منصور بیرامی؛ تورج هاشمی؛ میرمحمود میرنسب؛ لیلا کلیایی
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 53-74
چکیده
مقدمه: ازآنجاکه نقص در کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این افراد است و از طرفی مطالعات انجامشده، حاکی از تأثیر یادگیری حل مسئله بر ارتقا کفایت اجتماعی است، در این راستا هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر مؤلفههای کفایت اجتماعی در دانشآموزان ...
بیشتر
مقدمه: ازآنجاکه نقص در کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این افراد است و از طرفی مطالعات انجامشده، حاکی از تأثیر یادگیری حل مسئله بر ارتقا کفایت اجتماعی است، در این راستا هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر مؤلفههای کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه دوره اول شهر تبریز در سال تحصیلی 96 ـ 95 بود ونمونه آماری شامل 30 دانشآموز قربانی قلدری بود که به روش خوشه ای در چند مرحله انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند.گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا و مقیاس کفایت اجتماعی فلنراستفاده شد.داده ها بهوسیله SPSS-16 با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد، آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر کلیه مؤلفههای کفایت اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری، تأثیر معنیداری داشته است (001/0Pنتیجه گیری: ازآنجاکه نتایج، بیان گر اثربخشی برنامه طراحیشده در ارتقای کفایت اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری بود. پیشنهاد میشود برنامه آموزش حل مسئله اجتماعی بهعنوان بخشی از دورههای آموزش ضمن خدمت متولیان درگیر بادانشآموزان، جهت ارتقای مهارتهای مقابله ای دانشآموزان قربانی قلدری قرار گیرد.