مقاله پژوهشی
روانشناسی بالینی
صابره بهشتی مشهدی؛ حسین زارع
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساده ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانههای وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیربالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونهای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساده ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانههای وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیربالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونهای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون و کلارک بخش اول، پرسشنامه ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی افکار مزاحم و پرسشنامه علائم وسواسی جبری OCI-R، مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده بر اساس همبستگی پیرسون و آزمون مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که افکار مزاحم هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم (از طریق ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی) با نشانههای وسواس فکری عملی ارتباط دارد. نتیجه گیری: مدل مفروض بعد از اصلاح نهایی، مبتنی بر تاثیر افکار مزاحم (درون زاد-واکنشی) بر نشانههای وسواس فکری با توجه به نقش میانجی گری متغیرهای ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیر بالینی ایرانی با دادههای تجربی برازش قابل قبولی دارد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی تربیتی
ریحانه براری لفمجانی؛ محمد اورکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از نمونه در دسترس استفاده شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد خودشکوفایی سلیمانی و همکاران (1396)، مهارت تفکر خلاق ویلچ و دوال (2002)، توانمندسازی اسپریتزر (1995) و مهارت حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) بود. دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی با استفاده از همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و ایموس نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله از برازش مناسب برخوردار است. همچنین تفکر خلاق، ادراک توانمندی و توان حل مسئله بر خودشکوفایی دانشجویان اثر مستقیم دارد و توان حل مسئله بر تفکر خلاق و ادراک توانمندی دانشجویان اثر مستقیم دارد. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میگردد: عوامل مؤثر بر خودشکوفایی دانشجویان مورد توجه قرار گرفته و در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ضمن پرورش تفکر خلاق و توانایی حل مسئله در آنان، بر ادراک توانمندی آنان افزوده تا افرادی توانمند برای آینده کشور تربیت شوند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
عیسی جعفری؛ فرشته پورمحسنی کلوری؛ علی سلمانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایة اجتماعی و ویژگیهای تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) در پیشبینی رفتارهای خرابکارانه (تخریبگرایی اموال عمومی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایة اجتماعی و ویژگیهای تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) در پیشبینی رفتارهای خرابکارانه (تخریبگرایی اموال عمومی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از میان آنان 200 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمابة اجتماعی دلاویز (1384)، ویژگیهای تیرة شخصتی جوناسون و وبستر (2010) و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای خرابکارانه (وندالیسم) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سرمایة اجتماعی با رفتارهای خرابکارانه رابطه منفی و معنادار و بین ویژگی تیرة شخصیتی خودشیفتگی و ماکیاولیسم با رفتارهای خرابکارانه رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ترکیب خطی سرمایة اجتماعی و ویژگیهای تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) توانستند 20 درصد از واریانس رفتارهای خرابکارانه را در نوجوانان پیشبینی نمایند. با توجه به نقش سرمایة اجتماعی در کاهش رفتارهای خرابکارانه و نقش مستقیم و معنادار ویژگیهای تیرة شخصیتی در پیشبینی رفتارهای خرابکارانه نوجوانان، پیشنهاد میشود راهکارهای تقویت سرمایة اجتماعی نوجوانان ارائه شود و همچنین نوجوانانی که دارای ویژگیهای تیرة شخصیتی هستند و مستعد بروز رفتارهای خرابکارانه میباشند، مورد آموزش قرار گیرند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
طاهر محبوبی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دورهی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، میباشد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دورهی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، میباشد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران تعداد 191 بهدست آمده است و پس از توزیع پرسشنامه تعداد 185 پرسشنامه تکمیل شده جمع-آوری گردید. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامههای ذهنآگاهی بائر و همکاران (2006)، مثبتاندیشی اینگرام و ویسنیکی(1998)، استرس شغلی فلیپ ال رایس (1992) و خودکارآمدی کارآفرینی دینابل و همکاران (1999) استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیات تحقیق، از روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و روشهای آمار استنباطی نظیر نرمال بودن جامعه و ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده گردیده که تمامی این محاسبات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. نتایج بهدستآمده از این تحقیق نشان میدهد که بین ذهنآگاهی و مثبت-اندیشی با استرسشغلی و خودکارآمدی کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد. که به تفکیک ذهنآگاهی و مثبتاندیشی با خودکارآمدی کارآفرینی رابطه مثبت و با استرس شغلی رابطه منفی دارد. پس نتیجه میگیریم که ذهنآگاهی و مثبتاندیشی باعث افزایش خودکارآمدی کارآفرینی و کاهش استرس شغلی کارکنان میشود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
مظفر غفاری؛ روشنک رضائی؛ احمد اسمعلی
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل علّی خودشیفتگی سایبری در فضای مجازی، بر اساس عزت نفس جسمانی، شایستگی اجتماعی و هویت اجتماعی کاربران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر مراغه در سال 1403، به تعداد 4500 نفر بود. از این جامعه، 381 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل علّی خودشیفتگی سایبری در فضای مجازی، بر اساس عزت نفس جسمانی، شایستگی اجتماعی و هویت اجتماعی کاربران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر مراغه در سال 1403، به تعداد 4500 نفر بود. از این جامعه، 381 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای خودشیفتگی سایبری (ONPI)، عزت نفس جسمانی (CPSES)، هویت اجتماعی (SIQ) و شایستگی اجتماعی (SCQ) بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، روش بوتاسترپ و آزمون سوبل، و با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 26 تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که عزت نفس جسمانی و هویت اجتماعی، از طریق نقش واسطهای شایستگی اجتماعی، تأثیر معناداری در تبیین مدل خودشیفتگی سایبری کاربران دارند .این متغیرها در مجموع 50 درصد از واریانس خودشیفتگی سایبری را تبیین کردند. اثر مستقیم هویت اجتماعی (33/0-)، شایستگی اجتماعی (26/0-) و عزت نفس جسمانی (43/0-) بر خودشیفتگی سایبری معنادار بود. همچنین، اثر غیرمستقیم عزت نفس جسمانی (01/2-=t-value ) و هویت اجتماعی (36/2-=t-value ) از طریق شایستگی اجتماعی نیز معنادار گزارش شد. با توجه به یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که عزت نفس جسمانی، هویت اجتماعی و شایستگی اجتماعی تأثیر قابلتوجهی بر خودشیفتگی سایبری کاربران دارند و لازم است این عوامل در زمینه آسیبشناسی خودشیفتگی سایبری و ارتقای کیفیت تعاملات اجتماعی آنلاین مورد توجه قرار گیرند