تدوین و اعتباریابی مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی در دانشجویان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

چکیده

مقدمه: دیدگاه­گیری اجتماعی یکی از مهارت‌های ضروری برای برقراری روابط اجتماعی است که ریشه در توانایی‌های شناختی دارد. مقیاسی که منحصراً این مهارت را بسنجد وجود ندارد و ابزارهای موجود تنها به‌عنوان خرده مقیاس، دیدگاه گیری اجتماعی را اندازه‌گیری کرده‌اند. لذا هدف پژوهش حاضر معرفی مفهوم دیدگاه گیری اجتماعی و تدوین مقیاسی برای سنجش آن بود. روش: در این پژوهش 750 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان کردستان شرکت داشتند و مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی را برای هنجاریابی و مقیاس‌های شادکامی آکسفورد و اضطراب بک را برای تعیین روایی تشخیصی تکمیل نمودند. داده‌های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد میان دیدگاه گیری اجتماعی و شادکامی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و میان دیدگاه گیری اجتماعی با اضطراب، همبستگی منفی معناداری وجود دارد که حاکی از روایی تشخیصی این مقیاس است. همچنین پایایی مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی با استفاده از آلفای کرونباخ 78/0 به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عامل برای مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی 4 عامل: پیش‌بینی شناختی دیگران، ادراک دیدگاه دیگران، خود را جای فرد دیگر گذاشتن، احترام به تفاوت‌ها استخراج شد. نتیجه‌گیری: برآورد مقدماتی نشان داد که مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی، ابزاری پایا و معتبر برای ارزیابی مهارت دیدگاه گیری اجتماعی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Codification and Validation of a Scale to Measure Social Perspective Taking

نویسندگان [English]

  • Hossin Mohaghegi 1
  • mohammad reza zoghi paidar 1
  • abolghasem yaghoobi 2
  • mosaieb yarmohammadi vasel 2
  • serwa mohammadzadeh 3
1 Assistant Professor in Psychology, Boalisina University
2 Assosiate Professor in Psychology, Boalisina University
3 Phd. student in Psychology, Boalisina University
چکیده [English]

Introduction: Social perspective-taking is one of the essential skills for social relationships and is rooted in cognitive abilities. There is no scale to measure this skill exclusively and the available tools only measure social perspective-taking as a sub-scale. One of the major barriers to basic research in psychology fields is lack of standardized tests; therefore, the main aim of this study was introducing the social perspective taking and the codification and validation of its scale. Method: To accomplish the aims, 750 undergraduate students of Kurdistan province filled out the researcher made questionnaire of Social Perspective Taking. They also filled out The Oxford Happiness Scale and Beck Anxiety scale for assessing the discriminate validity. Data were analyzed by Pearson Correlation coefficient, Cronbach alpha and factor analysis. Results: The results showed that there is significant positive relationship between happiness and social perspective taking and significant negative relationship between anxiety and social perspective taking. These results indicated the concurrent validity of the scale. Also, reliability of the social perspective taking scale measured  by Cronbach alpha was 0/78. Factor analysis of social perspective taking extracted 4 factors including: cognitive prediction of others, understanding others perspective, put him/herself on others place, and respecting differences. Conclusion: Preliminary estimates showed that the Social Perspective Taking Scale is a reliable and valid tool for assessing social perspective-taking skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • validation
  • Scale
  • Social Perspective Taking
­­ـ آقایوسفی، ع. زارع، ح. و پوربافرانی، س (1392). «برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس‌های افسانه‌پردازی شخصی و خیال‌پردازی جدید: مقیاس‌هایی برای سنجش خود میان بینی در بزرگسالان». دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی.2(3).64 ـ 80.

ـ فتحی آشتیانی، ع (1388). آزمون­های روان­شناختی، تهران، نشر بعثت.

ـ مولوی، ح (1386) کاربرد SPSS در پژوهش. پویش اندیشه.

- Aberson, C. (2014). “Contact, Perspective Taking and Anxiety as Predictors of Stereotype Endorsement, Explicit Attitudes, and Implicit Attitudes”. Journal of group processing and relations.

- Argyle, M. (2001). The psychology of happiness, London: Routledge.

- Baron-choen, S. & Wheel Wright, S. (2004). “The Empathy Quotient”. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34(2), 163-175.

- Beck, A. T.; Epstein, N.; Brown, G. & Steer, R. (1988). “An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties”. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897.

- Chandler, M. J.; Greenspan, S. & Barenboim, C. (1974). “The assessment of role-taking and referential communication skills in institutionalized emotionally disturbed children”. Developmental Psychology, 10, 7.

- Chandler, M. J. (1973). “Egocentrism and antisocial behavior: The assessment and training of social perspective-taking skills”. Developmental Psychology, 9, 6.

- Davis, M. & Oathout, A. (1987). “Maintenance of Satisfaction in Romantic Relationships: Empathy and Relational Competence”. personality and Social Psychology, 2.53., 13

- Davis, M. H.; Conklin, L.; Smith, A. & Luce, C. (1996). “Effect of perspective taking on the cognitive representation of persons: A merging of self and other”. Journal of Personality & Social Psychology, 4.70., 13.

- Devine, R.T. & Hughes, C. (2013). “Silent films and strange stories: Theory of mind, gender, and social experiences in middle childhood”. Child Development, 3. 84., 4.

- Decety, J. (2010). “The Neuro-development of Empathy in Humans”. Dev Neurosci; 32:257-267.

- Epley, N.; Keysar, B.; Van Boven, L. & Gilovich, T. (2004). “Perspective taking as egocentric anchoring and adjustment”. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 12.

- Flavell, H. J. (2004). Theory-of-Mind Development: Retrospect and Prospect. Merrill-Palmer Quarterly 3.50

- Galinsky, A. D.; Ku, G. & Wang, C. S. (2005). “Perspective-taking and self-other overlap: Fostering social bonds and facilitating social coordination”. Group Processes & Intergroup Relations, 2.8., 15.

- Gehlbach, H. (2004). “new  perspective on perspective taking: A multidimensional approach to conceptualizing an aptitude”. Educational Psychology Review, 3.16., 24.

- Hadinezhad, H. Zaree, F. (1388). “Reliability, Validity, and Normalization of the Oxford Happiness Questionnaire”. Journal of psychological research. Vol 1&2.

- Hodges, D. (Eds.). Other minds: How humans bridge the divide between self and others. New York: The Guilford Press.

- Johnson, D.W. (1975). “Cooperativeness  and social perspective taking”. Journal of Personality and Social Psychology, 31, 241-244.

- Jensen, J.F. (2010). “What Is Good Spousal Support? Examining Support Delivery and Outcomes”. A Thesis Submitted to the Graduate Faculty ofAuburn University.

 - Karney, B. R. & Gauer, B. (2010). “Cognitive Complexity and Marital Interaction in Newlyweds”. Personal Relationships, 17, 181-200.

- Levy, S.; Antonio, L. and Salovy, P. (2002). “Construing Action Abstractly and Blurring Social Distinctions: Implications for Perceiving Homogeneity Among, but Also Empathizing With and Helping Others”. Journal of Personality and Social Psychology, 5. 83., 14.

- Longa, E. (1993). “Perspective-taking differences between high - and low-adjustment marriages: Implications for those in intervention”. The American Journal of Family Therapy. 11. doi: 10.1080/01926189308250923

- Mann, C. (2010). In a Stranger's Shoes: Reducing mental illness stigma through perspective-taking. Doctoral Dissertation. University of Tennessee.

- Ming, L. (2002). “Psychological predictors of martal adjustment in breast cancer patients”. Journal of psychology, health and medicine, 2.7.

- Oppenheimer, L. & Helsma, H. (1982). “Development of social cognitive abilities with anxious children”. Newsletter Soziale Kognition, 4, 77-90.

- Piaget, J. (1932). The Moral Judgment of the Child, London: Routledge & Kegan Paul.

 Reeder, G.D. & Trafimow, D. (2005). Attributing motives to other people. In B.F. Malle, & S.

- Reuda, P.; Fernández - Berrocal, P. & Schonert - Reichl, K.A. (2014). “Perspective - Taking and Empathic Concern as Mediators for Happiness and Positive Affect in Adolescents with and Without Asperger Syndrome”. Journal of Developmental and Physical Disabilities.26(6).717-735.

- Richardson, D. R.; Green, L. R. & Lago, T. (1998). “The relationship between perspective taking and non-aggressive responding in the face of an attack”. Journal of Personality & Social Psychology, 66, 21.

- Selman, R. L. (1971). “Taking another’s perspective: Role - taking development in early childhood”. Child Development, 3.42., 13.

- Sessa, V. (2013). “Using Perspective Taking to Manage Conflict and Affect in Teams. The journal of applied behavior science”. Journal of Applied Behavioral Science, 1.32., 14. doi: 10.1177/0021886396321007.

- Todd, A. R.; Forstmann, M.; Burgmer, P.; Brooks, A.W. & Galinsky, A. D.

 2015). “Anxious and egocentric: How specific emotions influence perspective taking”. Journal of Experimental Psychology: General. 144 (2). 374-391.

- Van Boven, L, & Loewenstein, G. (2003). “Projection of transient drive states”. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1159-1168.

- Van der Graaff, J.; Branje, S.; De Wied, M.; Hawk, S.; Van Lier, P. & Meeus, W. (2014). “Perspective taking and empathic concern in adolescence: Gender differences in developmental changes”. Developmental Psychology, 3.50. 7.