اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود کارکرد شناختی (توجه) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز

چکیده

مقدمه: زمینه و هدف: اختلال نقص توجه_ بیش فعالی یکی از مهمترین اختلالات دوران کودکی است. پژوهش حاضر نیز با هدف اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود کارکرد شناختی توجه در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی انجام شده است.روش: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی است. بدین صورت که یک گروه 15 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی و 15 نفر در گروه کنترل بود.ند یعنی افرادی که مبتلا به اختلال فوق هستند اما مداخله ای برای آن­ها صورت نگرفت. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.یافته­ ها: تحلیل داده­ها نشان داد که بین میانگین نمره­های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود داشت(P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Neuropsychological Rehabilitation on the Improvement of Cognitive Function (Attention) in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • yazdan movahedi 1
  • Mansour Bayrami 2
چکیده [English]

Background: Attention deficit hyperactivity disorder is one of the most common disorders in childhood. This study also aims to examine the effect of neuropsychological rehabilitation on cognitive function due to the attention deficit hyperactivity disorder.Materials and Methods: This study is a quasi-experimental design with the two groups: A group of 15 participants with attention deficit hyperactivity disorder and a control group with disorders without receiving any intervention. Instruments included neuropsychological rehabilitation program and the Continuous Performance Test. The SPSS version 19 was run to analyze the data applying MANCOVA.Results: Results of data analysis showed a significant difference between the mean scores of the pre-test and post-test experimental and control groups (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rehabilitation Neuropsychology
  • sustained attention
  • cognition
  • Attention deficit hyperactivity disorder
نجاتی، و.؛ آقایی ثابت، س. و خوشحالی پناه، م (1392). «شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی». دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، سال دوم، شماره 2، پیاپی 4، 53-47.

Bakker, D. J. (2006). Treatment of Developmental dyslexia: A Review. Pediatric Rehabilitation, in press.

Barlow, D. H. & Durand, M. V. (2014). Abnormal Psychology: an integrative approach, seventh edition.

Barkley, R.A. (1997). Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. A Handbook for diagnosis and treatment. Newyork: Guilford press, 12(3), 145-150.

Buchan, B. D. (2009). The classification of reading disability subtypes and the efficacy of hemisphere specific stimulation.

Casey, J. (2012). “A model to guide the conceptualization, assessment, and diagnosis of nonverbal learning disorder”. Canadian Journal of School Psychology, 27 (1), 35–57.        Cheung,M.; Fruhling, R.; Gráinne, M.; Daniel, B.; Tobias, B.; Philip, A. & Jonna, K. (2016). “Cognitive and neurophysiological markers of ADHD persistence and remission”. The British Journal­­ of Psychiatry, 208 (6) 548-555.

Connor, H.G.; Patro, s R.; Matt, A.; Lisa J.; Kasper Stephanie, J. & TarleSarah, E. (2016). “Choice-impulsivity in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A meta-analytic review”. Clinical Psychology Review. Volume 43, 162-174.

Dahlin, k. (2011). “Effect of working memory training on reading in children with special needs”. Read and Write: 24, 79-91.

Chronis, A.M.; Lahey, B.B.; Pelham, W.E.J.r.; Kipp, H.L.; Baumann, B.L. & Lee, S.S. (2003). “Psychopathology and substance abuse in parents of young children with ADHD”. J AM Acad Child Adolesc Psychiatry; 42(2): 1224-32.

Gatian, A. & Garolera, M. (2012). “Efficacy of an adjunctive computer based cognitive impairment and Alzheimers disease: a single blind randomized clinical trail”. the Journal of Geriatric Psychiatry, 15 (2), 28-35.

Hadianfard, H.; Najarian, B.; Shokrkon, H. & Mehrabizadeh Honarmand, M. (2001). “Procurement and construction Persian form of continuous performance test”. Journal of Psychology, 4 (4), 404-388. (in Persian).
Jenks, K. & Lieshout, E. (2009). “Arithmetic Difficulties in children with Cerebral Palsy are related to Executive Function and Working memory”. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(7), 824-825.

Kast, M.; Baschera, G.; Gross, M.; Jancke, L. & Meyer, M. (2011). “Computer-based learning of spelling skills in children with and without dyslexia” 61:177-200.

Kesler, S.R.; Lacayo, N.J. & Jo, B. A. (2011). “pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences’, Stanford University, 25(1),101-12.
 Klinberg , G. & Fernell, D .(2005). “Dficits in attention motor control and perception, and other syndromes attributed to minimal brain dysfunction. In J. Aicardi (ED)”. Diseases of nevus system in children.Clinics in developmental medicine , 12 (5), 138-172 .

  Loosli, S.; Buschkuehl, M.; Perrig, W. & Jaeggi, S. (2012). “Working memory training improves reading processes in typically developing children”. Child Neuropsychol: 18, 62-78.

Mick, E.; Biederman, J.; santangelo, S. & Wypij, D.( 2003). “The influence of gender in the familial association between ADHD and Major depression”. J Nerv Ment Dis; 191(11): 699-705.
Owen, A. M.; Hampshire, A. & Grahn, J. A. (2010). “Putting brain training to the test nature”. Europe PMC Funders Group, 10, 465 (7299), 775-778.

 Ponce, HR.; Lopez, M.J. & Mayer, R.E. (2012). “Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies”. Computer and education, 5, 13.

Seidman, L. J.; Biederman, J.; Monuteaux, M. C.; Doyle, A. & Faraone, S. V. (2006). “Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attentiondeficit/ hyperactivity disorder”. Neuropsychology, 15(4), 544-556.

 Sterr, A. M. (2004). “Attention performance in young adults with learning disabilities”. Learning and Individual Differences, 14(3), 125–133.

Thorell, L. B.; Linqvist, S.; Nutley, S. B.; Bohlin, G. & Klingberg, T. (2009). “Training ana transfer effects of executive functions in preschool children”. Journal of Developmental Science, 12:1, 106-113.

 Waxmonsky, J. (2003). “Assessment and treatment of ADHD in children with comorbid psychiatric illness”. Curr Opin pediatr; 15(5): 476-82.

Wilens‚ T.E. (2004). “Attention-deficit/ hyperactivity disorder and the substance use disorder: The nature of the relationship subtypes at risk‚ and treatment issues”. Psychiatric clinics of north America‚27‚283-301.