با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، سمنان، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی (پردیس بین‌الملل علوم و تحقیقات کرمانشاه)، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، ایران.

4 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

5 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: تاب آوری در برابر شرایط سخت فعلی (کرونا ویروس) حایز اهمیت است و تحمل پریشانی هیجانی و استفاده از راهبردهای مختلف تنظیم هیجان، می توانند تأثیر مهمی بر نحوه‌ای خروج افراد از شرایط استرس زا داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تاب آوری افراد بر اساس تحمل پریشانی هیجانی و تنظیم شناختی هیجان انجام شد. روش: این مطالعه، از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 397 نفر بود که به صورت آنلاین از طریق شبکه های مجازی شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس تاب آوری کارنر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (2001)، و مقیاس تحمل پریشانی هیجانی (2005) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پنج متغیر (تمرکز مجدد مثبت ، نشخوار فکری ، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی ، دیدگاه گیری و سرزنش خود) با هم توانستند 449/0 درصد از واریانس تاب آوری را پیش بینی کنند (449/0R2=). همچنین از 4 زیر مؤلفه مقیاس تحمل پریشانی هیجانی سه مولفه برآورد ذهنی پریشانی، تنظیم تلاش ها برای تسکین پریشانی، جذب شدن به وسیله هیجانات منفی با هم توانستند 531/0 درصد از متغیر تاب آوری را پیش بینی کنند. بحث و نتیجه‌گیری: تقویت راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان و مهارت تحمل پریشانی هیجانی و کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان عامل بسیار مهمی برای پی ریزی برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی است. از این رو اجرای کارگاه های آموزشی الکترونکی و مجازی مفید واقع می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Cognitive Emotion Regulation and Tolerance of Emotional Distress in Predicting Resilience During the COVID-19 Pandemic outbreak

نویسندگان [English]

  • samaneh soltanabadi 1
  • maryam adibi 2
  • zeynab khaki 3
  • sajad hazrati 4
  • mansoor alimehdi 5

1 MSc student of clinical psychology, Mashhad university of medical sciences, Mashhad, Iran

2 2. MSc student of clinical psychology, Azad Islamic university shahrood branch, Semnan, Iran.

3 MSc student of clinical psychology, School of Medicine (Kermanshah International Campus of Sciences and Research), Islamic Azad University of Kermanshah, Kermanshah, Iran.

4 MSc student of clinical psychology, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran.

5 Assistant Professor, Department of Psychology, School of Medicine, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]


Introduction: Resistance to current hard conditions (coronavirus) is important and enduring emotional distress and using different emotion regulation strategies have an important impact on how people cope with stressful situations. The present study was conducted to predict the resilience of individuals based on emotional distress tolerance and cognitive emotion regulation. Method: This study was a descriptive-correlational study. The study sample consisted of 397 participants who joined online sessions. Conner-Davidson Resilience Scale (2003), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2001), and distress Tolerance Scale (2005) were used to collect data. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. Results: The results of regression analysis showed that five variables (positive refocusing, rumination, refocusing on planning, commenting, and blaming) together could predict 0.449% of the variance of resilience (R2 = 0.449). Also, from the 4 sub-components of the distress Tolerance Scale, three components of mental distress estimation, adjusting efforts to relieve anxiety, and being absorbed by negative emotions together were able to predict 0.531% of the resilience variable. Conclusion: Adopting adaptive strategies for emotion regulation and coping skills of emotional distress and reducing maladaptive strategies for emotion regulation is a very important factor in establishing educational programs and psychological interventions. Therefore, the implementation of electronic and virtual workshops is useful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Emotion Regulation
  • Emotional Distress
  • Resilience
  • Coronavirus
بجنوردی، ا.، قدم­پور، س.، مرادی شکیب، آ. و غضبان‌زاده، ر. (1399). پیش‌بینی اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. روان پرستاری, 8، 2، 34-44.
خورسند خطیبانی، س.، خسروجاوید، م. و ابوالقاسمی، ع. (1399). پیش‌بینی قلدری براساس ویژگی‌های شخصیتی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در دانش‌‌آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 15، 60، 131-148.
سلیمانی، ا. و حبیبی، ی. (1393). ارتباط تنظیم هیجان و تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان. روان شناسی مدرسه, 3(4)، 51-72.
صالحی, ب. و اصغری ابراهیم آباد، ا. (1398). بررسی نقش مذهب و تحمل پریشانی هیجانی در پیش‌بینی امنیت روانی زنان نابارور. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان, 1،17، 165-192.
سالاری، م.، بکرایی، س.، شریف­نژاد نعمت­آباد، م.، عالی­زاده، ن. و محسنی، ف آ. (1399). پیش بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در زنان شاغل. خانواده درمانی کابردی. 4،1، 38-52
هاشمی، ن.، سیافی، س. و اندامی، ع. (1398). ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد: نقش میانجی تاب آوری. 53،13، 157-76.
نیرومند، ر.، صیدمرادی، ک.، کاکاوند، ع. و توسلی، ز. (1398). اثر بخشی آموزش فنون تنظیم هیجان بر کاهش استرس و افزایش تاب آوری دانشجویان. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 53،14، 7-16.
Abdi, S., Babapoor, J., & Fathi, H. (2011). Relationship between cognitive emotion regulation styles and general health among university students.  ANNALS OF MILITARY AND HEALTH SCIENCES RESEARCH, 8(4), 258-64.
ALAVI, K., MODARRES, G. M., AMIN, Y. S. A., & SALEHI, F. J. (2011). Effectiveness of group dialectical behavior therapy (based on core mindfulness, distress tolerance and emotion regulation components) on depressive symptoms in university students.  JOURNAL OF FUNDAMENTALS OF MENTAL HEALTH, 13(2), 125-34.
Al-Abyadh, M. H. A., & Azim, H. A. H. A. (2020). Psychological resilience and its relationship with life satisfaction and academic self-efficacy among university students in light of the Coronavirus (COVID-19). Ilkogretim Online, 19(4), 351-365.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237.
Arefpour, A., Shojaei, F., Hatami, M., & Mahdavi, H. (2020). Prediction of resilience based on cognitive regulation of emotion and guilty feeling in women with breast cancer. Quarterly of Applied Psychology, 13(4), 509-526.
Arici-Ozcan, N., Cekici, F., & Arslan, R. (2019). The Relationship between Resilience and Distress Tolerance in College Students: The Mediator Role of Cognitive Flexibility and Difficulties in Emotion Regulation. International Journal of Educational Methodology, 5(4), 525-533.
Beiter, R., Nash, R., McCrady, M., Rhoades, D., Linscomb, M., Clarahan, M., & Sammut, S. (2015). The prevalence and correlates of depression, anxiety, and stress in a sample of college students. Journal of affective disorders, 173, 90-96.
Bonanno, G. A., Galea, S., Bucciarelli, A., & Vlahov, D. (2007). What predicts psychological resilience after disaster? The role of demographics, resources, and life stress. Journal of consulting and clinical psychology, 75(5), 671.
Cai, W.-p., Pan, Y., Zhang, S.-m., Wei, C., Dong, W., & Deng, G.-h. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in Chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Psychiatry research, 256, 71-78.
 Cano, M. Á., Castro, F. G., De La Rosa, M., Amaro, H., Vega, W. A., Sánchez, M., . . . Prado, G. (2020). Depressive symptoms and resilience among Hispanic emerging adults: Examining the moderating effects of mindfulness, distress tolerance, emotion regulation, family cohesion, and social support. Behavioral Medicine, 46(3-4), 245-257.
Carlson, J. M., Dikecligil, G. N., Greenberg, T., & Mujica-Parodi, L. R. (2012). Trait reappraisal is associated with resilience to acute psychological stress. Journal of research in personality, 46(5), 609-613.
 Chen, H. (2016). A theoretic review of emotion regulation. Open Journal of Social Sciences, 4(2), 147-153. 
Christle, C., Harley, D., Nelson, C. M., & Jones, K. (2007). Promoting resilience in children: What parents can do. Information for families. Center for Effective Collaboration and Practice, 1-6.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
Domaradzka, E., & Fajkowska, M. (2018). Cognitive emotion regulation strategies in anxiety and depression understood as types of personality. Frontiers in psychology, 12(9), 856.
Dupont, W. D., & Plummer Jr, W. D. (1998). Power and sample size calculations for studies involving linear regression. Controlled clinical trials, 19(6), 589-601.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327.
Hasani, J. (2010). The psychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). Journal of clinical psychology, 2(3), 73-84.
Hoge, E. A., Austin, E. D., & Pollack, M. H. (2007). Resilience: research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder. Depression and anxiety, 24(2), 139-152.
Howell, A. N., Leyro, T. M., Hogan, J., Buckner, J. D., & Zvolensky, M. J. (2010). Anxiety sensitivity, distress tolerance, and discomfort intolerance in relation to coping and conformity motives for alcohol use and alcohol use problems among young adult drinkers. Addictive behaviors, 35(12), 1144-1147.
Kay, S. A. (2016). Emotion regulation and resilience: Overlooked connections. Industrial and Organizational Psychology, 9(2), 411-415.
Keough, M. E., Riccardi, C. J., Timpano, K. R., Mitchell, M. A., & Schmidt, N. B. (2010). Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior therapy, 41(4), 567-574.
Khodayarifard, M., & Asayesh, M. H. (2020). Psychological Coping Strategies and Techniques to Deal with Stress & Anxiety around Coronavirus (COVID-19). Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ), 9(8), 1-18.
Leyro, T. M., Zvolensky, M. J., & Bernstein, A. (2010). Distress tolerance and psychopathological symptoms and disorders: a review of the empirical literature among adults. Psychological bulletin, 136(4), 576.
Li, Q., Guan, X., Wu, P., Wang, X., Zhou, L., Tong, Y., Wong, J. Y. (2020). Early transmission dynamics in Wuhan, China, of novel coronavirus–infected pneumonia. New England journal of medicine.
Liu, Y., Wang, Z.-H., & Li, Z.-G. (2012). Affective mediators of the influence of neuroticism and resilience on life satisfaction. Personality and individual differences, 52(7), 833-83.
 Majidpoor Tehrani, L., & Aftab, R. (2021). The mediating role of cognitive emotion regulation strategies and worry in the relationship between resilience and anxiety of being infected by COVID-19. Journal of Clinical Psychology, 13(Special Issue 2), 75-86.
Martin, R. C., & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and individual differences, 39(7), 1249-1260.
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American psychologist, 56(3), 227.
Megreya, A. M., Al-Attiyah, A. A., Moustafa, A. A., & Hassanein, E. E. (2020). Cognitive emotion regulation strategies, anxiety, and depression in mothers of children with or without neurodevelopmental disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 76, 101600.
 Meister, R. E., Weber, T., Princip, M., Schnyder, U., Barth, J., Znoj, H., . . . von Känel, R. (2015). Resilience as a correlate of acute stress disorder symptoms in patients with acute myocardial infarction. Open heart, 2(1), e000261.
Milioni, M., Alessandri, G., Eisenberg, N., Castellani, V., Zuffianò, A., Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2015). Reciprocal relations between emotional self‐efficacy beliefs and ego‐resiliency across time. Journal of personality, 83(5), 552-563.
Mohammadi, M. The effective Factors on resistance in the people with risk of substance abuse. 2005. University of welfare. Tehran.
Mohammadpour, M., Ghorbani, V., Khoramnia, S., Ahmadi, S. M., Ghvami, M., & Maleki, M. (2020). Anxiety, Self-Compassion, Gender Differences and COVID-19: Predicting Self-Care Behaviors and Fear of COVID-19 Based on Anxiety and Self-Compassion with an Emphasis on Gender Differences. Iranian Journal of Psychiatry, 15(3), 213-19.
Newman, R. (2003). Providing direction on the road to resilience. Behavioral Health Management, 23(4), 42-43.
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005). The cognitive control of emotion. Trends in cognitive sciences, 9(5), 242-249.
Öngen, D. E. (2010). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression and submissive behavior: Gender and grade level differences in Turkish adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1516-1523.
Overstreet, C., Brown, E., Berenz, E. C., Brown, R. C., Hawn, S., McDonald, S., . . . Amstadter, A. (2018). Anxiety sensitivity and distress tolerance typologies and relations to posttraumatic stress disorder: A cluster analytic approach. Military Psychology, 30(6), 547-556.
pan Cui, P., pan Wang, P., Wang, K., Ping, Z., Wang, P., & Chen, C. (2021). Post-traumatic growth and influencing factors among frontline nurses fighting against COVID-19. Occupational and environmental medicine, 78(2), 129-135.
Pouyan Fard, S., Taheri, A. A., Ghvami, M., Ahmadi, S. M., & Mohammadpour, M. (2020). Individual, gender differences and corona: The relationship between personality traits and gender differences with corona self care behaviour. Shenakht journal of psychology & psychiatry, 7(4), 67-77.
 Rao, X., Wu, C., Wang, S., Tong, S., Wang, G., Wu, G., & Zhou, R. (2020). The importance of overweight in COVID-19: A retrospective analysis in a single center of Wuhan, China. Medicine, 99(43).
 Riaz, M., Abid, M., & Bano, Z. (2021). Psychological problems in general population during covid-19 pandemic in Pakistan: role of cognitive emotion regulation. Annals of Medicine, 53(1), 189-196.
Rodriguez, C. M., Tucker, M. C., & Palmer, K. (2016). Emotion regulation in relation to emerging adults’ mental health and delinquency: A multi-informant approach. Journal of Child and Family Studies, 25(6), 1916-1925.
Shiota, M. N. (2006). Silver linings and candles in the dark: differences among positive coping strategies in predicting subjective well-being. Emotion, 6(2), 335-9.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual differences, 52(3), 433-437.
Troy, A. S., & Mauss, I. B. (2011). Resilience in the face of stress: Emotion regulation as a protective factor. Resilience and mental health: Challenges across the lifespan, 1(2), 30-44.
Zlomke, K. R., & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and individual Differences, 48(4), 408-413.
van den Heuvel, M. W., Stikkelbroek, Y. A., Bodden, D. H., & van Baar, A. L. (2020). Coping with stressful life events: Cognitive emotion regulation profiles and depressive symptoms in adolescents. Development and psychopathology, 32(3), 985-995.
 Vujanovic, A. A., & Zegel, M. (2020). Distress tolerance in PTSD Emotion in posttraumatic stress disorder (pp. 343-376): Elsevier.
Yıldırım, M., & Güler, A. Coronavirus anxiety, fear of COVID-19, hope and resilience in healthcare workers: a moderated mediation model study. Health Psychology Report, 9(1).