سهراب امیری
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی سودگرایی در قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی بر اساس ابعاد هویت اخلاقی و شناخت اخلاقی و نیز تفاوتهای جنسیتی بود. روش: به همین منظور، 303 دانشآموز نوجوان بر اساس نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. سپس به منظور بررسی اهداف و فرضیه های پژوهش مقیاسهای هویت اخلاقی، شناخت اخلاقی و در ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی سودگرایی در قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی بر اساس ابعاد هویت اخلاقی و شناخت اخلاقی و نیز تفاوتهای جنسیتی بود. روش: به همین منظور، 303 دانشآموز نوجوان بر اساس نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. سپس به منظور بررسی اهداف و فرضیه های پژوهش مقیاسهای هویت اخلاقی، شناخت اخلاقی و در نهایت داستانهای اخلاقی شخصیتی و غیرشخصی در قالب گروههای کوچک بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع شد تا پاسخ دهند. داده های گردآوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخص های توصیفی، همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج بیانگر این بود که نمرات بالاتر در هویت اخلاقی با سودگرایی پایینتر در قضاوت اخلاقی شخصی مرتبط است؛ اما رابطه هویت اخلاقی با قضاوت اخلاقی غیرشخصی معنادار نبود. شناخت اخلاقی بالا منجر به سودگرایی پایینتر در قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی می شود. همچنین بین هویت اخلاقی و شناخت اخلاقی همبستگی مثبت معناداری یافت شد. نتیجه گیری: به نظر می رسد درگیری فرایندهای شناختی در قضاوت های اخلاقی شخصی منجر به قضاوت های سودگرایانه می شود.
طیبه شاهمرادی فر؛ محمدحسین عبداللهی عبداللهی؛ جعفر حسنی
دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 7-30
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظمجویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظمجویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین برای شرکت در جلسات آموزشی انتخاب شدند. هر گروه، 14 نفر (9 زن و 5 مرد)، به مدت ده جلسه تحت آموزش راهبردهای نظمجویی هیجان قرار گرفتند. قضاوت اخلاقی در پنج دسته مختلف (معماهای شخصی، شخصیآسان، شخصیدشوار، غیرشخصی و کنترل) که در سه مرحله ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد در پاسخهای سودگرایانه و زمان واکنش به معماهای قضاوت اخلاقی بین دو گروه با نمرات حافظه کاری پایین و بالا تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافتهها بیانگر این است که آموزش نظمجویی هیجان منجر به افزایش پاسخهای سودگرایانه در همه معماهای اخلاقی به جزء معمای کنترل شده است. افزون بر این موارد، آموزش نظمجویی هیجان در زمان واکنش به معماهای اخلاقی شخصی و نیز شخصیدشوارتأثیر داشته است. با توجه به یافتهها، به نظر میرسد آموزش نظمجویی هیجان در پاسخدهی سودگرایانه و زمان واکنش به معماهای اخلاقی بهویژه معمای اخلاقی شخصی تاثیر داشته است. این میتواند به عنوان یک شاخص بیانگر این باشد که چطور آموزش نظمجویی هیجان میتواند پاسخ هیجانی را در طول قضاوت اخلاقی تحت تاثیر قرار دهد.