با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی شناختی
تاثیر القای تجارب هیجانی بر عملکرد حافظه کاری بر اساس باورهای فراشناختی افراد

محمد صادق عطایی؛ محمدحسین عبداللهی؛ جعفر حسنی؛ ولی اله رمضانی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403، ، صفحه 101-110

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73619.3047

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی تاثیر القای تجارب هیجانی بر عملکرد حافظه کاری با توجه به باورهای فراشناختی مثبت و منفی دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه خوارزمی بودند. 80 آزمودنی به روش غربالگری با پرسشنامه استاندارد فراشناخت ولز (1997) در 4 گروه باورهای ...  بیشتر

عملکرد در قضاوت اخلاقی شخصی و غیر‌شخصی بر اساس ابعاد تجارب هیجانی زیرآستانه‌ای مثبت و منفی

جعفر حسنی؛ سهراب امیری

دوره 4، شماره 2 ، بهمن 1394، ، صفحه 48-61

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تجارب هیجانی زیر آستانه‌ای در قضاوت اخلاقی شخصی و غیرشخصی بود. روش: 35 نفر (20 نفر مؤنث و 15 نفر مذکر) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی با استفاده از نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و به‌صورت انفرادی در معرض القاء تجارب هیجانی خنثی، مثبت و منفی زیر آستانه‌ای قرار گرفتند. پس از هر مرحله القاء هیجان، آزمودنی­ها ...  بیشتر

تاثیرآموزش راهبردهای نظم جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری

طیبه شاهمرادی فر؛ محمدحسین عبداللهی عبداللهی؛ جعفر حسنی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 7-30

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظم‌جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین ...  بیشتر