رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفه­های سهل­انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی  با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­های سهل­انگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین سهل­انگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنی­داری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهل­انگاری همبستگی منفی و معنی­داری وجود دارد. سهل­انگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بی­تفاوتی به عنوان یکی از مؤلفه­های سهل­انگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهل­انگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی  همبستگی مثبت و معنی­داری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد.       نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت که سهل­انگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که  هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Social Procrastination and Social Identity and Students’ Academic Performance

نویسندگان [English]

  • Majid Saffarinia
  • ali reza agayousefi
  • ali mostafaie
Associate Professor in Psychology, Payame Noor University
چکیده [English]

Introduction :This study aimed at investigating the relationship between social procrastination, social identity, and students’ academic performance. Method: The design was correlational and the sample consisted of 200 students of Payam Noor University, Bukan center. Sampling was based on available sampling and three questionnaires including Social Procrastination, Social Identity, and Academic Achievement were employed to collect the data. Pearson correlation and multiple regression analyses were used to analyze the data. Results: The results showed a significant negative correlation between Social Identity and Social Procrastination.  Both the individual and collective identities showed a significant negative correlation with Social Procrastination. Indifference, as one of the components of Social Procrastination, had a significant negative correlation with academic performance, but there was no significant relationship between attention to self, as another aspect of Social Procrastination, and academic achievement. Furthermore, Social Identity had a significant positive correlation with academic performance. Among the other aspects, the individual and collective identity had a significant positive correlation with academic performance. Conclusions: According to the results, it can be claimed that Social Procrastination has a negative relationship with academic performance and social identity, while social identity has a significant positive correlation with academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Procrastination
  • Social Identity
  • Academic Performance
  • students
ـ استورا،اچ. ب. (1386). تنیدگی یا استرس. ترجمه پریرخ دادستان. تهران: انتشارات رشد.

ـ زائریان، س. (1386). اثر بخشی آموزش  مهارت­های مدیریت زمان بر کاهش سهل­انگاری کارکنان آموزش و پرورش. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

ـ صفاری­نیا، م. (1389). ساخت و اعتبار یابی آزمون سهل­انگاری اجتماعی در مردان شهر تهران. طرح پژوهشی دانشگاه پیام­نور تهران.

ـ صفاری­نیا، م. روشن، م. (1390). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه هویت اجتماعی، مقاله پژوهشی، زیرچاپ.

ـ گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشرمرکز.

ـ گیدنز، آ.(1378). جامعه و هویت شخصی در عصرجدید. ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نشرنی.

-Albanese, R. & Van Fleet, D.D. (1985). “Rational behavior in groups: The freeriding tendency”. Acandemy of Management Review, 10 ,244-255.

- Aitken, M. (1982). A Personality  profile  of  the  college  student procrastinator. Unpublished Doctorra Dissertation. University of Pittsburgh.

-Baumeister, R.F. & Bushman, B.J. (2008) social psychology. U.S.A: Thomson Publisher.

-Berzonsky, M.D. (2003). “Identity  style  and well-being: Does  commitment  matter? Identity: An  International”. Journal  of  Theory  and research, 3(2), 131-142.

-Duff, A.; Boyle, E.; Dunleauy, K. & Ferguson, H. (2004). “The relationship between Personality , approach  to learning  and academic  performance”. Personality and Individual Differences, 36, 1907-1920

-Dewitte, S. & Schouwenburg, H.C. (2002) “Procrastinahion, temptation and incentives: The straggle between the present and the fature in procrastinators and the punctual”. European Juropean of personality, 16, 469-489.

-Erikson, E.H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: W.W. Norton.

-Farran, b. (2004). Predictors of academic procrastination in collage students. MSc. Thesis, department of psychologe, foerdham University.

- Ferrari, j.R.; Doroszko, E. & joseph, N. (2005). “Exploring plocrastination in corporate setting: Sex, status, and setting for arousal and avoidance types”.individual Differences Research, 3, 140-149.

-Ferrari, J.R.; O’Callaghan, J. & New begin, I. (2005). “Prevalence of procrastination in  the United  States, United Kingdom, And Australia: Arousal and avoidance  delays  among  adults”. North  American  Journal  of  Psychology, 7, 1-6

-Hoker, A. (2008). evaluation  of  cognitive -behavioral  intervention  for procrastination.

-Ingham, A.G.; levinger, G.; Graves, j. & peckham, V. (1974). “The ringalmann effect: studies of group size and group perfprmance”. Journal Of persponalitey and social psychology, 10, 371-384.

 -jones, G.R. (1984). “Taskvisidility, free-riding and shiriking: explaining The effect of structure and technology on employee dehavior”. Academy of Management Review, 9, 684-695.

-Karau, S.J. & Williams, K.D. (1997). “Social loafing: A meta-analytic Review and theoretical integration”. journal of personality and social psychology, 65, 681-706.

-Klassen, R. (2009). Academic  procrastination  and  motivation of adolescents  in  turkey education psychology.

-Kidwell, R.E. & Bennett, N. (1993). “Employee propensity to withhold effort: A conceptual model to intersect three avenues of research”. Academy of Management Review, 18, 429-456.

-Latane , B.; Williams, K. & Harkins, S. (1979). “Many hands make light the work: the causes and consequences of social loafing”. Journal of Personality  and social Psychology, 37, 822-832.

-Liden, R.C.; Wayne, S.J.;Jaworski, R.A. & Bennett, N. (2004). “Social loafing: A field investigation”. Journal of Management, 30, 285-304.

-Lin, P.H. (2008). A research  on social Ioafing and students cultural orientations in ESL/EFL classroom. MSc. Thesis, Ming Chuan  University.

-Lay, C.H. (1994). “Trait  procrastination  and  affective experiences: Describing  past  study  behavior  and  its  relation  to agitation  and  dejection”. Motivation  & Emotion , 18(3), 269-284.

-Jenking, R. (2000). “Categorization identity, social processes and epistemology”. Current Sociology, 48, 7-25.

-Jenkines, R. (2008). Social identity. London: Rutledge.

 -Moon, S. (2000). “Exploring the dynamic nature if procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination”. Personality and Individual Differnces, 38, 297-309.

-Moon, S. & Illingworth, A. (2005). “Exploring  the dynamic  nature  of procrastination: A Iatent  growth  curve  analysis  of academic  procrastination”. Personality and Individual  Differnces, 38, 297-309.

-Myers,D.G. (2009). Social psychology. McGraw-Hill Book Company.

-Rogers, D.G. (2008). Social psychology: Experimental and critical approaches. McGraw-Hill Book Company

-Stroebe, w. & Frey, B.S. (1982). “Self-interest and collective action: The economics and psychology of public goods”. British Journal of Social  Psycholog, 21, 121-137.

- Sunitha, T.P. & Muhammedunni, A.M. (2013). “Relationship  between  Academic  Procrastination  and Mathematics  Anxiety  among  Secondary  School  Students”. International  Journal  of  Education  and  Psychological  Research (IJEPR) ISSN: 2279-0179  Volume  2, Issue 2 , PP: 101-105.

-Swann, W.B. (1997). “The trouble with change: Self-verification and allegiance to the self”. Psychological Science. 8, 177-180.

-Scher, S. & Osterman, N. (2002). “Procrastination , conscientiousness, anxiety, and  goals:  Exploring the measurement  and correlates  of  procrastination  among  school-aged children”. Psychology in the Schools. 39, 485-398.

-Triandis, H.C. (1989). “Self and social behavior in differing cultural contexts”. Psychological Review, 96, 269-289.

 -William, K.D. & Karau, S.J. (1991). “Social loafing and social compensation.The effects of expectations of co-worker performance”. Journal of personality and Social Psychology, 61, 570-581.

-Zimberoff, D. &  Hartman, D. (2001). “Four  primary  Existential  Themes  In  Heart-Centerd  Therapies.” Journal  of  Heart- Centerd  Therapies,  Vol. 4, No. 2, P. 15.

 -Zhang, L.F. (2003). “Does the big five predict learning  approaches?”. Personality and Individual  Differences, 34, 1431-1446.