با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
اثربخشی گروه درمانی شناختی متمرکز بر طرحواره بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق

سید مجتبی عقیلی؛ آرزو اصغری؛ صغری حق شناس؛ میترا نمازی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 223-235

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58418.2673

چکیده
  مقدمه: مدل درمان متمرکز بر طرح‌واره یانگ تلفیقی ابتکاری از رفتاردرمانی شناختی با گشتالت و روابط موضوعی رویکردهای روان‌کاوی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش گروه‌درمانی شناختی متمرکز بر طرح‌واره بر تعدیل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق انجام پذیرفت. روش: پژوهش در چارچوب طرح نیمه ...  بیشتر

پرسشنامه همدلی تورنتو: ارزیابی مشخصه های روانسنجی در نمونه ای از دانشجویان ایران

الهه معماریان؛ داود معنوی پور؛ مجتبی صداقتی فرد

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 177-194

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58198.2664

چکیده
  مقدمه: پایین بودن خودکارآمدی و پرخاشگری در ﻫﻤﻪ فرهنگ‌ها دﯾﺪه می‌شود و از شایع‌ترین ﻣﺸﮑﻼت در دانش­آموزان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎراﺣﺘﯽ و ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮان ﺷﺪه و ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻣﺨﺘﻞ می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی ...  بیشتر

روانشناسی شناختی
فراتحلیل مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی

فاطمه علی پور؛ ابولفضل فرید؛ رامین حبیبی کلیبر؛ غلامرضا گلمحمدنژاد

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69492.2930

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ترکیب پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه تعیین اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی با روش فراتحلیل انجام‌شده است. جامعه آماری فر‌اتحلیل حاضر پژوهش‌های در ‌دسترس در رابطه با اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری کودکان و نوجوانان است که ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
خصوصیات روان سنجی مقیاس صمیمیت و فریبکاری آنلاین

اسماعیل صدری؛ بهمن زردی؛ سعید خاکدال

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70075.2945

چکیده
  چکیده:هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس صمیمیت و فریبکاری آنلاین در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌داد. نمونه پژوهش متشکل از 331 نفر (41 پسر و 290 نفر دختر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس صمیمیت ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و همجوشی شناختی در دانشجویان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن

مجید برادران؛ فرزانه رنجبر نوشری

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70709.2960

چکیده
  هدف اساسی مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و همجوشی شناختی دانشجویان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بود. این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، در برگیرنده دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد املش در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نخست، شرکت کنندگان با استفاده از ملاک ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حضور اجتماعی

عاطفه حیرت؛ کامران شیوندی؛ نازنین محمدی

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69898.2942

چکیده
  پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حضور اجتماعی دانشجویان به شیوه مجازی انجام‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بوده است (16500). بر اساس فرمول کوکران نمونه برابر با ۳۶۷ نفر براساس روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه حضور اجتماعی ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری تحصیلی، خودناتوان سازی و انعطاف‌پذیری شناختی در دانش آموزان معتاد به شبکه‌های اجتماعی

ریحانه شیخان؛ محدثه نوری

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70230.2949

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری تحصیلی، خودناتوان سازی و انعطاف‌پذیری شناختی در دانش آموزان معتاد به شبکه‌های اجتماعی بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 1401-1402 ...  بیشتر

روانشناسی تربیتی
بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد: نقش واسطه‌ای شفقت به خود و لذت‌جویی

علی مصطفائی؛ ژیلا احمدی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70843.2964

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد با نقش واسطه‌ای شفقت به خود و لذت‌جویی انجام گرفت؛ روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیة دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد بود که تعداد آن‌ها 3621 دانش‌آموز بود. 348 دانش‌آموز (بعد از حذف 35 پرسش‌نامه ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
نقش عملکرد خانواده و احساس تنهایی در پیش‌بینی گرایش به اعتیاد به اینترنت در بین دختران مقطع متوسطه با والدین شاغل

نیکو نوروزی؛ انسیه بابایی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69527.2932

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین نقش عملکرد خانواده و احساس تنهایی در پیش‌بینی گرایش به اعتیاد به اینترنت در بین دختران مقطع متوسطه با والدین شاغل بود. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان هرسین با والدین شاغل بود که از این جامعه 162 نفر بر اساس جدول کرجسی– مورگان به شیوه نمونه‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
مقایسه ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دختران با و بدون والدین مطلقه

سید مجتبی عقیلی؛ عاصمه مهینی؛ انسیه بابایی؛ میترا نمازی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69600.2935

چکیده
  مقدمه: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است ثبات یا ناپایداری آن بر اعضای خانواده و جامعه اثر می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دختران با و بدون والدین مطلقه شهر گرگان بود. روش: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی از نوع علّی_مقایسه‌ای بود. جامعه‌آماری کلیه دانش‌آموزان دختر ...  بیشتر

روانشناسی تربیتی
نقش میانجی‌ شایستگی اجتماعی در رابطه بین الگوهای فرزندپروری و رفتارهای بازدارنده تحصیلی (فریب‌کاری تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی، رفتار پرخاشگرانه) دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم

قمر خطیبی؛ منصوره کریم زاده؛ رضا قربان جهرمی؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71203.2978

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌ شایستگی اجتماعی در رابطه بین الگوهای فرزندپروری و رفتارهای بازدارنده تحصیلی (فریب‌کاری تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی، رفتار پرخاشگرانه) دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. این مطالعه توصیفی-همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم مدارس دولتی ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
رابطه سوگیری شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی با رفتار مجرمانه در نوجوانان: یک مطالعه همبستگی

زاهد مهدوی؛ هاله شاعری؛ عابد مهدوی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70623.2959

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف پیش‌بینی رفتار مجرمانه براساس سوگیری‌های شناختی، بدتنظیمی هیجان و حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را افرادی که به عنوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت تهران در سال 1402 تحت مراقبت و حمایت بودند تشکیل داد. تعداد120 نفر به عنوان نمونة پژوهش به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی بالینی
مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه بین افکار مزاحم ناخواسته و علائم وسواسی جبری با توجه به نقش میانجی ارزیابی‌های شناختی، پاسخ‌های هیجانی و راهبردهای کنترل

صابره بهشتی مشهدی؛ حسین زارع

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71233.2976

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی ساده‌ ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانه‌های وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابی‌های شناختی، پاسخ‌های هیجانی و راهبردهای خنثی‌سازی در نمونه‌‌های غیر‌بالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونه‌ای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه گری تئوری ذهن

علی مصطفائی؛ صادق شیربیگی پور

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70561.2957

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه‌گری تئوری ذهن بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه1 شهر ایلام در سال تحصیلی 401-1400 بودند که از بین آن ها 380 نفر به صورت نمونه ...  بیشتر

روانشناسی شناختی
تجارب آسیب‌‌زای دوران کودکی و کارکردهای اجرایی: نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی

فاطمه فولادی؛ حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید

دوره 13، شماره 26 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71437.2983

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین تجارب آسیب‌‌زای دوران کودکی و کارکردهای اجرایی با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان شهر تهران تشکیل می‌داد که از این جامعه تعداد 270 نفر از دانشگاه الزهرا (س) با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ...  بیشتر