مقاله پژوهشی
روانشناسی سلامت
فرشته نعیمی؛ مهدیه صالحی؛ فاطمه گلشنی
چکیده
هدف اصلی از انجام این پژوهش مدل یابی سلامت معنوی بر اساس امید به زندگی با میانجیگری نظم جویی هیجانی و تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. روش نمونه گیری در دسترس و حجم نمونه شامل 500 نفر از دانشجویان(250نفر ...
بیشتر
هدف اصلی از انجام این پژوهش مدل یابی سلامت معنوی بر اساس امید به زندگی با میانجیگری نظم جویی هیجانی و تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. روش نمونه گیری در دسترس و حجم نمونه شامل 500 نفر از دانشجویان(250نفر زن و250 نفر مرد) می باشد. شامل پرسشنامه های سلامت معنوی الیسون (1982)، امید به زندگی اشنایدر و همکاران (۱۹۹۱)، و تحمل ناراحتی سیمونز و گاهر (۲۰۰۵) و تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (۲۰۰۱) است که پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 0.9، 0.72، 89/0، و 0.81بدست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها، شامل آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در بخش تحلیل استنباطی داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart pls4 استفاده شده است. یافته ها بیانگر آن است که مقدارt برای اثر مستقیم و غیر مستقیم کلیه فرضیه های پژوهش کوچکتر از (1.96=t) است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که متغیر جنسیت اثر مستقیم امید به زندگی بر سلامت معنوی و اثر غیرمستقیم امید به زندگی بر سلامت معنوی با میانجیگری نظم جویی هیجانی و تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت دانشجویان را با اطمینان95% تعدیل(قوی یا ضعیف) نمی کند. همچنین با توجه به این که ارزش عددیSRMR کمتر از 0.08 و NFI نزدیک به عدد1 است مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج حاصل از این پژوهش در مراکز مشاوره روانشناسی کاربرد دارد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
عزتاله کردمیرزا نیکوزاده؛ مژگان آگاه هریس؛ مهدیه رحمانیان
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی پیشبینی مهارتهای اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی مناطق 22 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 370 نفر بهعنوان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی پیشبینی مهارتهای اجتماعی بر اساس تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی مناطق 22 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 370 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (MESSY)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) و پرسشنامه منبع کنترل راتر (LCQ) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و روش تحلیل رگرسیون انجام شد. یافتهها نشان داد که تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی با مهارتهای اجتماعی دارای رابطه منفی معنادار هستند. همچنین، تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که زیرمؤلفههای سوءاستفاده جنسی، سوءاستفاده جسمی، سوءاستفاده عاطفی، غفلت عاطفی، غفلت جسمی و منبع کنترل بیرونی توان پیشبینی 17.9 درصد واریانس مهارتهای اجتماعی را دارا بودند. معادله نهایی رگرسیون نشان داد که بهازای کاهش هر واحد در این متغیرها، مهارتهای اجتماعی به میزان معناداری افزایش مییابد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه به نقش تروماهای دوران کودکی و منبع کنترل بیرونی در کاهش مهارتهای اجتماعی نوجوانان تأکید دارد. این یافتهها میتوانند در طراحی مداخلات روانشناختی برای تقویت مهارتهای اجتماعی و کاهش اثرات تروماها و منبع کنترل بیرونی در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهاد میشود مطالعات آینده با نمونهگیری گستردهتر و استفاده از روشهای طولی، تأثیرات این متغیرها را بررسی کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی بالینی
صابره بهشتی مشهدی؛ حسین زارع
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساده ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانههای وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیربالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونهای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی ساده ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانههای وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیربالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونهای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون و کلارک بخش اول، پرسشنامه ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی افکار مزاحم و پرسشنامه علائم وسواسی جبری OCI-R، مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده بر اساس همبستگی پیرسون و آزمون مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که افکار مزاحم هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم (از طریق ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی) با نشانههای وسواس فکری عملی ارتباط دارد. نتیجه گیری: مدل مفروض بعد از اصلاح نهایی، مبتنی بر تاثیر افکار مزاحم (درون زاد-واکنشی) بر نشانههای وسواس فکری با توجه به نقش میانجی گری متغیرهای ارزیابیهای شناختی، پاسخهای هیجانی و راهبردهای خنثیسازی در نمونههای غیر بالینی ایرانی با دادههای تجربی برازش قابل قبولی دارد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی تربیتی
محمد اورکی؛ ریحانه براری لفمجانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه برای مدل یابی معادلات ساختاری 350 نفر برآورد شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از نمونه در دسترس استفاده شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد خودشکوفایی سلیمانی و همکاران (1396)، مهارت تفکر خلاق ویلچ و دوال (2002)، توانمندسازی اسپریتزر (1995) و مهارت حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) بود. دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی با استفاده از همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و ایموس نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد الگوی ساختاری خودشکوفایی براساس تفکر خلاق و ادراک توانمندی در دانشجویان با نقش واسطهای توان حل مسئله از برازش مناسب برخوردار است. همچنین تفکر خلاق، ادراک توانمندی و توان حل مسئله بر خودشکوفایی دانشجویان اثر مستقیم دارد و توان حل مسئله بر تفکر خلاق و ادراک توانمندی دانشجویان اثر مستقیم دارد. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میگردد: عوامل مؤثر بر خودشکوفایی دانشجویان مورد توجه قرار گرفته و در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ضمن پرورش تفکر خلاق و توانایی حل مسئله در آنان، بر ادراک توانمندی آنان افزوده تا افرادی توانمند برای آینده کشور تربیت شوند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی اجتماعی
مهرناز صفاری نیا؛ مجید صفاری نیا؛ غلامحسین بیابانی؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف پیش بینی پیش بینی وفاداری به برند و سبکهای تصمیم گیری برای خرید در مصرف کنندگان شهر تهران انجام شد.روش: جامعه آماری شامل خریداران مراجعه کننده به فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش شهر تهران درنیمه اول سال 1403 است. که به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شد. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی است. پرسشنامه های ...
بیشتر
مقدمه: این مطالعه با هدف پیش بینی پیش بینی وفاداری به برند و سبکهای تصمیم گیری برای خرید در مصرف کنندگان شهر تهران انجام شد.روش: جامعه آماری شامل خریداران مراجعه کننده به فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش شهر تهران درنیمه اول سال 1403 است. که به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شد. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی است. پرسشنامه های وفاداری به برند محقق ساخته صفاری نیا و همکاران (1403) و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری خرید مصرف کنندگان اسپرولز و کندان (1986) به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. در تحقیق حاضر برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و به منظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آمار استنباطی و روش رگرسیون استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد وفاداری به برند بر اساس سبک های تصمیم گیری برای خرید از طریق شبکه های مجازی قابل پیش بینی هستند. نتیجه گیری: یافته ها به میزان قدرت سبک های تصمیم گیری برای خرید در پیش بینی وفاداری به برند اذعان دارد که این یافته اهمیت ویژگی های فردی و روانشناختی را در صنعت بازاریابی و تجارت نشان می دهد.