با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

مقدمه: مفهوم خود به‌عنوان یکی از مفاهیم مهم مورد توجه روانشناسان بوده. مفهوم خود احتمالی یکی از ابعاد دانش خود است که نقش مهمی در مورد تفکر و تصمیم‌گیری افراد راجع به آینده‌شان دارد. از این رو به نظر می­رسد با متغیرهایی هم چون کمال‌گرایی، شفقت به خود و مقابله پیش‌گستر در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمال‌گرایی، شفقت به خود و مقابله پیش‌گستر در بین دانشجویان با خودهای احتمالی مثبت و منفی اجرا شد. روش: نمونه پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به پرسشنامه‌های خودهای احتمالی، شفقت به خود، مقابله پیش‌گستر و کمال‌گرایی چندبعدی پاسخ دادند. از این تعداد با توجه به ملاک‌های ورود و خروج دو گروه 40 نفره دارای خودهای احتمالی مثبت و منفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین این دو گروه به لحاظ کمال‌گرایی در زیر مؤلفه کمال‌گرایی جامعه مدار و در متغیر شفقت به خود زیرمولفه­های مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود و فزون‌خواهی تفاوت معنادار وجود دارد. هم‌چنین بین دو گروه به لحاظ مقابله پیش‌گستر نیز تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیرهای شفقت به خود، کمال‌گرایی و مقابله پیش‌گستر نقش مهمی در خودهای احتمالی افراد دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Comparison of Perfectionism, Self-Compassion and Proactive Coping in Student with Positive and Negative Possible Selves

نویسندگان [English]

  • mahsa babamohammadi 1
  • Parviz Sabahi 2
  • mahmmod najafi 3

1 MA. In General Psychology, Semnan University, Semnan, Iran

2 Assistant professor of psychology, Semnan University, Semnan, Iran

3 Associate professor of psychology, Semnan University, Semnan, Iran

چکیده [English]

Objective: The concept self has been considered by psychologists as one of the important concepts. The concept of possible self is one of the dimensions of our knowledge, which plays an important role in people's thinking and decision about their future. Hence, it seems to be related to variables such as perfectionism, self-compassion, and proactive coping. The purpose of this study was to compare perfectionism, self-compassion, and proactive coping among students with positive and negative possible selves. Method: The research sample consisted of 300 students of Shahrood industrial University who were selected by convenience sampling method and answered to perfectionism, self-compassion, proactive coping and possible selves questionnaire. Of these, according to the criteria for entry and exit, two groups of 40 people with positive and negative possible selves were selected. Data were analyzed by using multivariable analysis of variance. Results: The results showed that between groups, in terms of perfectionism, subscale of community-oriented perfectionism, and in the variable of self-compassion, there is a meaningful difference in self-kindness, self-judgment and over-identification subscales. There was also a significant difference between the two groups in terms of proactive coping. Conclusion: Overall, the results of this study showed that self-compassion, perfectionism, and proactive coping have an important role in people's possible selves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Possible Selves
  • Perfectionism
  • Proactive Coping
  • Self-Compassion
- بابا محمدی، م. (1395). مقایسه کمال‌گرایی، مقابله پیش‌گستر و شفقت به خود در دانشجویان با خودهای احتمالی مثبت و منفی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان: چاپ‌نشده.
- بدری گرگری. ر؛ کاظمی، ف؛ عبداللهی، ف. (1394). «رابطه کمال‌گرایی، وسواس بی‌اختیاری اعمال و ویژگی‌های شخصیتی با تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان». مطالعات روان‌شناختی، 11(2)؛ ص 26-46.
- سعیدی، ض؛ قربانی، ن؛ سرافراز، م؛ شریفیان، م. (1392). «اثر القای شفقت به خود و حرمت خود بر میزان تجربه شرم و گناه». روانشناسی معاصر، 8(1)؛ ص 91-102. - علیزاده صحرایی، م؛ خسروی، ز؛ بشارت، م. (1389). «رابطه باورهای غیرمنطقی با کمال‌گرایی مثبت و منفی در دانش آموزان شهرستان نوشهر». مطالعات روان‌شناختی، 6(1)؛ ص 9-41.
- Barone, D.F., Maddux, J.E. & Snyder, C.R. (1997). Social cognitive psychology: History and current domains. NY: Plenum Press.
- Baumeister, R.F., Bratslavsky, E., Finkenhauer, C. & Vohs, K.D. (2001). “Bad is stronger than good”. Review of General Psychology”, 5, 323-370.
- Baumeister, R.F., Heatherton, T.F. & Tice, D.M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego: Academic Press.
- Dalley, S.E., Toffanin, P. & Pullet, T.V. (2012). “Dietary restraint in college women: Fear of an imperfect fat self is stronger than hope of a perfect thin self”. Body Image, 9, 441–447.
- Erikson, M.G. (2007). “The meaning of the future: toward a more specific definition of possible selves”. Review of General Psychology, 348.11-54.
- Flett, G.I., Hewitt, P.L., Blanksteion, K.R. & O’Brien, S. (1991). “Perfectionism and learned resource fullness in depression and self-esteem”. Personality and individual differences, 12, 61-68.
- Folkman, S. (2010). “Stress, coping, and hope”. Psycho- oncology, 9(19), 901–908.
- Frost, R.O., Lahart, C.M. & Rosenblate, R. (1990). “The development of perfectionism: A study daughters and their parents”. Cognitive therapy and research, 15, 469-489.
- Gerber, Z., Tolmacz, R. & Doron, Y. (2015). “Self-compassion and forms of concern for others”. Personality and Individual Differences, 86, 394-400.
- Green-glass, E. (2002). Proactive coping. In E. Fry den berg (Ed.). Beyond coping: Meeting goals, vision, and challenges (Chapter 3, pp. 37-62). London: Oxford University Press.
- Hill, R.P., Martin, K.D. & Chaplin, L.N. (2012). “A tale of two marketplaces: Consumption restriction, social comparison, and life satisfaction”. Marketing Letters, 23(3), 731-744.
- Hoyle, R.H. & Sherrill, M.R. (2006). “Future orientation in the self-system: Possible selves, self-regulation, and behavior”. Journal of Personality, 74, 1673–1696.
- Idan, O. & Margalit, M. (2013). “Hope Theory in Education Systems”. Peres Academic Center: Rehovot.
- Karanika, K. & Hogg, M.K. (In press). “Being kind to ourselves: Self-compassion, coping, and consumption”.
- Markus, H. & Nurius, P. (1984). “Possible selve"s”. American Psychology. 954: 41-69.
- Markus, H. (1977). “Self-schemata and processing information about the self”. Journal of Personality and Social Psychology, 35, 63-78. - Markus, H. (1982). “Self-knowledge: An expanded view”. Journal of Personality, 51(3), 543-565.
- Markus, H., Cross, S.E. & Wurf, E. (1990). The role of the self-system in competence. In R. J. Sternberg & J. Kolligian, Jr. (Eds.), Competence considered (pp. 205-226). New Haven, CT: Yale University Press.
- Murru. E.C. & Martin Ginis. K.A. (2010). “Imagining the Possibilities: The Effects of a Possible Selves Intervention on Self-Regulatory Efficacy and Exercise Behavior”. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 537-554.
- Neff, K.D. (2003a). “The development and validation of a scale to measure Self compassion”. Self and Identity, 2, 223-250.
- Neff, K.D. (2008). “Self-Compassion and Other-Focused Responding”. Paper presented at the 8th Annual Convention of the Society for Personality and Social Psychology, Albuquerque, New Mexico.
- Neff, K.D. (2011). “Self-compassion, Self-esteemand well-being”. Social and personality psychology compass, 5, 1-12.
- Neff, K.D., Hsieh, Y.P. & Dejitterat, K. (2005). “Self-compassion, Achievement Goals, and Coping with Academic Failure”. Self and Identity, 4, 263 – 287.
- Nurius, P.S. (2000). Coping Handbook of Social Work Direct Practice. Thousand Oaks. - Ouwehand, G., deRidder, T.D. & Bensing, J.M. (2007). “A review of successful aging models: Proposing proactive coping as an important additional strategy”. Clinical Psychology Review, 27, 873-844.
- Oyserman, D. & James. L. (2009). Possible selves: from content to process. In Markman KD, Klein WM, Suhr JA, editors. Handbook of imagination and mental simulation. New York, NY: Psychology Press: 94-373.
- Penland, E.A., Masten, W. G., Zelhart, G., Fournet, G.P. & Callahan, T.A. (1999). “Possible selves, depression and coping skills in university Students”. Personality and Individual Differences, 29, 963-969.
- Schwarzer, R. & Taubert, S. (2002). Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping. In E. Frydenberg (Ed.), beyond coping: Meeting goals, visions and challenges (pp.19-35). London: Oxford University Press.
- Slade, P.D. & Owens, R.G. (2008). “So perfect it’s positively harmful: Reflections on the adaptiveness and maladaptiveness of positive and negative perfectionism”. Behavior Modification, 32, 928-937.
- Stoeber, J. & Otto, K. (2006). “Adaptive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence and challenges”. Personality and Social Psychology Review, 10, 295-319.
- Tse, S., Yuen, T. & Suto, M. (2014). “Expected Possible Selves and Coping Skills among Young and Middle-aged Adults with Bipolar Disorder”. East Asian Arch Psychiatry, 11, 24-34.
- Van Dellen, M.R. & Hoyle, R.H. (2008). “Possible selves as behavioral standards in self-regulation”. Self and Identity, 7, 295-304.
- Verešová, M. & Malá. D. (2012). “Stress, Proactive Coping and Self- Efficacy of Teachers”. Procardia - Social and Behavioral Sciences, 55, 294-300.