با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مشاوره،واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.

3 استاد گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: خودآسیب‌رسانی مکانیسمی که نوجوانان برای محافظت از خود شکننده‌شان در مقابل فشارهای این دوره از آن استفاده می‌کنند و اغلب موجب آسیب جدی جسمی و روانی به خود می‌شوند. برای جلوگیری یا کاهش این رفتارها در نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات مناسب در مورد این ساختار بدست آورده و عوامل مؤثر بر آنها را شناسایی نمود. روش: براین اساس پژوهش حاضر با هدف مدل­­یابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبک­های هویت با رفتارهای خودآسیب­رسان با میانجی­­گری شفقت به خود در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی شهر کرج مشغول به تحصیل بودند، که 247 نفر به صورت اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی به صورت در دسترس با استفاده از پرسشنامه‌های سبک­های هویت (برزونسکی، 1989) شناخت اجتماعی (نجاتی، و همکاران، 1397) رفتار خودآسیب‌رسان (کلونسکی و گلن، 2009) شفقت به خود (نف، 2003)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ها و نتیجه­گیری: یافته­های بدست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS23 و Smart PLS3 نشان داد اثر مستقیم و منفی سبک‌های هویت (01/0>P)، و شفقت به خود (05/0>P) بر رفتارهای خود آسیب‌رسان معنادار است. اثرمستقیم و منفی شناخت اجتماعی بر رفتارهای خود آسیب‌رسان معنادار است (05/0>P)، اما اثرغیرمستقیم شناخت اجتماعی بر رفتارهای خودآسیب‌رسان معنادار نیست

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Modeling of Structural Relations of Social Cognition, Identity Styles with Self-Harm Behaviors, and the Intermediation of Self-Compassion on Adolescent

نویسندگان [English]

  • Afsane Safarpour 1
  • Mohammad Ghamari 2
  • Simin Hosseinian 3

1 PhD Student of Counseling, science and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Counseling. , Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.

3 Professor Department of counseling, Al-Zahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Aim: Self-injury is a mechanism adolescents use to protect their fragile selves from the pressures of this period,  which often cause severe physical and mental harm to themselves.  To prevent or reduce these behaviors in adolescents, it is necessary to obtain appropriate information about this structure and identify the factors affecting them; therefore, the research was conducted to model the structural relationships between social cognition and identity styles, and self-injury behaviors with mediating role of self-compassion in adolescents. Method:  The research method was correlational with the structural equations modeling type. The statistical population of the study included all adolescents aged 14-16 years, studying in public schools in Karaj in the academic year 2020-2021, from whom 247 people were selected online using the convenience sampling method. The identity Styles Inventory (Berzonsky, 1989), Social Cognition Inventory (Nejati, et al., 2018), Self-Injury Behavior Inventory (Klonsky & Glenn, 2009) Self-compassion Scale (Neff, 2003) were applied to collect data. Results: The results of the evaluation of the proposed model by structural equations in SPSS23 and Smart PLS3 software showed the direct and negative significant effects of identity styles (P < 0.01) and self-compassion (P < 0.05) on self-injury behaviors. Conclusion: The direct and negative effects of social cognition on self-injury behaviors were significant (P < 0.05), but the indirect effects of social cognition on self-injury behaviors were not significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Cognition
  • Identity Styles
  • Self-Harm Behaviors
  • Self-Compassion
  • Adolescent
ابوالقاسمی، ش (1397). روانشناسی رشد (با تأکید بر بهداشت روانی و راهکارهای تشخیصی، درمانی و تربیتی). تهران: جهاد دانشگاهی.
برک، ل (1397). روان­شناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی). مترجم یحیی سیدمحمدی. جلد دوم. تهران: ارسباران.
پژوهی‌نیا، ش.؛ اسکندری، ح.؛ برجعلی، ا. دلاور، ع. و معتمدی، ع. ا (1398). «تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش شناخت اجتماعی و تعیین اثربخشی آن بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان 7 تا 9 سال». علوم اعصاب شفای خاتم، 8(1)، 20-11.
پیمان­نیا، ب.؛ حمید، ن. و محمودعلیلو، م (1397). «اثربخشی ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با شفقت بر رفتارهای خودآسیب­رسان و کیفیت زندگی دانش­آموزان دارای علائم اختلال شخصیت مرزی». دست آوردهای روان شناختی، 25(1)، 44-23.https://doi.org/10.22055/psy.2018.23581.1905
جمالی، م.، نوروزی، آ.، و طهماسبی، ر (1393). «کاربرد سازه‌های اساسی نظریه شناخت اجتماعی در پیشگویی سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر». طب جنوب، 17(6)، 1251-1236.
جوهری فرد، م.؛ زهراکار، ک.؛ فرخی، ن. و مردانی راد، م (1399). بررسی مدل علّی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان براساس باورهای فراشناختی و سبک‌های هویت با میانجی گری افکار منفی تکرار شونده و تاب آوری. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12(47)، 194-161.https://doi.org/10.22054/qccpc.2021.57166.289
حجت‌خواه، س.م.؛ احمدبوکانی، س.؛ عباسی، س. و رستمی، م (1396). «نقش شفقت به خود در رفتارهای پرخطر دانشجویان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 37، 72-61.
خدادادی‌سنگده، ج.؛ رضایی‌آهوانویی، م.؛ رسولی طاهر، ن. ‌ا (1399). «پیش‌بینی خودناتوان سازی تحصیلی براساس تاب‌آوری و سبک‌های هویتی». روان‌شناسی مدرسه، 9(3)، 82-68. https://doi.org/10.22098/jsp.2020.1065
خدایی، ع.؛ شکری، ا.؛ کروسیتی، ا. و گراوند، ف (1388). «ساختار عاملی و ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبک‌های هویت». تازه‌های علوم شناختی، ۱۱(۱)، ۴0-۴8.
سلیمانی‌راد، ح.؛ ابوالقاسمی، ع.؛ شاکری‌نیا، ا (1398). «اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب». دست­آوردهای روان­شناختی، 4(26)، 136-113.https://doi.org/10.22055/psy.2019.27119.2171
صفاری­نیا، م.؛ نیکوگفتار، م.؛ نهاوندیان، ا (1393). «اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش رفتارهای خود-آسیب رسان نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران». مطالعات روان­شناسی بالینی، 15(4)، 158-141.
رضازاده، آ. و داوری، ع (1397). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهی.
کمری، س.؛ فولادچنگ، م.؛ خرمایی، ف.؛ شیخ‌الاسلامی، ر. و جوکار، ب (1396). «تبیین علی مشغولیت تحصیلی براساس شناخت اجتماعی: نقش واسطه­ای هیجان­های مثبت تحصیلی و اجتماعی». روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 14(55)، 284-269.
نجاتی، و.؛ کمری، س. و جعفری، ص (1397). «ساخت و بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد)». شناخت اجتماعی، 7(2)، 144-123.https://doi.org/10.30473/sc.2018.29262.1931
نظام، ح. ر. و رضایی، س (1397). «طراحی برنامه مهارتهای همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر رفتار جامعه پسند کارکنان خدمات فرودگاهی». پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی، 8(29)، 131-117.
مؤمنی، ف.؛ شهیدی، ش.؛ موتابی، ف. و حیدری، م (1392). «ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خود شفقت‌ورزی». روانشناسی معاصر، 8(2)، 40-27.
Bakopoulou, I., & Dockrell, J. E (2016). The role of social cognition and prosocial behaviour in relation to the socio-emotional functioning of primary aged children with specific language impairment. Research in developmental disabilities, 49, 354-370. https://doi. org/10.1016/j.ridd.2015.12.013
Berzonsky, M. D. (2008). Identity formation: the role of identity processing style and congnitive process. Personality and individual difference, 44, 643- 652. https: //doi.org/10.1016/j.paid.2007.09.024
Berzonsky MD, Cieciuch J. (2016). Mediational role of identity commitment in relationships between identity processing style and psychological well- being. Journal of Happiness Studies. 17(1):145-62. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9588-2
Berzonsky MD, Kinney A. (2019). Identity processing style and depression: The mediational role of experiential avoidance and self-regulation. Identity. 2019; 19(2): 83-97. https://doi. org/10.1080/15283488.2019.1567341
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. (2021). Identity Styles and College Adaptation: The Mediational Roles of Commitment, Self-Agency and Self-Regulation. Identity, 1-16.  https://doi. org/10.1080/15283488.2021.1979552
Berzonsky, M. D., & Papini, D. R. (2021). Cross-lagged associations between cognitive dispositions, identity processing styles, and identity commitments. Self and Identity, 1-17. https://doi.org/10.1080/15298868.2021.2013309
Blasco-Fontecilla, H., Fernández-Fernández, R., Colino, L., Fajardo, L., Perteguer-Barrio, R., & De Leon, J. (2016). The addictive model of self-harming (non-suicidal and suicidal) behavior. Frontiers in psychiatry, 7: 8.   https://doi.org/10.3389/fpsyt.2016.00008
Cleare, S., Gumley, A., & O'Connor, R. C. (2019). Self‐compassion, self‐forgiveness, suicidal ideation, and self‐harm: A systematic review. Clinical psychology & psychotherapy, 26(5), 511-530. https://doi.org/10.1002/cpp. 2372
Dawkins, J. C., Hasking, P. A., & Boyes, M. E. (2019). Thoughts and beliefs about nonsuicidal self-injury: An application of social cognitive theory. Journal of American college health, 69(4), 428-434. https://doi.org/10.1080/ 07448481.2019.1679817
Depue, R., & v Morrone-Strupinsky, J. (2005). Modeling human behavioral traits and clarifying the construct of affiliation and its disorders. Behavioral and Brain Sciences, 28(3), 371-378. https://doi.org/10.1017/S0140525X0543006X
Dimaggio, G., Lysaker, P. H., Carcione, A., Nicolo, G., & Semerari, A (2008). Know yourself and you shall know the other to a certain extent: Multiple paths of influence of self-reflection on mindreading. Consciousness & Cognition, 17, 778–789. https://doi. org/10.1016/j.concog.2008.02.005
Dodell-Feder, D., Ressler, K. J., & Germine, L. T. (2020). Social cognition or social class and culture? On the interpretation of differences in social cognitive performance. Psychological medicine, 50(1), 133-145. https://doi. org/10.1017/S003329171800404X
Gaines, A., & Turner, L. W. (2009). Improving Fruit and Vegetable Intake Among Children. Californian Journal of Health Promotion, 7(1), 52-66. https://doi.org/10.32398/cjhp.v7i1.1320
Gilbert, P. (2010). An introduction to compassion focused therapy in cognitive behavior therapy. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 97-112. https://doi.org/10.1521/ijct.2010.3.2.97
Gilbert, P., & Kirby, J. N. (2019). Building an integrative science for psychotherapy for the 21st century: Preface and introduction. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 92(2), 151-163. https://doi.org/10.1111/papt.12225
Green, M. F., Horan, W. P., & Lee, J (2015). Social cognition in schizophrenia. Nature Reviews. Neuroscience, 16(10), 620–631. https://doi.org/10.1038/nrn4005
Gregory, E., Glazer, J.V., & Berenson K. R (2017). Self-Compassion, Self-Injury, and Pain. Journal of Cognitive therapy and research, (41)5, 777-786. https://doi.org/10.1007/s10608-017-9846-9
Happé, F., Cook, J. L., & Bird, G. (2017). The structure of social cognition: In (ter) dependence of sociocognitive processes. Annual review of psychology, 68, 243-267. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010416-044046
Hasking, P., Whitlock, J., Voon, D., & Rose, A. (2017). A cognitive-emotional model of NSSI: Using emotion regulation and cognitive processes to explain why people self-injure. Cognition and Emotion, 31(8), 1543-1556. https://doi.org/10.1080/02699931 2016.1241219  
Hollis-Walker, L., & Colosimo, K (2011). Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-meditators: A theoretical and empirical examination. Pers Individ Differ, 50, 222-227. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.09.033
Jiang, Y., You, J., Ren, Y., Sun, R., Liao, S., Zhu, J., & Ma, N (2017). Brief report: A preliminary comparison of self-compassion between adolescents with nonsuicidal self-injury thoughts and actions. Journal of adolescence, 59, 124-128. https://doi.org/10.1016/j. adolescence.2017.05.019
Klonsky, E.D. & Glenn, C.G (2009). Assessing the functions of non-suicidal self-injury: Psychometric properties of the Inventory of Statements About Self-injury (ISAS). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31, 215-219. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9107-z
Klonsky, E. D., & May, A. M. (2015). The three-step theory (3ST): A new theory of suicide rooted in the “ideation-to-action” framework. International Journal of Cognitive Therapy, 8(2), 114-129.   https://doi.org/10.1521/ijct. 2015.8.2.114
Körner, A., Coroiu, A., Copeland, L., Gomez-Garibello, C., Albani ,C., Zenger, M.,  Brähler, E.  (2015). The role of self-compassion in buffering symptoms of depression in the general population. PloS One, 10(10), e0136598. https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0136598
Krieger, T., Berger, T., Grosse, Holtforth, M (2016). The relationship of self-compassion and depression: Cross-lagged panel analyses in depressed patients after outpatient therapy. Journal of Affective Disorders, 202, 39-45.  https://doi.org/10.1016/j.jad.2016. 05.032
Leaviss, J., & Uttley, L (2015). Psychotherapeutic benefits of compassion-focused therapy: an early systematic review. Psychol Med, 45(5), 927-945. https://doi.org/10.1017/S0033 291714002141
Lutz, A., Brefczynski-Lewis, J., Johnstone, T., & Davidson, R. J. (2008). Regulation of the neural circuitry of emotion by compassion meditation: effects of meditative expertise. PloS one, 3(3), e1897. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001897
Martin, M.L. (2015). Anxiety, uncertainty, distress tolerance, and eating disorder symptoms as related to non-suicidal self-injury in young adults. Honors College Capstone Experience/Thesis Projects. Paper 593.
McAlister, A. L., Perry, C. L., & Parcel, G. S. (2008). How individuals, environments, and health behaviors interact. Health Behavior, 169.
McKinnon, M. C., Boyd, J. E., Frewen, P. A., Lanius, U. F., Jetly, R., Richardson, J. D. & Lanius, R. A (2016). "A review of the relation between dissociation, memory, executive functioning and social cognition in military members and civilians with neuropsychiatric conditions". Neuropsychologia, 90, 210-234. https://doi.org/10.1016/j. neuropsychologia.2016.07.017
McMurran, M., & McGuire, J. (Eds.). (2005). Social problem solving and offending: Evidence, evaluation and evolution (Vol. 22). John Wiley & Sons.
Meyer, L. P., & Leppma, M. (2019). The Role of Mindfulness, Self‐Compassion, and Emotion Regulation in Eating Disorder Symptoms Among College Students. Journal of College Counseling, 22(3), 211-224. https://doi.org/10.1002/jocc.12138
Neff, K.D (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self Identity, 2, 85-101.  https:// doi.org/10.1080/15298860309032
Neff, K. (2011). Self-compassion, Self-esteem and well being. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x
Neff, K.D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness, 7(1), 264-274. https:// doi.org/10.1007/s12671-015-0479-3
Nikolić, M. (2020). Social emotions and social cognition in the development of social anxiety disorder. European Journal of Developmental Psychology, 17, 649-663. https://doi.org/10.1080/ 17405629.2020.1722633
Orlando, C.M., Broman-Fulks, JJ., Whitlock, JL., Curtin, L., & Michael, K.D (2015). Nonsuicidal Self-Injury and Suicidal Self-Injury: A Taxometric Investigation. Behav Ther, 46(6), 824-33. https://doi.org/10.1016/j.beth.2015. 01.002
Pfeifer, J. H., & Allen, N. B. (2021). Puberty initiates cascading relationships between neurodevelopmental, social, and internalizing processes across adolescence. Biological Psychiatry, 89(2), 99-108. https://doi.org/10.1016/j. biopsych.2020.09.002
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F. & Harvey, P. D (2016) . Social cognition psychometric evaluation: results of the initial psychometric study. Schizophrenia Bulletin, 42(2), 494–504. https://doi.org/10.1093/schbul/ sbw091
Plener, P.L., Kaess, M., Schmahl, C., Pollak, S., Fegert, J.M., Brown, R.C (2018). Nonsuicidal Self-Injury in Adolescents. Dtsch Arztebl Int, 115, 23–30. https://doi.org/10.3238/arztebl. 2018.0023
Poznyak E, Morosan L, Perroud N, Speranza M, Badoud D, Debbané M. (2019). Roles of age, gender and psychological difficulties in adolescent mentalizing. Journal of Adolescence, 74, 120–129. https://doi.org/10.1016/ j.adolescence.2019.06.007
Quin, D (2017). Longitudinal and contextual associations between teacher–student relationships and student engagement: A systematic review. Review of Educational Research, 87(2), 345-387. https:// doi.org/10.3102/0034654316669434
Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48, 757-761. https:// doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.023
Shapira, L.B., & Mongrain, M (2010). The benefits of self-compassion and optimism exercises for individuals vulnerable to depression. The Journal of Positive Psychology, 5(5), 377-89. https://doi.org/10.1080/17439760.2010.516763
Simoes, J. M., Brata, E. N., Harris, R. M., O’Connell, L. A., Hofmann, H. A., & Oliveira, R. F (2015). Social odors conveying dominance and reproductive information induce rapid physiological and neuromolecular changes in a cichlid fish. BMC Genomic, 16, 114. https://doi.org/10.1186/s12864-015-1255-4
Tatnell, R., Kelada, L., Hasking, P., & Martin, G. (2014). Longitudinal analysis of adolescent NSSI: The role of intrapersonal and interpersonal factors. Journal of abnormal child psychology, 42(6), 885-896. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9837-6 
Van Dam, N .T, Sheppard, S. C., Forsyth, J., & Earleywine, M. (2011). Self-compassion is a better predictor than mindfulness of symptom severity and quality of life in mixed anxiety and depression. Journal of Anxiety Disorders, 25, 123-130. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2010.08.011
Walters, G. D. (2020). Crime and social cognition: a meta-analytic review of the developmental roots of adult criminal thinking. Journal of Experimental Criminology, 1-25. https://doi.org/ 10.1007/s11292-020-09435-w
Williams, G. E., Daros, A. R., Graves, B., McMain, S. F., Links, P. S., & Ruocco, A. C. (2015). Executive functions and social cognition in highly lethal self-injuring patients with borderline personality disorder. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 6(2), 107-116. https://doi. org/10.1037/per0000105
Xavier, A., Pinto-Gouveia, J., & Cunha, M. (2016 a). The protective role of self-compassion on risk factors for non-suicidal self-injury in adolescence. School Mental Health, 8(4), 476-485. https://link.springer.com/article/10.1007/s12310-016-9197-9
Xavier, A., Pinto Gouveia, J., & Cunha, M. (2016 b). Non-suicidal self-injury in adolescence: The role of shame, self-criticism and fear of self-compassion. In Child & youth care forum, 45 (4), 571-586. https://doi.org/10.1007/ s10566-016-9346-1
Yarnell, L. M., & Neff, K. D. (2013). Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self and Identity, 12(2), 146-159. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.649545