434
Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48, 757-761. https:// doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.023
Shapira, L.B., & Mongrain, M (2010). The benefits of self-compassion and optimism exercises for individuals vulnerable to depression.
The Journal of Positive Psychology, 5(5), 377-89.
https://doi.org/10.1080/17439760.2010.516763
Simoes, J. M., Brata, E. N., Harris, R. M., O’Connell, L. A., Hofmann, H. A., & Oliveira, R. F (2015). Social odors conveying dominance and reproductive information induce rapid physiological and neuromolecular changes in a cichlid fish.
BMC Genomic,
16, 114.
https://doi.org/10.1186/s12864-015-1255-4
Tatnell, R., Kelada, L., Hasking, P., & Martin, G. (2014). Longitudinal analysis of adolescent NSSI: The role of intrapersonal and interpersonal factors.
Journal of abnormal child psychology,
42(6), 885-896.
https://doi.org/10.1007/s10802-013-9837-6
Van Dam, N .T, Sheppard, S. C., Forsyth, J., & Earleywine, M. (2011). Self-compassion is a better predictor than mindfulness of symptom severity and quality of life in mixed anxiety and depression.
Journal of Anxiety Disorders, 25, 123-130.
https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2010.08.011
Walters, G. D. (2020). Crime and social cognition: a meta-analytic review of the developmental roots of adult criminal thinking.
Journal of Experimental Criminology, 1-25.
https://doi.org/ 10.1007/s11292-020-09435-w
Williams, G. E., Daros, A. R., Graves, B., McMain, S. F., Links, P. S., & Ruocco, A. C. (2015). Executive functions and social cognition in highly lethal self-injuring patients with borderline personality disorder.
Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment,
6(2), 107-116.
https://doi. org/10.1037/per0000105
Xavier, A., Pinto Gouveia, J., & Cunha, M. (2016 b). Non-suicidal self-injury in adolescence: The role of shame, self-criticism and fear of self-compassion. In
Child & youth care forum, 45 (4), 571-586.
https://doi.org/10.1007/ s10566-016-9346-1