با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد دوره‌ها 13
تعداد شماره‌ها 27
تعداد مقالات 287
تعداد نویسندگان 620
تعداد مشاهده مقاله 754,901
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 611,550
نسبت مشاهده بر مقاله 2630.32
نسبت دریافت فایل بر مقاله 2130.84
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,282
درصد پذیرش 21
زمان پذیرش (روز) 261
تعداد پایگاه های نمایه شده 9
تعداد داوران 155



همکاری با انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

 

شبکه های اجتماعی

 

«شناخت اجتماعی» نشریه‌ای است با رویکرد علمی که با رسالت توسعه دانش و انتشار نتایج تحقیقات حاصل از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در موضوعات مختلف مربوط به شناخت اجتماعی را به صورت دو فصلنامه با صاحب امتیازی دانشگاه پیام نور منتشر می‌کند. سایر اطلاعات این نشریه به شرح زیر می‌باشد:

  • نشریه علمی شناخت اجتماعی با همکاری مشترک انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در قالب تفاهم‌نامه همکاری منتشر می‌شود.
  • فلودیاگرام مراحل داوری و پذیرش مقاله در قسمت فرایند پذیرش مقالات شرح داده شده‌است.
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است؛
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
  • نوع نشریه: نشریه علمی
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • نوع مقالات قابل انتشار: علمی-پژوهشی/علمی مروری
  • توالی انتشار: دوفصلنامه
  • زبان نشریه: فارسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به انگلیسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون علمی  سامانه مشابه یاب متون علمی همیاب استفاده می‌شود.
  • دسترسی رایگان و آزاد به مقالات
  • چنانچه مقاله از حامی یا تامین‌کننده اعتبار پژوهشی برخوردار باشد، درج آن در مقاله توسط نویسنده الزامی می‌باشد.
  • کشور محل انتشار: ایران
  • ناشر: دانشگاه پیام نور، معاونت پژوهش و فناوری
  • حوزه فعالیت تخصصی:  شناختی، اجتماعی
  • شروع انتشار: بهار  و تابستان 1391
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً 6000000 ریال)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو  داور و یک داور تطبیقی
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • نحوه انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • ضریب تاثیر (ISC):  0.429
  • شماره و تاریخ مجوز کمیسیون نشریات وزارت عتف: 15/10/1390 شماره 33399
  • شماره و تاریخ مجوز هیات نظارت بر مطبوعات (وزارت ارشاد): 20/12/97 شماره 84850
  • شاپای چاپی: 3782-2322
  • شاپای الکترونیکی: 4312-2322
  • ایمیل نشریه: sc@pnu.ac.ir

در صورت وجود هرگونه سوال، برای نشریه ایمیل ارسال فرمائید. به ایمیل شما در 48 ساعت کاری پاسخ داده خواهد شد.

مقاله پژوهشی روانشناسی سلامت
مدل یابی سلامت معنوی بر اساس امید به زندگی با میانجیگری نظم جویی هیجانی و تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان

فرشته نعیمی؛ مهدیه صالحی؛ فاطمه گلشنی

دوره 14، شماره 27 ، خرداد 1404

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73267.3041

چکیده
  هدف اصلی از انجام این پژوهش مدل یابی سلامت معنوی بر اساس امید به زندگی با میانجیگری نظم جویی هیجانی و تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان(مرد و زن) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. روش نمونه گیری در دسترس و حجم نمونه شامل 500 نفر ...  بیشتر

مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش آموزان دوزبانه و یک زبانه
دوره 5، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 52-67

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش‌آموزان دو زبانه و یک‌زبانه بود. روش: برای این منظور 120 دانش‌آموز دختر و پسر 7 ـ 12 ساله (60 دانش‌آموز یک‌زبانه فارسی زبان و 60 دانش‌آموزان دو زبانه ارمنی ـ فارسی زبان) از پایه‌های دوم تا ششم دبستان‌های منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای ...  بیشتر

رابطه بین چشم انداز زمان با جهت گیری هدف، تعلل تحصیلی و پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه خلیج فارس
دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 52-71

چکیده
  مقدمه: چشم­انداز زمان چگونگی ادراک یا ارزیابی شخص از گذشته، حال و آینده را مشخص می­کند. چشم­انداز زمان، ساختار شناختی ناهشیاری دارد که فرد در هنگام     تصمیم­گیری درباره اعمال و اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت به کار می­برد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه­ای جهت­گیری هدف در رابطه بین چشم انداز زمان، پیشرفت تحصیلی ...  بیشتر

پیش‌بینی تحریف های شناختی بر اساس باورهای غیرمنطقی و همجوشی شناختی
دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 168-180

چکیده
  مقدمه: ازآن­جا که اعضای سازمان از مهم‌ترین سرمایه­ های مراکز آموزش عالی به شمار می­ روند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با منابعی که می توانند بر عملکرد شغلی آن‌ها مؤثر باشند، از اهمیت روز­ افزونی برخوردارشده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تحریف­ های شناختی بر اساس باورهای غیرعقلانی و همجوشی شناختی کارکنان اداری ...  بیشتر

بررسی رابطه سیستم‌های مغزی رفتاری و اعتیاد به اینترنت با نقش واسطه‌ای احساس تنهایی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان
دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 26-51

چکیده
  مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم‌های مغزی رفتاری و اعتیاد به اینترنت با نقش واسطه‌ای احساس تنهایی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان طراحی و انجام شد. روش: مطالعه حاضر پژوهشی اکتشافی از نوع طرح­های همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم ناحیه چهار شهر کرج در سال 1395 تشکیل می­دادند ...  بیشتر

بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی یکپارچه بر میزان ادراک بیماری و شدت بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 107-119

چکیده
  مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی است.ام اس که از شایع‌ترین بیماریهای عصبی انسان است، با عوارض جسمی و روانشناختی فراوانی همراه میباشدکه موجب میشود بیماران شناخت معیوب و باورهای تحریف شده ای درباره بیماریشان داشته باشند،لذا درمقابله مثبت وموثر با بیماری و پذیرش آن به عنوان بخشی از زندگی خوددچارمشکل میشوند.بنابراین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه بین افکار مزاحم ناخواسته و علائم وسواسی جبری با توجه به نقش میانجی ارزیابی‌های شناختی، پاسخ‌های هیجانی و راهبردهای کنترل

صابره بهشتی مشهدی؛ حسین زارع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71233.2976

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی ساده‌ ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانه‌های وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابی‌های شناختی، پاسخ‌های هیجانی و راهبردهای خنثی‌سازی در نمونه‌‌های غیر‌بالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونه‌ای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطه‌ای توان حل مسئله

ریحانه براری لفمجانی؛ محمد اورکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73380.3042

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطه‌ای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمع‌آوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نقش سرمایة اجتماعی و ویژگی‌های تیرة شخصیتی در پیش‌بینی رفتارهای خرابکارانه در نوجوانان

عیسی جعفری؛ فرشته پورمحسنی کلوری؛ علی سلمانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404

https://doi.org/10.30473/sc.2025.71254.2977

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایة اجتماعی و ویژگی‌های تیرة شخصیتی (خودشیفتگی، جامعه‌ستیزی و ماکیاولیسم) در پیش‌بینی رفتارهای خرابکارانه (تخریب‌گرایی اموال عمومی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه ذهن آگاهی و مثبت اندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی

طاهر محبوبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73655.3048

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهن‌آگاهی و مثبت‌اندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره‌ی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، می‌باشد. روش نمونه‌گیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل علّی خودشیفتگی سایبری در فضای مجازی براساس عزت نفس جسمانی، شایستگی اجتماعی و هویت اجتماعی کاربران

مظفر غفاری؛ روشنک رضائی؛ احمد اسمعلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 خرداد 1404

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73396.3043

چکیده
  این پژوهش با هدف ارائه مدل علّی خودشیفتگی سایبری در فضای مجازی، بر اساس عزت نفس جسمانی، شایستگی اجتماعی و هویت اجتماعی کاربران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر مراغه در سال 1403، به تعداد 4500 نفر بود. از این جامعه، 381 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش با ...  بیشتر

ابر واژگان