با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقایسۀ اثر القای آزمایشی طرد اجتماعی با پذیرش اجتماعی بر انعطاف‌پذیری شناختی

مرضیه مرتضی زاده؛ زهره رافضی؛ حسین اسکندری

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 9-25

https://doi.org/10.30473/sc.2021.56318.2627

چکیده
  مقدمه: انعطاف پذیری شناختی یکی از مؤلفه‌های اساسی کارکردهای اجرایی است که  نه تنها بر بهبود  کیفیت روابط اجتماعی و سازگاری  افراد اثر می‌گذارد بلکه  از کیفیت روابط اجتماعی (طرد، پذیرش) اثر می‌پذیرد با این حال  چگونگی تأثیر  کیفیت روابط اجتماعی بر انعطاف پذیری شناختی  مشخص نیست، از این رو لازم  بود تا پژوهشی در ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی (سازگاری اجتماعی و پذیرش اجتماعی) کودکان بیش‌فعال

فرشته حسنی؛ احمد علی پور؛ مجید صفاری نیا؛ علی رضا آقایوسفی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 169-186

https://doi.org/10.30473/sc.2021.59362.2690

چکیده
  مقدمه: استیگما مجموعه ای از نگرشهای پیش داورانه و رفتارهای تبعیض آمیز می باشد که باعث می شود شخص حامل  برچسب خاص، از مقبولیت کامل اجتماعی محروم شود. این پژوهش با هدف بررسی استیگمای وابستگان در بستگان درجه یک و درجه دو افراد ناتوان صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، تمام بستگان درجه ...  بیشتر