روانشناسی بالینی
صابره بهشتی مشهدی؛ حسین زارع
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساده ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانههای وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیربالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونهای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساده ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانههای وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیربالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونهای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون و کلارک بخش اول، پرسشنامه ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی افکار مزاحم و پرسشنامه علائم وسواسی جبری OCI-R، مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده بر اساس همبستگی پیرسون و آزمون مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که افکار مزاحم هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم (از طریق ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی) با نشانههای وسواس فکری عملی ارتباط دارد. نتیجه گیری: مدل مفروض بعد از اصلاح نهایی، مبتنی بر تاثیر افکار مزاحم (درون زاد-واکنشی) بر نشانههای وسواس فکری با توجه به نقش میانجی گری متغیرهای ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیر بالینی ایرانی با دادههای تجربی برازش قابل قبولی دارد.
روانشناسی بالینی
طاهره لطفی زاده؛ میر شهرام صفری؛ حسین زارع؛ کامبیز پوشنه؛ محمد حسن آسایش
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه پارادوکس درمانی بر کارکردهای رفتاری، تنظیم هیجان و عملکردهای مغزی به وسیله اف نیرز در درمان ترس از پرواز انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه آزمایش (آموزش پارادوکس درمانی) و یک گروه گواه (هر گروه 13 نفر) با آزمون پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه پارادوکس درمانی بر کارکردهای رفتاری، تنظیم هیجان و عملکردهای مغزی به وسیله اف نیرز در درمان ترس از پرواز انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه آزمایش (آموزش پارادوکس درمانی) و یک گروه گواه (هر گروه 13 نفر) با آزمون پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل افرادی بود که ترس از پرواز داشتند و در سال 1402 در شهر تهران طی فراخوانی از آنها دعوت به همکاری شد. از پرسشنامه ترس از پرواز، پرسشنامه تنظیم هیجان و طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (اف نیرز) برای گردآوری دادهها استفاده شد و همچنین از پروتکل 5 جلسهای (هر هفته یک جلسه و هر جلسه 60 دقیقه) برنامه پارادوکس درمانی برای مداخله استفاده شد. دادهها با روشهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تی-تست تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن بود که برنامه پارادوکس درمانی باعث بهبود کارکردهای رفتاری شد و همچنین میانگین سیگنال کنتراست اکسیهموگلوبین کانالهای نیمکره چپ در پس آزمون، کاهش معناداری نسبت به پیش آزمون داشته است (05/0>p) اما بر روی تنظیم هیجان اثربخشی معناداری نداشت (05/0<p). در مجموع برنامه پارادوکس درمانی دارای اهمیت زیادی در بهبود ترس از پرواز است و میتواند کارکردهای رفتاری و عملکرد مغزی فرد را ارتقا ببخشد و میتوان از این روش برای درمان ترس از پرواز استفاده کرد.
روانشناسی
علی اکبر شریفی؛ مژده برخورداری ناغانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر انعطافپذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی بود که بر روی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شهر شهرکرد انجام شد. تعداد ۳۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر انعطافپذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی بود که بر روی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شهر شهرکرد انجام شد. تعداد ۳۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی گمارده شدند. هر دو گروه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانسفکی و کرایج، ۲۰۰۶) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، ۲۰۱۰) را بهعنوان پیشآزمون تکمیل نمودند و پس از آموزش ۸ جلسهای درمان متمرکز بر هیجان به گروه آزمایش، دو گروه مجدداً به پرسشنامههای فوق بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین گروه آزمایش و گروه گواه ازلحاظ انعطافپذیری شناختی تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0p< و 16/25 F). و درمان متمرکز بر هیجان موجب افزایش نمرات انعطافپذیری شناختی در گروه آزمایش شده است. همچنین نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه گواه ازلحاظ تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0p< و 85/52 F) و درمان متمرکز بر هیجان موجب افزایش نمرات تنظیم شناختی هیجان در گروه آزمایش شده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر هیجان بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی اثر دارد؛ لذا میتوان از این مداخله در جهت بالا بردن انعطاف پذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دارای اضطراب اجتماعی استفاده کرد.
روانشناسی اجتماعی
سید مجتبی عقیلی؛ نرگس صنعتیان
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ساکن مراکز شبه خانواده شهر مشهد در سال 1402 بودند که تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ساکن مراکز شبه خانواده شهر مشهد در سال 1402 بودند که تعداد آنها 1700 نفر محاسبه شده است. از جامعه ذکر شده تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای ترس از ارزیابی منفی لیری (1983) و علائم روانتنی نجاریان و داوودی (1380) بود. گروه آزمایش، آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی را در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند اما گروه گواه تا پایان پژوهش هیچ مداخله دریافت نکردند. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیره توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روانتنی نوجوانان بیسرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده اثربخش است (05/0>p). نتایج حاکی از آن است که آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی با تغییر نگرشها، ارزشهـا، رفتـار و ارتقاء سطح عزّت نفس و تعـاملات اجتمـاعی موجب کاهش ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده میشود.
روانشناسی شناختی
ندا نعمتی؛ محمد اورکی؛ مجید صفاری نیا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت اثربخشی تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) و درمان مبتنی بر هیجان بر انعطافپذیری روانشناختی و توانمندی شناختی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی شهر اصفهان (شامل کلینیک روانشناختی نیک اوین و موسسه خیریه حضرت ابوالفضل) در بهار 1403 بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت اثربخشی تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) و درمان مبتنی بر هیجان بر انعطافپذیری روانشناختی و توانمندی شناختی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی شهر اصفهان (شامل کلینیک روانشناختی نیک اوین و موسسه خیریه حضرت ابوالفضل) در بهار 1403 بود. بر این اساس، یک گروه از زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی به صورت گمارش تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) 15 نفری قرار گرفتند و بوسیله پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندر وال (2010) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1996) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس آمیخته بوسیله نرمافزار spss نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد درمان تصویرسازی ارتباطی و درمان مبتنی بر هیجان در افزایش انعطافپذیری روانشناختی و توانمندی شناختی اثربخشی معنادار داشته و تفاوت این اثربخشی بین این دو رویکرد درمانی معنادار نیست (05/0P<). یافتهها همچنین نشان داد اثرات درمانی در طول زمان ثبات داشته اند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت اثربخشی درمان تصویرسازی ارتباطی و درمان مبتنی بر هیجان بر انعطافپذیری روانشناختی و توانمندی شناختی در طول زمان ثبات دارد. نتایج نشان بدست آمده نشان داد که تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) و درمان مبتنی بر هیجان میتوانند به عنوان رویکردی موثر در بهبود زنان آسیبدیده خیانت مورد استفاده قرار گیرد و نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی آنها ایفا کند.
روانشناسی تربیتی
ریحانه براری لفمجانی؛ محمد اورکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از نمونه در دسترس استفاده شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد خودشکوفایی سلیمانی و همکاران (1396)، مهارت تفکر خلاق ویلچ و دوال (2002)، توانمندسازی اسپریتزر (1995) و مهارت حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) بود. دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی با استفاده از همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و ایموس نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله از برازش مناسب برخوردار است. همچنین تفکر خلاق، ادراک توانمندی و توان حل مسئله بر خودشکوفایی دانشجویان اثر مستقیم دارد و توان حل مسئله بر تفکر خلاق و ادراک توانمندی دانشجویان اثر مستقیم دارد. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میگردد: عوامل مؤثر بر خودشکوفایی دانشجویان مورد توجه قرار گرفته و در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ضمن پرورش تفکر خلاق و توانایی حل مسئله در آنان، بر ادراک توانمندی آنان افزوده تا افرادی توانمند برای آینده کشور تربیت شوند.
روانشناسی اجتماعی
عیسی جعفری؛ فرشته پورمحسنی کلوری؛ علی سلمانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایة اجتماعی و ویژگیهای تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) در پیشبینی رفتارهای خرابکارانه (تخریبگرایی اموال عمومی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایة اجتماعی و ویژگیهای تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) در پیشبینی رفتارهای خرابکارانه (تخریبگرایی اموال عمومی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از میان آنان 200 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمابة اجتماعی دلاویز (1384)، ویژگیهای تیرة شخصتی جوناسون و وبستر (2010) و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای خرابکارانه (وندالیسم) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سرمایة اجتماعی با رفتارهای خرابکارانه رابطه منفی و معنادار و بین ویژگی تیرة شخصیتی خودشیفتگی و ماکیاولیسم با رفتارهای خرابکارانه رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ترکیب خطی سرمایة اجتماعی و ویژگیهای تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) توانستند 20 درصد از واریانس رفتارهای خرابکارانه را در نوجوانان پیشبینی نمایند. با توجه به نقش سرمایة اجتماعی در کاهش رفتارهای خرابکارانه و نقش مستقیم و معنادار ویژگیهای تیرة شخصیتی در پیشبینی رفتارهای خرابکارانه نوجوانان، پیشنهاد میشود راهکارهای تقویت سرمایة اجتماعی نوجوانان ارائه شود و همچنین نوجوانانی که دارای ویژگیهای تیرة شخصیتی هستند و مستعد بروز رفتارهای خرابکارانه میباشند، مورد آموزش قرار گیرند.
روانشناسی اجتماعی
طاهر محبوبی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دورهی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، میباشد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دورهی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، میباشد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران تعداد 191 بهدست آمده است و پس از توزیع پرسشنامه تعداد 185 پرسشنامه تکمیل شده جمع-آوری گردید. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامههای ذهنآگاهی بائر و همکاران (2006)، مثبتاندیشی اینگرام و ویسنیکی(1998)، استرس شغلی فلیپ ال رایس (1992) و خودکارآمدی کارآفرینی دینابل و همکاران (1999) استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیات تحقیق، از روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و روشهای آمار استنباطی نظیر نرمال بودن جامعه و ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده گردیده که تمامی این محاسبات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. نتایج بهدستآمده از این تحقیق نشان میدهد که بین ذهنآگاهی و مثبت-اندیشی با استرسشغلی و خودکارآمدی کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد. که به تفکیک ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با خودکارآمدی کارآفرینی رابطه مثبت و با استرس شغلی رابطه منفی دارد. پس نتیجه میگیریم که ذهنآگاهی و مثبتاندیشی باعث افزایش خودکارآمدی کارآفرینی و کاهش استرس شغلی کارکنان میشود.
روانشناسی اجتماعی
فاطمه بیان فر؛ مریم بیگی هرچگانی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارائه ی مدل ساختاری نشاط ذهنی بر اساس ثبات علایق- پایداری تلاش ،منبع کنترل و ارزیابی شناختی، نقش میانجی حمایت اجتماعی دوستان در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد در سال تحصیلی 1404-1403 بودند ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارائه ی مدل ساختاری نشاط ذهنی بر اساس ثبات علایق- پایداری تلاش ،منبع کنترل و ارزیابی شناختی، نقش میانجی حمایت اجتماعی دوستان در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرکرد در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که از بین آنها 230 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش: شامل پرسشنامه نشاط ذهنی رایان و فردریک (1997)، پرسشنامه استقامت و پایداری - فرم کوتاه داک ورث و کویین (2009)، پرسشنامه منبع کنترل راتر (1966)، پرسشنامه ارزیابی شناختی پنتریچ و دیگروت (1990) و مقیاس حمایت اجتماعی دوستان پروسیدانو و هلر(1983) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار های Spss-26 و Amos-24 و با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد شاخص های برازش مدل پیشبینی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون حاکی از معناداری ضرایب مسیر مستقیم بین متغیرهای ثبات علایق و پایداری تلاش ،منبع کنترل، ارزیابی شناختی با نشاط ذهنی در مدل نهایی بود. ضریب مسیر مستقیم ثبات علایق -پایداری تلاش بر نشاط ذهنی (004/0P=، 168/0 =β)، ضریب مسیر مستقیم منبع کنترل بر نشاط ذهنی (001/0P<، 222/0 =β) و ضریب مسیر مستقیم ارزیابی شناختی بر نشاط ذهنی در دانش آموزان مثبت و معنادار بود (001/0P<، 357/0 =β).همچنین نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد نقش واسطه ای مثبت حمایت اجتماعی دوستان در رابطه ثبات علایق و پایداری تلاش ،منبع کنترل و ارزیابی شناختی با نشاط ذهنی در سطح 05/0P< معنادار شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان داد ثبات علایق و پایداری تلاش ،منبع کنترل، ارزیابی شناختی به واسطه حمایت اجتماعی دوستان به طور معناداری نشاط ذهنی را در دانش آموزان پیشبینی میکنند. مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (CFI=0.90, RMSEA=0.08)
روانشناسی تربیتی
سارا طراویان؛ فریبرز نیکدل؛ علی تقوایی نیا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای گرایش به انتقام در رابطه بین هویت اخلاقی و مهارگری تلاشگر با رفتارهای ضداجتماعی در نوجوانان شهر شیراز بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بود که از این جامعه، نمونهای به حجم 567 نفر به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای هویت اخلاقی (آکینو و رید، 2002)، مهارگری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای گرایش به انتقام در رابطه بین هویت اخلاقی و مهارگری تلاشگر با رفتارهای ضداجتماعی در نوجوانان شهر شیراز بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بود که از این جامعه، نمونهای به حجم 567 نفر به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای هویت اخلاقی (آکینو و رید، 2002)، مهارگری تلاشگر (الیس و رتبارت، 2001)، گرایش به انتقام (فلورس-کاماچو و همکاران، 2022) و رفتارهای ضداجتماعی (بارت و دونلان، 2009) در میان آنان توزیع گردید. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. نتایج نشان داد مسیرهای هویت اخلاقی به گرایش به انتقام، هویت اخلاقی به رفتارهای ضداجتماعی، گرایش به انتقام به رفتارهای ضداجتماعی معنیدار و مسیرهای مهارگری تلاشگر به گرایش به انتقام و مهارگری تلاشگر به رفتارهای ضداجتماعی غیرمعنیدار میباشد. همچنین دیگر یافتههای پژوهش نشان داد گرایش به انتقام در رابطه میان هویت اخلاقی و رفتارهای ضداجتماعی نقش واسطهای دارد اما گرایش به انتقام در رابطه میان مهارگری تلاشگر و رفتارهای ضداجتماعی نقش واسطهای ندارد. بنابراین برای کمک به دانشآموزان در جلوگیری از رفتارهای ضداجتماعی، توصیه میشود برنامههای آموزشی متمرکز بر تقویت هویت اخلاقی و کاهش گرایش به انتقام در نظر گرفته شود.
روانشناسی اجتماعی
مظفر غفاری؛ روشنک رضائی؛ احمد اسمعلی
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل علّی خودشیفتگی سایبری در فضای مجازی، بر اساس عزت نفس جسمانی، شایستگی اجتماعی و هویت اجتماعی کاربران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر مراغه در سال 1403، به تعداد 4500 نفر بود. از این جامعه، 381 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل علّی خودشیفتگی سایبری در فضای مجازی، بر اساس عزت نفس جسمانی، شایستگی اجتماعی و هویت اجتماعی کاربران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر مراغه در سال 1403، به تعداد 4500 نفر بود. از این جامعه، 381 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای خودشیفتگی سایبری (ONPI)، عزت نفس جسمانی (CPSES)، هویت اجتماعی (SIQ) و شایستگی اجتماعی (SCQ) بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، روش بوتاسترپ و آزمون سوبل، و با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 26 تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که عزت نفس جسمانی و هویت اجتماعی، از طریق نقش واسطهای شایستگی اجتماعی، تأثیر معناداری در تبیین مدل خودشیفتگی سایبری کاربران دارند .این متغیرها در مجموع 50 درصد از واریانس خودشیفتگی سایبری را تبیین کردند. اثر مستقیم هویت اجتماعی (33/0-)، شایستگی اجتماعی (26/0-) و عزت نفس جسمانی (43/0-) بر خودشیفتگی سایبری معنادار بود. همچنین، اثر غیرمستقیم عزت نفس جسمانی (01/2-=t-value ) و هویت اجتماعی (36/2-=t-value ) از طریق شایستگی اجتماعی نیز معنادار گزارش شد. با توجه به یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که عزت نفس جسمانی، هویت اجتماعی و شایستگی اجتماعی تأثیر قابلتوجهی بر خودشیفتگی سایبری کاربران دارند و لازم است این عوامل در زمینه آسیبشناسی خودشیفتگی سایبری و ارتقای کیفیت تعاملات اجتماعی آنلاین مورد توجه قرار گیرند