مقایسه شناخت اجتماعی کودکان دختر خانواده‌های تک‌فرزند و چند فرزند 5 و 7 ساله شهر اصفهان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی دانشگاه آزاد خوراسگان

2 دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه لرستان

3 کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد کرمانشاه

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه شناخت اجتماعی در بین کودکان دختر خانواده­های تک‌فرزند و چند فرزند شهر اصفهان که در دامنه­ سنی 7-5 سال قرار داشتند، صورت گرفت. روش: این پژوهش کاربردی از نوع علی ـ مقایسه­ای بود. جامعه­ آماری پژوهش کلیه کودکان دختر 7-5 ساله­ شهر اصفهان در سال 1393 بود. بدین منظور 80 کودک دختر (40 نفر از خانواده ­های تک‌فرزند و 40 نفر از خانواده ­های چند فرزند) با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوش ه­ای انتخاب شدند و با استفاده از تکالیف شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد شناخت اجتماعی در کودکان خانواده ­های چند فرزند بیشتر از خانواده ­های تک‌ فرزند بود (01/ 0P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Social Cognition of 5 to 7 Years Old Girls' of Families with one Child vs. Families with more than one Child in Isfahan City

نویسندگان [English]

  • Zahra Karimyan 1
  • Afsane Sahbazi Rad 2
  • Maral Hagigh Kermanshahi 3
1 MS.C. in Psychology, Azad University of Khorasegan
2 Ph.d student in Psychology, Lorestan University
3 MS.C. in Psychology, Azad University of Kermanshah
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was comparing the social cognition of 5-7 years old girls of families with one child versus families with more than one child in Isfahan city. Method: The study was causal-comparative type and the statistical population included all the 5-7 years old girls in Isfahan city in 2014. For the purpose of the study, 80 girls (40 from families with one child and 40 from families with more than one child) were selected by using random cluster sampling method and were examined using the Scale of Social Cognitive Tasks. To analyze the data, SPSS statistics software was used. In addition to descriptive statistics, inferential statistics such as independent T-test and ANOVA were used. Results: The results indicated that social cognition in children from families with more than one child was more than families with one child (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • social cognition
  • Family with One Child
  • Family with More Than One Child
  • Sequence of Birth
ـ اسعدی، س (1384). «بررسی رابطه تحولی شناخت اجتماعی با درک مفهوم دروغ در کودکان مقطع مهدکودک و پیش‌دبستانی و دوم ابتدایی در شهر اصفهان». پایان­نامه کارشناسی ارشد، روان­شناسی عمومی‌(چاپ نشده): دانشگاه اصفهان.

 ـ امین یزدی، ا (1383). «شناخت  اجتماعی: تحولات استدلال‌های نظریه ذهن در کودکان». مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده علوم انسانی مشهد، 1(5)، 66ـ36.

ـ دلاور، ع (1381). روش تحقیق در روان­شناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش. چاپ دوازدهم.

ـ دونالد سون، م (1375). ذهن کودک. ترجمه­ حسین نائلی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

ـ عبدالله زاده رافی، م.؛ بهرامی، ه.؛ میر زمانی، م.؛ و صالحی، م (1389). «تحول نظریه و ارتباط آن با توانایی­های کلامی و غیرکلامی در دانش­آموزان کم­توان ذهنی». پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 10(3)، 267ـ259.

ـ عبداله­زاده رافی، م.؛ بهرامی، ه.؛ میر زمانی، س.م.؛ صالحی، م.؛ حسن­زاده اول، م (1389). «تحول نظریه ذهن دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی و ارتباط آن با تعداد خواهران و برادران». مجله توان­بخشی. 11(4)، 27ـ19.

ـ مشهدی، ع (1382). «مقایسه توانش نظریه ذهن  و نگهداری ذهنی عدد در کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی پیش­دبستانی». پایان­نامه کارشناسی ارشد، روان­شناسی بالینی (چاپ نشده )، دانشگاه تهران.

ـ محسنی، ن (1383). نظریه­ها در روان­شناسی رشد. تهران: انتشارات پردیس.

- Baurain, C. & Grosbois, N. (2013). “Theory of mind, socio-emotional problem solving, socio-emotional regulation in children with intellectual disability and in typically developing children”. Journal of Autism and Development Disorders, 43 (5), 1080-1097.

- Cole, K. & Mitchell, P. (2000). “Siblings in the development of executive control and a theory of mind”. British Journal of Developmental Psychology, 18(2): 279-295.

- Cutting, A.L. & Dunn, j. (2006). “conversation with siblings understanding: Links between relationship guility and social cognition”. British Journal of Developmental Psychology, 24, 73-78.

- Dahlgren, S.; Sandberg, A. & Larsson, M. (2010). “Theory of Mind in children with severe speech and physical impairment”. Research in Development Disabilities, 31, 617-624.

- Dunn, J. (1988). “The beginnings of Social understanding. Cambridge, MA: Harvard University Pressd negotiation”. Discourse Processes, 32, 113–133.

- Ferguson, F.J. & Austin, A.J. (2010). “Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on theory of mind tasks in an adult sample”. Personality and Individual Differences. 49, 411-418.
- Flavell, J.H. (1999). “Cognitive development: childrens knowledge about the mind”. Annual Review of Psychology. 50, 21- 45.

- Flecher, L, & Carruthers, P. (2012). “Metacognition and reasoning. Philosophical Transaction of the Royal Society”. Biological Sciences, 3 (1594), 1366-1378.

- Grisham, J.R.; Henry, J.D.; Williams, A.D. & Bailey, P.H.E. (2010). “Sociemotional deficit associated with obsessive- compulsive symptomatology”. Psychiatry Research, 175, 256-259.

- Hughes, C. & Ensor, R. (2005). “Executive function and theory of mind in 2 year olds: A family affair?” Developmental neuropsyc-hology, 28(2): 645-654.

- Karos, L.K.; Howe, N. & Aquan-Asse, J.A. (2007). “Reciprocal and complementary sibling interaction, relationshipe quality and socio-emotional problem solving Infant and child”. Development, 16, 577-596.

- Killen, M. & Caplan, R. (2011). Social development in childhood & adolescence. United Kingdom: Willy-Black Well.

- Lerner, M. & Hutchins, T. (2011). “Brief report: Preliminary evaluation of the theory of mind inventory and its relationship to social skills”. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, 512-517.

- Lonigro, A.; Laghi, F.; Baiocco, R. & Baumgartner, E. (2014). “Mind reading skills and empathy: evidence for nice and nasty TOM behaviors in school-aged children”. Journal of Child and Family Studies, 23 (3), 581-590.

- Mcalister, A.R. & Peterson, C.C. (2007). “Alongitudinal study of child sibling's and theory of mind development”. Cognitive Development, 92, 258-270.

- Peterson, C.C. (2000). “Kindred spirits in fluences of sibling’s perspective on the theory of mind”. Cognitive Development, 15, 435-445.

- Peterson, C.C. & Siegol, M. (2002). “Mind reading and moral awerness in popular and rejected preschooler’s”. British Journal of Developmental Psychology, 20, 205-225.

- Rechia, H.E. & How, N. (2009). “Associations between social understanding,sibling relationship quality, and sibling,conflict strategies and outcomes”. Child Development, 80(5) 1564-1578.

- Reddy, L. (2011). The Recovery Of

Cognitive And Social Cognitive Functioning In Response To Social Cognition Interaction Training Administered In Community Settings: A longitudinal study. Nebraska: Lincoln.

- Santiesteban, I.; White, S.; Cook, J.; Gilbert, S.J.; Heyes, C. & Bird, G. (2011). “Training social cognition: From imitation to Theory of Mind”. Cognition, 122, 228-235.

- Sigelman, M. (1999). Life span human development. New Jersy: Wiley.

- Stein, N.L. & Albro, E. (2001). “The origins and nature of arguments: Studies in conflict understanding”. emotion and negotiation', Discourse Processes, 32 (2-3), 113-133.

- Vinden, P.G. (2001). “Parenting attitudes and children's understanding ofmind: A comparison of Korean American and Anglo-American families”. Cognitive Development, 16(3): 793-809.

- Wellman, H.M.; Cross, D. & Watson, J. (2001). “Meta-analysis of theory of mind development: The truth about false belief”. Child Development, 72, 655-684

- Wimmer, P. & Perner, J. (1983). “Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong belief in young children’s understanding of deception”. Cognition, 13(1), 103-128.