با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
مدل یابی معادلات ساختاری اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر حل مسئله اجتماعی با میانجیگری توازن خود

فاطمه سادات سپیده دم؛ حسین زارع؛ سارا پاشنگ؛ خدیجه ابوالمعالی؛ مرجان حسین زاده تقوایی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/sc.2019.45760.2355

چکیده
  چکیده مقدمه: این پژوهش به تبیین اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر الگوی حل مسئله اجتماعی بر اساس نقش میانجیگر توازن خود با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) می پردازد.روش:در این پژوهش 308 شرکت کننده(188زن و 114مرد) حضور داشتند که به شیوه نمونه گیری دردسترس از بین کارکنان عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد آزمون قرار گرفتند.جهت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی نسخة فارسی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی در دانشجویان

علی خدائی؛ امید شکری

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/sc.2019.40784.2209

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی (CMDS) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، از جامعة دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 364 دانشجو (192 پسر و 172 دختر) با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافت‌کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و افراد عادی

احمد علی پور؛ فرشته حسنی؛ رضا دوستی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 39-50

https://doi.org/10.30473/sc.2019.41316.2229

چکیده
  مقدمه: بررسی ضعف‌های شناختی زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و همچنین نحوه بازشناسی هیجانات مختلف چهره با کنترل دست برتری توسط آنان می‌تواند گامی موثر در درمان و بهبود بازشناسی هیجانات توسط آنان باشد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر آشفتگی روان‏شناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور

طاهر محبوبی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 51-64

https://doi.org/10.30473/sc.2019.36723.2105

چکیده
  روش‍: بدین منظور 32 نفر با استفاده از روش نمونه‏گیری مبتنی بر هدف از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاورۀ دانشگاه با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده انتخاب و به‏عنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق دراین مطالعه از نوع نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون همراه با گروه گواه بود. از مصاحبة بالینی  و مقیاس افسردگی، اضطراب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهره‌ای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن

عباس ابوالقاسمی؛ مینا طاهری فرد

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 65-82

https://doi.org/10.30473/sc.2019.39725.2186

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهره­ای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن بود.روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه­­ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بستری و سرپایی مراجعه­کننده به مراکز بالینی و بیمارستان­های فجر و رازی شهر تبریز در سال 1395  بود. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله

الهام رضایی فر؛ مژگان سپاه منصور؛ رویا کوچک انتظار؛ شیرین کوشکی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 83-106

https://doi.org/10.30473/sc.2019.41673.2252

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله در زنان متأهل انجام شد. روش: بدین منظور با استفاده از روش لوهلین (2004) تعداد 500 زن متأهل به روش نمونه گیری در دسترس از شهر تهران انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس استرس ادراک شدۀ (کوهن، کامارک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی در سه نمونۀ ایرانی

پگاه نجات؛ جواد حاتمی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 107-124

https://doi.org/10.30473/sc.2019.40617.2204

چکیده
  مقدمه: قضاوت اخلاقی از موضوعات مورد مطالعه در شناخت اجتماعی محسوب می­شود.نظریۀ بنیادهای اخلاقی نظریه­ ای اخیر در روان­شناسی اخلاق است که رویکردی میان­ فرهنگی و شهودگرایانه به باورهای اخلاقی مردم جهان دارد. مطالعۀ حاضر به بررسی ویژگی­های روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مرتبط با این نظریه و مقایسۀ یافته­ ها با گزارش­های موجود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه بین ابعاد چشم‌انداز زمان و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای تفکر ارجاعی

عزت اله قدم پور؛ مهدی برزگر بفرویی؛ لیلا حیدریانی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 125-140

https://doi.org/10.30473/sc.2019.40545.2200

چکیده
   مقدمه: فرسودگی تحصیلی یکی از مهم­ترین مشکلات گریبان­گیر سیستم آموزشی در همه مقاطع تحصیلی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ­ای تفکر ارجاعی در رابطه بین ابعاد چشم­انداز زمان و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پسر پیش ­دانشگاهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر بخشی تعاملی آموزش راهبردهای خودگردان-فراشناختی و خود پنداره تحصیلی بر مولفه های تاب آوری و هیجانات مثبت تحصیلی

عبداله رشیدزاده؛ رحیم بدری؛ اسکندر فتحی آذر؛ تورج هاشمی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 141-164

https://doi.org/10.30473/sc.2019.39956.2191

چکیده
  هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان-فراشناختی وخودپنداره تحصیلی برمولفه‌های  تاب‌آوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی مثبت دانش آموزان انجام گرفت. روش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بودند. نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسولیت پذیری و امیدواری دانشجویان دختر

فاطمه یدالهی صابر؛ محمداسماعیل ابراهیمی؛ نرگس زمانی؛ علی صاحبی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 165-174

https://doi.org/10.30473/sc.2019.32877.2019

چکیده
  مقدمه: این پژوهش با هدف، بررسی تعیین تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان مسئولیت‌پذیری و سطح امیدواری در دانشجویان دختر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه که در سال  1396ـ 1395در دانشگاهآزاد اسلامی‌واحد همدانمشغول ...  بیشتر