ـ ادیب سرکشی، ن.؛ پورمحمدرضا تجریشی، م. و عبدالهزاده رافی، م. (1389). «تأثیر آموزش نظریه ذهن بر بهبود رفتار انطباقی دانشآموزان کمتوان ذهنی». طرح پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
ـ ادیب سرکشی، ن.؛ نسائیان، ع.؛ اسدی گندمانی، ر. و کریملو، م. (1392). «تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7ـ12 سال از دیدگاه مادران». فصلنامه افراد استثنایی، سال سوم، شماره11.
ـ انصارینژاد، س.؛ موللی، گ. و ادیب سرشکی، ن. (1390). «اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر». پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1 (2)، 120ـ105.
ـ حیدری، ط.؛ شاهمیوه اصفهانی، آ. و فرامرزی، س. (1390). «مقایسه ابعاد نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی 5 تا10 سال شهر اصفهان». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال دوازدهم، شماره3.
ـ خانجانی، ز. و هداوندخانی، ف. (1388). «نظریه ذهن: تحول و رویکردها». فصلنامه علمیـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال چهارم، شماره 16.
ـ درویشی، ن.؛ علیلو، م.؛ بخشی پور، ع.؛ فرنام، ع.ر. و بهرامخانی، م. (1392). «مقایسه نظریه ذهن در مبتلایان به اختلال وسواسی ـ اجباری و افراد بهنجار». فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال15، شماره1.
ـ شکفته، س.؛ رفیعینیا، پ. و صباحی، پ. (1393). «مقایسه نظریه ذهن و بازشناسی هیجان چهرهای در افراد روان پریشگرا، روان رنجورگرا و عادی». فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال16، شماره1.
ـ عبدالهزاده رافی، م. (1389). «رابطه نظریه ذهن با عوامل فردی و خانوادگی در دانشآموزان عقب مانده ذهنی 8 تا 14 سال». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
ـ قمرانی، ا.؛ البرزی، ش. و خیر، م. (1385). «بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن در گروهی از دانشآموزان عقبمانده ذهنی عادی شهر شیراز». مجله روانشناسی، سال10، شماره2، صص181-199.
ـ کاکاجویباری، ع.ا.؛ شقاقی، ف. و برادران، م. (1391). «تحول شناخت اجتماعی بر اساس نظریه ذهن در کودکان». دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی. سال اول، شماره 2.
ـ کایوند، ف.؛ شفیعآبادی، ع.ا. و سودانی، م. (1388). «اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اهواز». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). شماره 42.
ـ مختاری، ی. (1389). «اثر بخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارتهای اجتماعی کودکان آسپرگر. پایاننامه کارشناسی ارشد». دانشگاه علامه طباطبایی (منتشر نشده).
ـ مشهدی، ع. (1385). «نظریه ذهن رویکردی جدید به روانشناسی تحولی». تازههای علوم شناختی، سال 5، شماره3.
ـ ورنون، آ. (1388). «آموزش مهارتهای فکری، احساسی و رفتاری برای دوره دبستان». ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: نشر ویرایش. صص 87ـ106.
- Barragan, M.; Laurens, K.R.; Navarro, J.B. and Obiols, J.E. (2011). “Theory of Mind', psychotic-like experiences and psychometric schizo typy in adolescents from the general population”. Psychiatry Ressarch; 18, P: 225-31.
- Bjorklund, D.F. (2000). Childrens thinking developmental function and individual differences (3th ed). Belmont, CA: Wadsworth.
- Bloom, M. (2003). “Theory of mind and emotion”. Perspective in Psychology; 20(1), P: 1 -8.
- Bosacki, S.L. (2005). “Theory of mind and self-concept in preadolescents, link with gender and language”. Journal of Education Psychology, 92(4), P: 709-717.
- Bright-Paul, A.; Jarrold, C. and Wright, D.B. (2008). “Theory of mind development influences suggestibility and source monitoring”. Developmental Psychology; 44, P: 1055-60.
- Carpenter, M.; Pennington, B.F. and Rogers, S.J. (2010). “Understanding of others intention in children with autism”. British Journal of Autism and of the Developmental, 21, P: 387-395.
- Cebula, K.R. and Wishart, J.G. (2008). Social Cognition in Children with Down syndrome. In M.C.Laraine (Ed.), International Review of Research in Mental Retardation. Academic Press, 35, P: 43-86.
- Cole, K. and Mitchell, P. (2008). “Sibling in the developmental executive control and theory of mind”. British Journal of Developmental Psychology, 18, P: 279-295.
- Feng, H.; Yulo, Y.; Tsai, S.H. and Cartldge, G. (2008). “The effects of theory of mind and social skill taining on the social competence of sixth-grade student with autism”. Journal of positive behavior interventions, 10(4), 228-242.
- Fombonne, E. (2003). “Epidemiological surveys of autism and other pervasive developmental disorders: an update”. Journal of autism anddevelopmental disorders. 33(4) PP: 365-82.
- Grisham, J.R.; Henry, J.D.; Williams, A.D. and Bailey, Ph.E. (2010). “Socimotional deficit associated with obsesseive-compulcive symptomatology ”. Psychiatry Research, 175, P: 256-259.
- Hughes, C. (2011). Social understanding and social lives: From toddlerhood through to the transition to school. London: Psychology Press.
- Lecce, S. and Hughes, C. (2010). “The Italian job"? Comparing theory of mind performance in Brirish and Italian children”. British Journal of Developmental Psychology; 28, P: 747-766.
- Lecce, S.; Bianco, F.; Devine, R.T. and Hughes, C. (2014). “Promoting theory of mind during middle childhood: A traning program”. Journal of Experimental Child Psychology; 126, P: 52-67.
- Lecce, S. and Hughes, C. (2014). Reading minds and stories: Theory of mind predicts reading in middle childhood, in preparation.
- Lillard, A.S. (2005). “Pretend play skills and Childs theory of mind”. Child Development, 64, P: 371-384.
- Naderi, S.; Dadkhah, A.; Borjali, A. and Panahi, L. (2014). “Dohsa training and Theory of Mind in High Functioning Autistic Children”. Journal of Iranian Rehabilitation, 12(20), P: 34-38. (persian)
- Ornaghi, V.; Brockmeier, J. and Grazzani, I. (2014). “Enhancing social cognition by training children in emotion understanding: A primary school study”. Journal of Experimental Child Psychology, P: 119: 26-39.
- Popar, D.; Mitchel, D. and Ackroyd, K. (2008). “Do children and with autism find it difficult to offer alternative ambiguous figures?”. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, P: 195-203.
- Resches, M. and Perez-Pereira, M. (2007). “Referentaial communication abilities and theoty of mind development in preschool children”. Journal of Child Language; 34 (1), P: 21.
- Ryan, N.P.; Anderson, V.; Godfrey,C.; Eren, S.; Rosema, S.; Taylor, C. and Catroppa, C. (2013). “Social communication mediates the relationship between emotion perception and externalizing behaviors in young adult survivors of pediatric traumatic brain injury (TBI)”. International Journal of Developmental Neuroscience; 31; PP: 811-819.
- Sperling, R.A.; Walls, H. and Hill, A. (2009). “Early relationships among self-regulatory constructs: Theory of mind and preschool children problem solving”. Journal of child study, 30(4), P: 233-252.
- Wellman, H. (2006). “Meta-analysis of mind development: The truth about false-belief”. Child Development, 72, P: 655-684.
- Wimmer, H. and Perner, J. (1983). “Beliefs about belifs: Representation and constraining functuion of wrong beliefs in young childrens understanding of deception”. Cognition; 13, P: 103-28.
- Ziv, M.; Smadja, M.L. and Aram, D. (2013). “Mothers mental-state discourse with preschoolers during storybook reading and wordless storybook telling”. Early Childhood Research Quarterly; 28, P: 177-186.