امیر عزیزی؛ فضل اله میر دریکوند؛ محمد علی سپهوندی
دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 135-146
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، 30 دانشآموز ابتدایی با تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال 96-95، به روش فراخوانی انتخاب شدند و با روش ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، 30 دانشآموز ابتدایی با تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال 96-95، به روش فراخوانی انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروهها آزمونهای عملکرد پیوسته، N-back و آزمون دیداری ـ حرکتی بندر گشتالت را بهعنوان پیشآزمون پسآزمون تکمیل کردند. توانبخشی شناختی با استفاده از نرمافزار ساند اسمارت طی 20 جلسه 30 الی 45 دقیقهای (3 بار در طول هفته به مدت هفت هفته) در گروه آزمایش اعمال شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرمافزار SPSS.20 تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای توجه پیوسته و ادراک دیداری ـ حرکتی تفاوت معنیداری وجود دارد، اما بین میانگین نمرات گروهها در متغیر حافظه فعال در مراحل ارزیابی تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: استفاده از توانبخشی شناختی در بهبود توجه پیوسته و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص توصیه میشود.