با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی اجتماعی
خصوصیات روان سنجی مقیاس صمیمیت و فریبکاری آنلاین

اسماعیل صدری؛ بهمن زردی؛ سعید خاکدال

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70075.2945

چکیده
  چکیده:هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس صمیمیت و فریبکاری آنلاین در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌داد. نمونه پژوهش متشکل از 331 نفر (41 پسر و 290 نفر دختر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس صمیمیت ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تاثیر ایجاد اعتبار به روش برچسب زنی بر میزان همنوایی حافظه دیداری

سهیلا سهرابی؛ جواد صالحی؛ طاهره الهی

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69254.2918

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ایجاد اعتباربرای شریک به روش برچسب زنی بر میزان همنواییحافظه دیداری بود. در این پژوهش میزان همنواییحافظه بازشناسی 64 شرکت کننده بر اساس طرح«پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل» بررسی شد.ابتدا در مرحله ی پیش آزمون سطح واقعی عملکردانفرادی حافظه بازشناسی دیداری شرکت کنندگان بااستفاده از سیستم بینالمللی ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
اثر طرد اجتماعی بر عزت نفس آشکار و ضمنی حالتی و نقش تعدیلگری عزت نفس صفتی

مونا فرخنده فال؛ پگاه نجات

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1401، ، صفحه 131-145

https://doi.org/10.30473/sc.2023.66488.2835

چکیده
  مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثر طرد اجتماعی بر عزت نفس آشکار و ضمنی حالتی، و نقش تعدیلگری عزت نفس آشکار و ضمنی صفتی در این رابطه انجام شد. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با یک عامل برون آزمودنی دوسطحی (پذیرش/ طرد) بود. شرکت‌کنندگان 110 نفر (80% زن) با میانگین سن 4/27 سال بودند که به طور داوطلبانه و آنلاین در پاییز 1400 در مطالعه شرکت نمودند. شرکت‌کنندگان ...  بیشتر