با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی اجتماعی
رابطه ذهن آگاهی و مثبت اندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی

طاهر محبوبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404

https://doi.org/10.30473/sc.2025.73655.3048

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهن‌آگاهی و مثبت‌اندیشی با استرس شغلی و خودکارآمدی کارآفرینی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره‌ی ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بوکان که حدودا 380 نفر هستند، می‌باشد. روش نمونه‌گیری روش تصادفی ساده است. حجم نمونه ...  بیشتر

زبانشناسی شناختی
مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای همراه با تمرین تقویت حافظه N-Back در بهبود کارکرد حافظه و توجه

مهدیه رحمانیان؛ مریم زمانی؛ شهرزاد پاکدلان

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402، ، صفحه 45-56

https://doi.org/10.30473/sc.2024.68091.2888

چکیده
  مقدمه: حافظه و تمرکز دو مولفه اصلی از کارکردهای شناختی هستند که در روند یادگیری انسان نقش به سزایی دارند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی دو روش درمانی آموزش ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای همراه با تمرین تقویت حافظه N-Back در بهبود کارکرد حافظه و تمرکز دانشجویان است. روش:روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده ها از ...  بیشتر

روانشناسی
مقایسه ذهن آگاهی، طرحواره های ناسازگار اولیه و همجوشی شناختی در زنان با و بدون تعارض زناشویی

سونا عسگرزاده؛ مجید برادران؛ فرزانه رنجبر نوشری

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 121-129

https://doi.org/10.30473/sc.2023.69092.2913

چکیده
  تعارض زناشویی می تواند به اختلال در روابط بین فردی منجر شود و زمینه ساز بروز مشکلاتی در خانواده باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ذهن آگاهی، طرحواره های ناسازگار اولیه و همجوشی شناختی در زنان با و بدون تعارض زناشویی بود. این مطالعه، یک پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ...  بیشتر

سبک‌های تصمیم‌گیری و ذهن آگاهی و ذهن‌خوانی: مطالعه ارتباط این سازه‌ها در یک گروه غیر بالینی

مجید صفاری نیا؛ رقیه محمدی؛ سمیرا حسن زاده پشنگ

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 120-135

چکیده
  مقدمه: هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط توانایی ذهن آگاهی و ذهن‌خوانی با هر یک از سبک‌های تصمیم‌گیری منطقی، اجتنابی، وابسته و شهودی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 182 دانشجو (71 مرد و 111 زن) به روش تصادفی چندمرحله‌ای از دانشگاه‌های شهرستان بناب انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سبک‌های تصمیم‌گیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه مهارت ذهن آگاهی ...  بیشتر