با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی شناختی
دوزبانگی و کنترل ‌عاطفی: مقایسه‌ ظرفیت حافظه کاری هیجانی در کودکان دختر تک‌زبانه (فارسی) و دوزبانه (ارمنی- فارسی)

نادیا خوشخوی؛ مسلم کرد؛ مجید صفاری‌نیا؛ آناهیتا ویسی؛ زهرا نیک‌منش

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402، ، صفحه 107-114

https://doi.org/10.30473/sc.2023.68151.2891

چکیده
  هدف از این پژوهش مقایسه ظرفیت حافظه کاری هیجانی در کودکان دختر 7 تا 9 سال و 11 ماه و 29 روز تک‌زبانه (فارسی) و دوزبانه (ارمنی- فارسی) شهر تهران بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی با دامنه‌ی سنی 7 الی 9 سال و 11 ماه و 29 روز نیمسال دوم تحصیلی 1401-1402 مدارس منطقه 6 تهران بودند. نمونه آماری شامل 30 دانش‌آموز دختر یک‌زبانه ...  بیشتر

مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش آموزان دوزبانه و یک زبانه

مونا گلستانی فرد؛ منصوره نیکوگفتار؛ حسن شمس اسفندآباد

دوره 5، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 52-67

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش‌آموزان دو زبانه و یک‌زبانه بود. روش: برای این منظور 120 دانش‌آموز دختر و پسر 7 ـ 12 ساله (60 دانش‌آموز یک‌زبانه فارسی زبان و 60 دانش‌آموزان دو زبانه ارمنی ـ فارسی زبان) از پایه‌های دوم تا ششم دبستان‌های منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای ...  بیشتر

اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان

شکوفه موسوی؛ علی اصغر کاکوجویباری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 25-37

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان است. بدین منظور کلیه 27 خردسال دو زبانه (ارمنی، فارسی زبان) در سه رده سنی 24،30 و 36 ماهه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.و گروه خردسالان یک زبانه (فارسی زبان) با آنها همتا شدند. به منظور سنجش مهارتهای حافظه، عملکرد تقلیدی آنها با آزمون حافظه عملی ،در سه مرحله ...  بیشتر